НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 і від 30 листопада 2016 р. № 867»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови:

Міністерство цифрової трансформації України (Мінцифри)

Мета проєкту постанови – забезпечення ефективної  реалізації  державної  політики  у  сфері  відкритих даних,  зокрема  в умовах дії правового режиму воєнного стану, з метою впровадження найкращих практик у сфері відкритих даних, а також забезпечення сталого розвитку зазначеної сфери

Проєкт постанови надіслано відповідно до
§ 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 і від 30 листопада 2016 р. № 867» (далі – проєкт постанови) Національне агентство встановило корупціогенний фактор, а саме:

невідповідність основним положенням Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2023 № 220 (далі – Програма), в частині виключення інформації про процеси будівництва, ремонту та експлуатації доріг, яка підлягає оприлюдненню, що унеможливлює забезпечення прозорого доступу зацікавлених сторін до зазначених відкритих даних.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Ускладнення реалізації передбачених законодавством заходів із запобігання чи протидії корупції

У проєкті постанови пропонується внести зміни, серед іншого, до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835 (далі – Положення), зокрема викласти у новій редакції Перелік даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (далі –  проєкт Переліку даних).

У проєкті Переліку даних пропонується виключити інформацію, яка підлягає оприлюдненню Агентством відновлення, зокрема:

- звіти про врахування замовниками рекомендацій CoST під час будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення;

- дані щодо об’єктів будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення відповідно до стандарту OC4IDS – Open Contracting for Infrastructure Data Standard.

У п.п. 2.5.10.1.2 та 2.5.10.1.3 додатка 2 до Програми передбачено розроблення та видання наказу Агентства відновлення, яким врегульовано питання про оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних, які згідно з додатком до Положення підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних Агентством відновлення, обласними держадміністраціями. Інформація щодо дорожніх інфраструктурних проєктів підлягає розкриттю згідно зі стандартом CoST IDS (Infrastructure Data Standard), а публікація даних (зокрема, проєктної документації та методики розрахунку очікуваної вартості закупівлі) відбувається у машинозчитуваному форматі згідно зі стандартами OC4IDS і OCDS.  Також передбачено виконання зазначеного наказу Агентством відновлення та обласними держадміністраціями у повному обсязі.

Чинний Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, цілком корелюється із повноваженнями Агентства відновлення, визначеними постановою Кабінету Міністрів України
від 10.10.2014 № 439 «Про затвердження Положення про Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України». Крім того, саме визначений на сьогодні перелік наборів даних має забезпечити реалізацію таких принципів, як відкритість за замовчуванням, а отже, – і відкритість процесів, пов’язаних, зокрема,  з відновленням автомобільних доріг, публічність, доступність використання, постійна застосовність, що дають змогу усунути корупційні прояви у відповідних процесах.

Разом з тим у проєкті Переліку даних встановлено обов’язок місцевих державних адміністрацій здійснювати оприлюднення даних щодо об’єктів будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг загального користування місцевого значення відповідно до стандарту OC4IDS – Open Contracting for Infrastructure Data Standard.

Тобто видається неаргументованим виключення обов’язку щодо оприлюднення цього набору даних Агентством відновлення як центральним органом виконавчої влади, яке, зокрема, реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення.

Таким чином, суттєве обмеження переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, не лише не сприятиме реалізації у повному обсязі вимог п.п. 2.5.10.1.2. та 2.5.10.1.3 додатка до Програми, але й значно обмежить реалізацію принципів оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних, що визначені у п. 1 Положення.

Рекомендація НАЗК:

проєкт Переліку даних привести у відповідність до положень Програми шляхом включення до зазначеного переліку інформації, що підлягає оприлюдненню Агентством відновлення, а саме:

- звітів про врахування замовниками рекомендацій CoST під час будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення;

- даних щодо об’єктів будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення відповідно до стандарту OC4IDS – Open Contracting for Infrastructure Data Standard.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.

  

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                           Ярослав ЛЮБЧЕНКО

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua