Картка проєкту
Ініціатор(и) проєкту постанови: Міністерство культури та інформаційної політики України |
Мета проєкту постанови – приведення постанов Кабінету Міністрів України від 23.06.2021 № 681 і від 24.06.2022 № 722 у відповідність до чинного законодавства та спрощення дозвільних процедур в умовах воєнного стану на виконання робіт на об’єктах культурної спадщини та робіт, виконання яких може позначитися на стані пам’яток культурної спадщини, їх територій та зон охорони |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 681 і від 24 червня 2022 р. № 722» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме:
- невідповідність положень проєкту постанови положенням Законів України «Про охорону культурної спадщини» та «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності».
Опис виявленого корупціогенного фактора
І. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України
- Проєктом постанови пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2022 № 722 «Деякі питання здійснення дозвільних та реєстраційних процедур у будівництві в умовах воєнного стану» (далі – проєкт Змін та Постанова № 722 відповідно), встановивши, серед іншого, що замовник звертається за погодженням проектної, науково-проектної документації / отриманням дозволу до відповідного органу охорони культурної спадщини з використанням електронного кабінету в Електронній системі. Орган охорони культурної спадщини надає погодження або обґрунтовану відмову у його наданні протягом 30 днів з дня подання замовником відповідних документів.
Водночас у ст. 61 Закону України «Про охорону культурної спадщини» визначено, що рішення про надання або про відмову в наданні дозволу, погодження чи висновку приймається органом охорони культурної спадщини протягом одного місяця з дня подання фізичною чи юридичною особою відповідних документів.
Указана невідповідність та неузгодженість строків погодження проектної, науково-проектної документації, враховуючи те, що тривалість місяця не є сталою величиною, може призвести до неоднакового застосування норм закону та підзаконного акта, а також надасть змогу уповноваженим особам органу охорони культурної спадщини на власний розсуд приймати відповідні рішення в той чи інший строк.
Рекомендація НАЗК:
запропоновані в п.п. 1 п. 2 проєкту постанови зміни до абз. 11 п.п. 1 п. 1 Постанови № 722 необхідно привести у відповідність до ст. 61 Закону України «Про охорону культурної спадщини», а саме слова «протягом 30 днів» замінити словами «протягом одного місяця».
- У п.п. 1 п. 2 проєкту Змін пропонується абз. 11 п.п. 1 п. 1 Постанови № 722 викласти в новій редакції та встановити, що дозвіл або обґрунтовану відмову у його наданні орган охорони культурної спадщини надає протягом 14 днів з дня подання замовником відповідних документів.
Водночас у ст. 61 Закону України «Про охорону культурної спадщини» встановлено, що рішення про надання або про відмову в наданні дозволу приймається органом охорони культурної спадщини протягом одного місяця з дня подання фізичною чи юридичною особою відповідних документів.
Згідно зі ст. 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» виключно законами, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюється, серед іншого, строк видачі документа дозвільного характеру або відмови у його видачі.
Недотримання правових та організаційних засад функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності призведе до порушень вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру, а також прав та законних інтересів суб’єктів господарювання та, як наслідок, – виникнення корупційних ризиків.
Рекомендація НАЗК:
у редакції п.п. 1 п. 2 проєкту Змін необхідно строк прийняття органом охорони культурної спадщини рішення про надання або про відмову в наданні дозволу привести у відповідність до ст. 61 Закону України «Про охорону культурної спадщини».
- У чинній редакції абз. 13 – 15 п.п. 1 п. 1 Постанови № 722 встановлено, що до створення Державного реєстру нерухомих пам’яток України як інформаційно-комунікаційної системи та налагодження електронної взаємодії між Електронною системою та Державним реєстром нерухомих пам’яток України органами охорони культурної спадщини здійснюється виключно з використанням електронного кабінету уповноваженої особи органу охорони культурної спадщини в Електронній системі:
погодження програм та проектів містобудівних, архітектурних і ландшафтних перетворень, будівельних, меліоративних, шляхових, земельних робіт, реалізація яких може позначитися на стані пам’яток місцевого значення, їх територій і зон охорони;
надання дозволу на проведення робіт на пам’ятках національного значення, їх територіях та в зонах охорони, на охоронюваних археологічних територіях в історичних ареалах населених місць;
надання дозволу на проведення робіт на пам’ятках місцевого значення (крім пам’яток археології), їх територіях та в зонах охорони, реєстрація дозволів на проведення археологічних розвідок, розкопок.
Слід зазначити, що вказані у чинній редакції Постанови № 722 дозволи та погодження цілком і повністю корелюються із нормами Закону України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» (далі – Закон).
Водночас у змінах, що вносяться до Постанови № 722, пропонується абз. 13 – 15 п.п. 1 п. 1 замінити новими абзацами, у яких міститься перелік дозволів та погоджень, які за своїм характером мають ознаки документів дозвільного характеру, однак відсутні в Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності. Це, зокрема, стосується:
- погодження програм та проектів містобудівних, архітектурних та ландшафтних перетворень, меліоративних, шляхових, земляних робіт на пам’ятках національного значення, їх територіях, в історико-культурних заповідниках, на історико-культурних заповідних територіях, у зонах охорони, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць, а також проектів, реалізація яких може позначитися на об’єктах культурної спадщини;
- погодження науково-проектної документації з консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту, пристосування пам’яток національного значення;
- погодження науково-проектної документації з консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту, пристосування пам’яток місцевого значення, щойно виявлених об’єктів культурної спадщини;
- надання дозволу на проведення робіт на пам’ятках національного значення;
- надання дозволу на проведення робіт на пам’ятках місцевого значення (крім пам’яток археології), на щойно виявлених об’єктах культурної спадщини.
Зазначені обставини не відповідають Закону України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», яким встановлено заборону вимагати від суб’єктів господарювання отримання документів дозвільного характеру, які не внесені до Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності (ч. 3 ст. 1 Закону).
Також у Законі передбачено, що необхідність одержання документів дозвільного характеру, встановлена законами, виникає виключно після внесення таких документів до Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності (ч. 8 ст. 1 Закону).
Указана неузгодженість може призвести до значного розширення дискреційних повноважень уповноважених органів, що, своєю чергою, створить передумови для виникнення корупційних ризиків і вчинення уповноваженими особами органів охорони культурної спадщини корупційних правопорушень.
Рекомендація НАЗК:
запропоновані зміни до абз. 13 – 15 п.п. 1 п. 1 Постанови № 722 виключити та залишити вказані абзаци в чинній редакції.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ