Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Адміністрація Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України |
Мета проєкту – встановлення на період дії правового режиму воєнного стану порядку закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які можуть зумовити ризик зловживань під час здійснення державними замовниками у сфері оборони, службами державного замовника, а також військовими частинами, організаціями (установами, закладами), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів) закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин.
Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 р. № 1275» запропоновано затвердити Порядок закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин (далі – проєкт Порядку закупівлі).
Згідно з цим проєктом Порядку закупівлі буде здійснюватись закупівля безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин державними замовниками у сфері оборони, службами державного замовника, а також військовими частинами, організаціями (установами, закладами), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів).
У п. 7 проєкту Порядку закупівлі закупівля безпілотних систем, засобів РЕБ тактичного рівня (їх складових частин) Адміністрацією Держспецзв’язку (уповноваженими нею службами державного замовника) відповідно до цього Порядку може здійснюватися для потреб Держспецзв’язку, ЗСУ, Національної гвардії, Держприкордонслужби, СБУ, Національної поліції, інших складових сил безпеки та сил оборони, інших державних замовників у сфері оборони (далі – заінтересований державний замовник) на підставі письмового замовлення (або потреби), в якому зазначаються, зокрема, найменування виробника безпілотної системи та/або засобу РЕБ тактичного рівня.
Закріплення обов’язку для заінтересованого державного замовника у письмовому замовленні зазначати найменування виробника безпілотної системи та/або засобу РЕБ тактичного рівня обмежує виробників у конкуренції та збільшує корупційні ризики державних замовників під час здійснення оборонних закупівель шляхом встановлення можливостей для упередженого вибору конкретних виробників та неефективного використанням бюджетних коштів.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 7 проєкту Порядку закупівлі з врахуванням зазначених зауважень.
2. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання.
В абз. 10 п. 7 проєкту Порядку закупівель передбачено, що звернення про здійснення закупівель безпілотних систем та/або засобів РЕБ тактичного рівня є підставою для проведення закупівель за неконкурентною процедурою, визначеною цим Порядком.
Водночас у проєкті Порядку не визначено переліку видів (процедур) закупівель, які застосовуються під час закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин.
При цьому п. 5 проєкту Порядку закупівлі визначено певні вимоги для проведення переговорів щодо укладення державного контракту (договору) та закупівель безпілотних систем та/або засобів РЕБ тактичного рівня.
Вказане порушує принцип юридичної визначеності у зв’язку з нечітким визначенням порядку здійснення закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 7 проєкту Порядку закупівлі з врахуванням зазначених зауважень.
3. Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання
У п. 18. проєкту Порядку закупівлі встановлено, що представництво державного замовника вибірково здійснює контроль за якістю безпілотних систем і засобів РЕБ тактичного рівня, що постачаються без їх приймання іншими представництвами, у порядку, що визначається умовами державного контракту (договору).
Використання оціночних конструкцій «вибірково» дає змогу представництву державного замовника застосовувати суб’єктивні підходи під час здійснення контролю за якістю безпілотних систем і засобів РЕБ тактичного рівня, що своєю чергою може спричинити зловживання шляхом просування інтересів окремих суб’єктів господарювання та неефективне використання бюджетних коштів.
Вказана правова невизначеність у положеннях проєкту зумовлює ризики їх довільного та упередженого правозастосування.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 18 проєкту Порядку закупівлі з врахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК