Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України |
Мета проєкту постанови – реалізація пункту 56 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України відповідно до Закону України від 11.04.2023 № 3035-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» щодо обліку у складі доходів спеціального фонду державного бюджету, коштів (добровільних внесків (благодійних пожертв) від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права) |
Проєкт постанови надіслано відповідно до |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 червня 2023 р. № 609» (далі – проєкт постанови) Національне агентство встановило корупціогенний фактор, а саме:
необґрунтоване виведення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг для реалізації робіт з відновлення пошкоджених/зруйнованих об’єктів нерухомого майна житлового призначення з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі».
Опис виявленого корупціогенного фактора
Необґрунтоване виведення закупівлі окремих видів товарів, робіт, послуг з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі»
Проєктом постанови, зокрема, пропонується викласти в новій редакції Порядок використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії, що спрямовуються на відновлення пошкоджених/знищених об’єктів нерухомого майна житлового призначення внаслідок підриву греблі Каховської гідроелектростанції в результаті збройної агресії Російської Федерації та надання компенсації за такі об’єкти (далі – проєкт Порядку).
Відповідно до п. 10 проєкту Порядку публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для реалізації робіт з відновлення пошкоджених/зруйнованих об’єктів нерухомого майна житлового призначення внаслідок підриву греблі Каховської гідроелектростанції в результаті збройної агресії Російської Федерації здійснюються без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі».
Разом з тим правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад визначено Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Зокрема в абз. 1 ч. 4 ст. 3 Закону встановлено, що відносини, пов’язані із сферою публічних закупівель, регулюються виключно цим Законом.
Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Як наслідок, процедура здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для реалізації робіт з відновлення пошкоджених/зруйнованих об’єктів нерухомого майна житлового призначення внаслідок підриву греблі Каховської гідроелектростанції в результаті збройної агресії Російської Федерації повинна відбуватися з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених у ч. 1 ст. 5 Закону, а саме:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
З урахуванням зазначеного здійснення публічних закупівель у цілях реалізації регулювання, запропонованого проєктом постанови, поза межами правового регулювання Закону України «Про публічні закупівлі» може призвести до неефективного використання коштів та корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
передбачити у проєкті Порядку, що закупівлі товарів, робіт і послуг для реалізації робіт з відновлення пошкоджених/зруйнованих об’єктів нерухомого майна житлового призначення внаслідок підриву греблі Каховської гідроелектростанції в результаті збройної агресії Російської Федерації здійснюються відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі».
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ