НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до пункту 14 Порядку здійснення закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин»

Картка проєкту

                                              

Розробник проєкту постанови:

Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України

Мета проєкту – приведення тексту Порядку здійснення закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 (далі – Порядок), у відповідність до тексту особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275, щодо визначення випадків, коли істотні умови державних контрактів (договорів) на виготовлення і поставку безпілотних систем та/або засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня (їх складових частин) можуть змінюватись після їх укладення до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенний фактор, який зумовлює ризик зловживань під час зміни істотних умов державного контракту (договору) на виготовлення і поставку безпілотних систем та/або засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня (їх складових частин).

 

Опис виявленого корупціогенного фактору

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обовязків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до пункту 14 Порядку здійснення закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин» (далі – проєкт постанови) пропонується доповнити пункт 14 Порядку абзацом такого змісту:

«зміни ціни в державному контракті (договорі) на виготовлення і поставку безпілотних систем та/або засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня (їх складових частин), під час виконання якого було змінено технічні, технологічні, інженерні рішення, що дають можливість отримати поліпшені результати, та параметри предмета державного контракту (договору) на виготовлення і поставку безпілотних систем та/або засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня (їх складових частин) під час його виконання, що підтверджуються відповідними обґрунтуваннями».

Варто зазначити, що формулювання «підтверджуються відповідними обґрунтуваннями» надає змогу застосовувати різні суб’єктивні підходи під час практичної реалізації зазначеного положення.

З огляду на це відсутність порядку підтвердження вже зміненої ціни державного контракту (договору) порушує принцип юридичної визначеності та створює умови для корупційних зловживань під час прийняття рішень про внесення змін в істотні умови державного контракту (договору) на виготовлення і поставку безпілотних систем та/або засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня (їх складових частин).

Крім того, запропонованими змінами до проєкту постанови не врегульовано порядку зміни істотних умов державного контракту (договору) на виготовлення і поставку безпілотних систем та/або засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня (їх складових частин), зокрема чітко не визначено ролі державного замовника у цьому процесі та його повноважень, що може призвести до запровадження непрозорої процедури зміни істотних умов та, як наслідок, неефективного використання бюджетних коштів відповідними державними замовниками.

Враховуючи зазначене, відсутність порядку надання та затвердження пропозицій щодо внесення таких змін у технічні, технологічні, інженерні рішення, що дають можливість отримати поліпшені результати, та параметри предмета закупівлі, а також чітко визначеного суб’єкта такого подання порушує принцип юридичної визначеності та створює умови для корупційних зловживань під час прийняття рішень про підвищення ціни державного контракту.

Відповідно, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт постанови з урахуванням зазначених зауважень

 

Для врахування під час прийняття рішення щодо доопрацювання

У липні 2024 року на Вашингтонському саміті НАТО затверджено рекомендації Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України
(далі – Стратегічний огляд), який є одним із флагманських проектів Комплексного пакету допомоги НАТО для України. Зокрема, рекомендація 6 «Уточнити ролі різних міністерств у сфері оборонних закупівель» (Clarify the roles of various ministries in the field of defence procurement) Стратегічного огляду спрямована на досягнення чіткого розподілу відповідальності між різними міністерствами, відповідальними за політику оборонних закупівель.

Разом із тим Національне агентство у дослідженні «Корупційні ризики під час здійснення централізованих тилових закупівель для Збройних Сил України» розробило рекомендації з мінімізації корупційних ризиків у цій сфері, які узгоджуються та співвідносяться із рекомендаціями Стратегічного огляду. При цьому до визначених Національним агентством системних проблем належать, зокрема, відсутність системного підходу до формування та реалізації політики закупівель, що зумовлює правову невизначеність процедур здійснення оборонних закупівель. У зв’язку із цим Національне агентство рекомендувало Кабінету Міністрів України, Міністерству економіки України, Міністерству стратегічних галузей промисловості України (далі – Мінстратегпром) та Міністерству оборони України (далі – Міноборони) налагодити взаємодію між міністерствами, відповідальними за політику оборонних закупівель, шляхом розробки і затвердження Урядом відповідного порядку взаємодії.

З огляду на це повідомляємо, що у березні 2025 року Міноборони відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950 (далі – Регламент), та ч. 5 ст. 55 Закону України «Про запобігання корупції», звернулося до Національного агентства для визначення необхідності проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 р. № 1275», що стосувалося, зокрема, внесення змін до п. 14 Порядку. Разом із цим Мінстратегпром як заінтересований орган був також повідомлений про ініційовані Міноборони зміни у встановленому Регламентом порядку.

Водночас розроблений Мінстратегпромом проєкт постанови стосується аналогічних за змістом питань, а саме внесення змін до п. 14 Порядку стосовно випадків змін істотних умов державного контракту (договору) на виготовлення і поставку безпілотних систем та/або засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня (їх складових частин).

Варто звернути увагу, що неузгодженість підходів під час розробки проєктів нормативно-правових актів у сфері оборонних закупівель вчергове підкреслює проблему неузгодженої політики виконавчої гілки влади, що не сприяє прогнозованій політиці держави у взаємодії з основними стейкхолдерами. Недотримання системного підходу до формування та реалізації політики закупівель перешкоджає ефективному впровадженню міжнародних стандартів НАТО, зокрема імплементації рекомендацій Стратегічного огляду, які є пріоритетними в рамках Комплексного пакету допомоги НАТО.

 

Висновок:

     проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                         Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua