НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до пункту 3 Порядку відбору на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють реалізацію арештованих активів»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів

Мета проєкту – забезпечення ефективної реалізації повноважень, що покладені на Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі – АРМА), відповідно до чинного законодавства України

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови корупціогенний фактор, який може зумовити непрозоре прийняття рішень Комісією з питань відбору на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють реалізацію арештованих активів (далі – Комісія), та виникнення конфлікту інтересів у її членів.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Ускладнення реалізації передбачених законодавством заходів із запобігання чи протидії корупції

У п. 3 Порядку відбору на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють реалізацію арештованих активів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.08.2017  № 558 (далі – Порядок), визначено, що конкурс проводиться Комісією у складі, що затверджується наказом АРМА.

Склад Комісії формується з посадових осіб АРМА та представників Громадської ради при АРМА та/або посадових осіб інших органів державної влади (за їх згодою) загальною кількістю сім осіб: п’ять осіб визначає Голова АРМА з числа посадових осіб АРМА та/або посадових осіб з органів державної влади, зокрема Мінекономіки та Мін’юсту (за їх згодою); дві особи із складу Громадської ради при АРМА, визначені Громадською радою.

Проєктом постанови пропонується виключити положення Порядку щодо права Громадської ради при АРМА делегувати своїх представників до складу Комісії. При цьому склад Комісії загальною кількістю сім осіб пропонується визначати виключно з числа посадових осіб АРМА та/або посадових осіб органів державної влади, зокрема Мінекономіки та Мін’юсту (за їх згодою).

У пояснювальній записці до проєкту постанови розробник обґрунтовує такі зміни неможливістю формування нового складу Громадської ради у період воєнного стану, а отже, – ризиком її неправомочності. Це зумовить неможливість формування повного складу Комісії та вплине на ефективність здійснення повноважень АРМА.

Однак ці обґрунтування є дискусійними з огляду на таке.

Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами. Це визначено у ст. 38 Конституції України. Для участі у прийнятті рішень, які впливають на суспільство, громадяни, зокрема, можуть долучатися до громадських рад, які створені при органах державної влади.

Громадський контроль, а також безпосередня участь громадських рад у прийнятті рішень підвищує прозорість та ефективність органів державної влади.

Відповідно до п. 11 Регламенту діяльності Комісії, затвердженого протоколом Комісії від 28.12.2023 № 1 (далі – Регламент), засідання Комісії є правомочним у разі, коли на ньому присутні не менш як п’ять її членів.

У п. 13 Регламенту зазначено, що рішення Комісії приймаються шляхом голосування, простою більшістю голосів від загального складу Комісії. Тобто не менш як 4-х її членів.

На цей час, відповідно до наказу АРМА від 16.01.2024 № 16, до складу Комісії входять 5 осіб, з яких 3 – посадові особи АРМА, зокрема два заступники Голови, 1 – посадова особа Мінекономіки, 1 – посадова особа Мін’юсту.

Отже, у теперішньому складі Комісія є правомочною. Відсутність представників Громадської ради у її складі не впливає на здатність Комісії приймати рішення.

У цей же час у разі включення до складу Комісії додатково двох осіб, зокрема з числа посадових осіб АРМА, виникне можливість прийняття рішень виключно посадовими особами АРМА, адже їх представництво у Комісії становитиме 5 осіб із 7. У такому разі, оскільки посадові особи АРМА перебувають у службовому підпорядкуванні керівництва відомства, виникне ризик непрозорого прийняття рішень та конфлікту інтересів.

Варто зазначити, що у положеннях пп. 27 та 29 Регламенту визначені достатньо дієві заходи забезпечення прозорості її діяльності, зокрема відеотрансляція засідань, можливість присутності представників громадських об’єднань, міжнародних організацій, медіа тощо. Однак такі заходи передбачають лише громадський контроль. Безпосередня участь представників Громадської ради у прийнятті рішень Комісією гарантує більшу залученість, ефективність та прозорість.

Додатково зауважимо, що згідно з п. 4.1 Положення про Громадську раду при АРМА, схваленого рішенням Громадської ради при АРМА від 12.12.2017 № 1/1-17 та затвердженого наказом АРМА від 15.12.2017 № 235 (зі змінами) (далі – Положення), персональний склад Громадської ради затверджується Головою АРМА з дев’яти осіб.

У п. 6.3 Положення визначено, що засідання Громадської ради є правомочним, якщо на ньому присутні не менш як половина її членів.

У п. 6.7 Положення встановлено, що рішення Громадської ради ухвалюються колегіально відкритим голосуванням простою більшістю її членів, присутніх на засіданні.

На цей час членами Громадської ради при АРМА є 5 осіб. Таким чином, Громадська рада є правомочною та вправі прийняти рішення щодо делегування двох своїх представників до складу Комісії.

Окрім цього, у п. 8 постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» встановлено, що формування нового складу громадських рад при міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських, районних, районних у мм. Києві та Севастополі державних адміністраціях в період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування не проводиться.

Відтак після припинення чи скасування воєнного стану може бути сформовано новий склад Громадської ради при АРМА.

Пропоновані зміни не враховують таку обставину та безстроково виключають положення Порядку щодо права Громадської ради при АРМА делегувати своїх представників до складу Комісії.

Це унеможливить безпосередню участь представників Громадської ради при АРМА у прийнятті рішень Комісії.

Рекомендація НАЗК:

з урахуванням наданих зауважень положення п. 3 Порядку щодо права Громадської ради при АРМА визначати двох осіб зі свого складу для включення до складу Комісії – залишити без змін.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації. 

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                               Ярослав ЛЮБЧЕНКО

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua