НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303»

 Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Державна інспекція енергетичного нагляду України 

Мета проєкту – визначення повноваження Державної інспекції енергетичного нагляду України (далі – Держенергонагляд) на період воєнного стану здійснювати планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктами господарювання вимог законодавства у галузі електроенергетики та сфері теплопостачання

Проєкт постанови надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови корупціогенні фактори, зокрема:

дублювання повноважень Держенергонагляду та Міністерства енергетики України (далі – Міненерго) щодо прийняття рішення про проведення заходів державного нагляду (контролю);

використання оціночного поняття у положенні, яке визначає підстави для прийняття Держенергонаглядом рішення про проведення заходів державного нагляду (контролю).

Отже, за наявності однакових підстав відносно одних і тих самих суб’єктів господарювання Держенергонагляд і Міненерго можуть прийняти різні рішення, що зумовить спірні правовідносини та не узгоджується із принципами державного нагляду (контролю).

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

Наділення повноваженнями, якими вже наділені інші органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або особи, уповноважені на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування (дублювання повноважень), що створює конкуренцію між заінтересованими органами, а також невизначеність щодо суб’єкта, на якого вони покладаються

Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання

Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в у мовах воєнного стану» (далі – постанова № 303) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) припинено.

При цьому у п. 2 постанови № 303 визначено, що за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.

Проєктом постанови пропонується постанову № 303 доповнити новим п. 3-1 такого змісту:

«3-1. Протягом періоду воєнного стану за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) у галузях електроенергетики та сфері теплопостачання за дотриманням учасниками ринку, вимог правил та інших нормативно-правових актів і нормативних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, технічного стану електричних установок і мереж, а також вимог нормативно-правових актів, нормативних документів, норм і правил з питань технічного стану теплових, тепловикористальних установок та мереж, їх експлуатації, проектування, будівництва, підтвердження готовності до роботи, користування енергією у сфері теплопостачання, здійснюються за рішенням Державної інспекції енергетичного нагляду України відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Відповідно до абз. 9 ст. 3 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» одним із основних принципів державного нагляду (контролю) є неприпустимість дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю).

На цей час Держенергонагляд проводить заходи державного нагляду (контролю) на підставі наказів Міненерго.

Натомість застосування положень нової редакції постанови № 303 зумовить проведення Держенергонаглядом заходів державного нагляду (контролю) як на підставі власних рішень, так і рішень Міненерго, що не узгоджується із зазначеним вище принципом державного нагляду (контролю).

Крім того, у пропонованому п. 3-1 постанови № 303 підставою для  прийняття Держенергонаглядом рішення про проведення заходів державного нагляду (контролю) визначено наявність загрози, що має значний негативний вплив.

Використання оціночного поняття «значний» наділяє посадових осіб Держенергонагляду дискреційними повноваженнями, що може зумовити ризик зловживань при прийнятті зазначеного рішення.

При цьому зауважимо, що п. 2 постанови № 303 не містить такого оціночного поняття.

Отже, за наявності однакових підстав відносно одних і тих самих суб’єктів господарювання Держенергонагляд і Міненерго можуть прийняти різні рішення щодо проведення заходів державного нагляду (контролю). Різна правозастосовна практика зумовить спірні правовідносини.

Зазначене не узгоджується із визначеними у ст. 3 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» принципами державного нагляду (контролю), зокрема: рівності прав і законних інтересів усіх суб’єктів господарювання; об’єктивності та неупередженості; невтручання органу державного нагляду (контролю) у діяльність суб’єкта господарювання, якщо вона здійснюється в межах закону.

Рекомендації НАЗК:

з урахуванням зауважень Національного агентства узгодити п. 2 постанови № 303 із пропонованим п. 3-1 для уникнення дублювання повноважень;

у пропонованому п. 3-1 постанови № 303 виключити оціночне поняття «значний» або, у разі обґрунтованої необхідності, встановити критерії такого впливу.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                              Ярослав ЛЮБЧЕНКО

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua