НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до пункту 14 Положення про спостережні комісії»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство юстиції України

Мета проєкту – розширення підстав для дострокового припинення повноважень члена спостережної комісії

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 37-2 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови корупціогенний фактор, який може зумовити виникнення конфлікту інтересів під час здійснення повноважень членами спостережних комісій.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Необґрунтоване встановлення пільг, переваг або інших привілеїв для фізичних (юридичних) осіб

У ч. 2 ст. 25 Кримінально-виконавчого кодексу України визначено, що громадський контроль за дотриманням прав засуджених під час виконання кримінальних покарань у виправних колоніях, арештних домах, виправних центрах та слідчих ізоляторах здійснюють спостережні комісії.

Відповідно до абз. 3 п. 1 Положення про спостережні комісії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2004 року № 429 (далі – Положення), спостережні комісії здійснюють громадський контроль за дотриманням прав, основоположних свобод та інтересів засуджених під час виконання кримінальних покарань в установах виконання покарань у взаємодії з громадськими об’єднаннями.

З огляду на мету діяльності спостережні комісії наділені досить широкими повноваженнями.

Зокрема, у п.п. 1 п. 4 Положення передбачено, що спостережні комісії погоджують:

- постанови начальника кримінально-виконавчої установи закритого типу (далі – виправна колонія) щодо зміни умов тримання засуджених у межах однієї виправної колонії, якщо постанова передбачає збільшення обсягу встановлених для засуджених обмежень і більш суворі умови тримання;

- подання адміністрації виправної колонії щодо переведення засуджених до виправної колонії з вищим рівнем безпеки;

- подання про переведення засуджених для подальшого відбування покарання з одного виправного центру до іншого.

У п. 5 Положення зазначено, що члени спостережної комісії мають право:

- брати участь у засіданнях дисциплінарних комісій установ виконання покарань;

- брати участь у засіданнях комісій установ виконання покарань під час розгляду питань про внесення до суду подань щодо умовно-дострокового звільнення засуджених осіб від відбування покарання, заміни невідбутої частини покарання більш м’яким, звільнення від відбування покарання вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до трьох років, та брати участь у судових засіданнях під час розгляду таких подань;

- висловлювати у встановленому порядку думку по суті клопотання про помилування, що подає засуджений.

Зважаючи на повноваження спостережних комісій, у Положенні визначені обмеження щодо осіб, які не можуть входити до їх складу. Такі обмеження запобігають виникненню конфлікту інтересів.

Отже, членами спостережних комісій не можуть бути судді, представники органів прокуратури, органів внутрішніх справ, СБУ, Державної кримінально-виконавчої служби, Державної виконавчої служби, адвокати, особи, які мають не погашену чи не зняту в установленому законом порядку судимість, а також особи, які раніше входили до складу спостережних комісій і повноваження яких були припинені достроково з підстав, передбачених п.п. 4 і 5 п. 14 цього Положення. Члени спостережних комісій не мають права здійснювати громадський контроль щодо засуджених, якщо вони є близькими родичами таких осіб, а також потерпілими, свідками, законними представниками або іншими особами, які беруть або брали участь у кримінальному чи іншому провадженні щодо них (п. 10 Положення).

У п. 14 Положення визначено вичерпний перелік підстав дострокового припинення повноважень члена спостережної комісії. Однак зазначені у п. 10 Положення обставини не належать до таких підстав. Таким чином, у разі якщо член спостережної комісії під час здійснення своїх повноважень був обраний/призначений на посади, визначені в п. 10 Положення, правові підстави для дострокового припинення його повноважень відсутні.

Проєктом постанови пропонується у п. 14 Положення визначити додаткові підстави дострокового припинення повноважень члена комісії:

у разі набуття ним права на зайняття адвокатською діяльністю (новий
п.п. 6 п. 14 Положення);

у разі обрання або призначення його на посади судді, в органах прокуратури, внутрішніх справ, СБУ, Державній кримінально-виконавчій службі, Державній виконавчій службі (новий п.п. 7 п. 14 Положення).

Пропоновані зміни до п. 14 Положення є обґрунтованими, усувають існуючу неузгодженість норм та правову невизначеність. При цьому вважаємо, що такі зміни є фрагментарними.

Більшість суб’єктів, визначених у п. 10 Положення, є учасниками кримінального провадження.

 Відповідно до ст. 216 Кримінального процесуального кодексу України досудове розслідування у кримінальному провадженні також здійснюється детективами органів Бюро економічної безпеки України, слідчими органів Державного бюро розслідувань та детективами Національного антикорупційного бюро України. Заборона щодо включення таких осіб до складу спостережних комісій у Положенні відсутня.

Зазначене може зумовити виникнення конфлікту інтересів.

Рекомендації НАЗК:

з урахуванням наданих зауважень у п. 10 Положення доповнити перелік осіб, які не можуть бути членами спостережних комісій;

п. 14 Положення викласти у новій редакції з урахуванням пропонованих змін до п. 10 цього Положення.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                      Олександр НОВІКОВ

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua