НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про Національну комісію ядерного регулювання»

Картка проєкту

Розробник проєкту Закону: Державна інспекція ядерного регулювання України

Мета проєкту – визначення на законодавчому рівні статусу органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки як центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом, що сприятиме підвищенню ефективності його діяльності та незалежності у прийнятті регулюючих рішень, з урахуванням права Європейського Союзу, документів МАГАТЕ та набутого досвіду державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки

Проєкт Закону надіслано відповідно до § 37-2 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті Закону корупціогенні фактори, зокрема:

можливість незаконного впливу на члена Національної комісії ядерного регулювання (далі – Комісія), строк повноважень якого закінчився та який продовжує здійснювати повноваження;

ризик конфлікту інтересів у діяльності членів конкурсної комісії з добору кандидатів на посади членів Комісії (далі – Конкурсна комісія);

можливість зловживань членів Конкурсної комісії з метою необґрунтованого виключення з її складу окремих членів.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

  1. Ускладнення реалізації передбачених законодавством заходів із запобігання чи протидії корупції
    • Відповідно до ст. 1 проєкту Закону Комісія є постійно діючим колегіальним центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

До складу Комісії входять п’ять членів, у тому числі Голова та
член Комісії – Головний державний інспектор з ядерної та радіаційної безпеки України, які призначаються на посаду члена Комісії згідно з їхньою компетенцією відповідно до сфери діяльності Комісії Кабінетом Міністрів України за результатами відкритого конкурсного відбору (ч. 1 ст. 8 проєкту Закону).

У ч. 2 ст. 8 проєкту Закону визначено, що організацію та проведення конкурсного відбору здійснює Конкурсна комісія, що утворюється при Кабінеті Міністрів України і діє відповідно до цього Закону.

В абз. 9 ч. 3 ст. 8 проєкту Закону визначено, що членами Конкурсної комісії не можуть бути особи, які зазначені в пп. 2 – 7, 11 ч. 2 ст. 7 цього Закону.

Отже, до членів Конкурсної комісії не застосовуються обмеження, встановлені у пп. 1, 8 ч. 2 ст. 7 проєкту Закону. Відтак членом Конкурсної комісії може бути особа, яка:

є членом політичної партії або не менш трьох місяців протягом одного року до дня оголошення відкритого конкурсу з добору кандидатів на посаду члена Комісії входила до складу керівних органів політичної партії або перебувала у трудових чи інших договірних відносинах з політичною партією
(п. 1 ч. 2 ст. 7 проєкту Закону);

є близькою особою іншому члену Комісії (п. 8 ч. 2 ст. 7 проєкту Закону).

У зв’язку з цим зауважимо, що згідно з ч. 5 ст. 5 проєкту Закону член Комісії не має права бути членом політичної партії. На час перебування на посаді члена Комісії члени політичної партії зупиняють членство в партії.

Отже, особа, яка претендує на зайняття посади члена Комісії, та член Конкурсної комісії можуть бути членами однієї політичної партії, що може зумовити конфлікт інтересів.

Крім цього, згідно з ч. 13 ст. 8 проєкту Закону строк повноважень члена Комісії становить п’ять років, крім випадку, передбаченого абзацом четвертим частини дванадцятої цієї статті. Одна й та сама особа не може бути членом Комісії більше двох строків поспіль.

Таким чином, член Комісії, строк повноважень якого закінчується, може вдруге поспіль брати участь у конкурсному відборі, при цьому член Конкурсної комісії може бути його близькою особою, що зумовить конфлікт інтересів.

Отже, незастосування до членів Конкурсної комісії обмежень, встановлених у пп. 1, 8 ч. 2 ст. 7 проєкту Закону, зумовить ризик зловживань членів Конкурсної комісії.

Рекомендація НАЗК:

абз. 9 ч. 3 ст. 8 проєкту Закону викласти у такій редакції: «Членами Конкурсної комісії не можуть бути особи, які зазначені в пунктах 1 – 8, 11 частини другої статті 7 цього Закону.».

 

  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

2.1. В абз. 1 ч. 3 ст. 8 проєкту Закону зазначено, що склад Конкурсної комісії затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 4 ст. 8 проєкту Закону однією із підстав дострокового припинення повноважень члена Конкурсної комісії є внесення Конкурсною комісією пропозиції про дострокове припинення повноважень її члена.

Однак проєкт Закону не містить положень, які б визначали чіткі підстави та порядок прийняття Конкурсною комісією такого рішення.

Відсутність чіткого правового механізму реалізації пропонованого положення ч. 4 ст. 8 проєкту Закону зумовить ризик зловживань членів Конкурсної комісії з метою необґрунтованого виключення з її складу окремих членів.

Таке положення може ускладнити реалізацію права суб’єктів подання кандидатур до складу Конкурсної комісії, зумовити спірні правовідносини та унеможливити прозорий конкурсний відбір.

Рекомендація НАЗК:

доповнити проєкт Закону положенням, яке визначить чіткий правовий механізм застосування зазначеної в ч. 4 ст. 8 проєкту Закону підстави дострокового припинення повноважень члена Конкурсної комісії.

 

2.2. Відповідно до абз. 13 ч. 14 ст. 8 проєкту Закону член Комісії, строк повноважень якого закінчився, здійснює повноваження до призначення нового члена Комісії.

При цьому положення проєкту Закону не визначають максимально можливого строку здійснення членом Комісії повноважень за таких умов.

Зауважимо, що положення ст. 8 проєкту Закону досить детально регламентують порядок конкурсного відбору та призначення членів Комісії, визначають чіткі строки та умови проведення конкурсу.

Таким чином, нечіткість положення абз. 13 ч. 14 ст. 8 проєкту Закону є необґрунтованою. Застосування цього положення може зумовити ризик умисного затягування заінтересованими особами конкурсного відбору для незаконного впливу на члена Комісії, строк повноважень якого закінчився.

Таке положення фактично нівелює визначені у ч. 13 ст. 8 проєкту Закону обмеження та зумовлює можливість безстрокового здійснення повноважень членом Комісії.

Рекомендація НАЗК:

положення абз. 13 ч. 14 ст. 8 проєкту Закону викласти в новій редакції, визначивши максимальний строк здійснення повноважень членом Комісії, строк повноважень якого закінчився.

 

Висновок:

проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                       Артем СИТНИК  

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua