НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану»

Картка проєкту

Ініціатор(и) проєкту Закону: Безгін В. Ю., Шуляк О. О., Аліксійчук О. В. та інші

Мета проєкту Закону – усунення суперечностей та забезпечення узгодження між окремими законами, що виникли внаслідок запровадження Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» нової моделі здійснення військовими адміністраціями повноважень органів місцевого самоврядування

Проєкт Закону № 8056 від 19.09.2022

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:

1) запровадження регулювання, що даватиме змогу органам місцевого самоврядування, військово-цивільним адміністраціям та військовим адміністраціям, а також їх посадовим особам не оприлюднювати власні проєкти актів, як це передбачено Законом України «Про доступ до публічної інформації»;

2) виведення з-під дії Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» розроблених органами місцевого самоврядування, військово-цивільними адміністраціями та військовими адміністраціями, а також їх посадовими особами проєктів актів надасть можливість приймати будь-які акти без урахування громадської думки фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, а також уникати відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері державної регуляторної політики;

3) необґрунтоване непоширення вимог Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб, що спричинить неефективне використання бюджетних коштів під час надання суб’єктам господарювання державної допомоги.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

Суперечність між різними положеннями одного й того ж акта або між положеннями різних актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм та вимог

  1. У проєкті Закону пропонується внести зміни до ч. 10 ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та встановити, що у період дії воєнного стану на проєкти актів органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги ч. 4 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

У ст. 15 цього Закону передбачено обов’язок органів місцевого самоврядування оприлюднювати проєкти нормативно-правових актів, рішення, розроблені відповідними розпорядниками.

Прийняття усіх нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій без їх оприлюднення порушує передусім право громадян на участь у місцевому самоврядуванні, передбачене у ст. 3 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також один з основних принципів місцевого самоврядування, відповідно до якого місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципі гласності (ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Крім того, усунення громадськості від участі в обговоренні проєктів актів, що стосуються питань місцевого самоврядування, а це, зокрема, питання щодо: бюджету, фінансів і цін; управління комунальною власністю; житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв’язку;  будівництва; регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища тощо, може створити умови для прийняття органами місцевого самоврядування, військово-цивільними адміністраціями та військовими адміністраціями необґрунтованих, упереджених, необ’єктивних рішень, що, в свою чергу, спричинить виникнення корупційних ризиків та схем.

Рекомендація НАЗК:

абз. 2 ч. 10 пропонованої редакції змін до ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» виключити або навести вичерпний перелік питань, для врегулювання яких проєкти актів органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій не підлягатимуть оприлюдненню і на них не поширюватимуться вимоги ч. 4 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації». 

 

  1. Змінами до ч. 10 ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачається, що на проєкти актів органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб, які відповідно до закону є регуляторними, не поширюються вимоги Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Виведення з-під дії Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» актів органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій нівелює державну політику, спрямовану на вдосконалення правового регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання, недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів, зменшення втручання держави у діяльність суб’єктів господарювання та усунення перешкод для розвитку господарської діяльності, що здійснюється в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України.

Крім того, виведення таких актів з-під дії вказаного Закону призведе до виникнення низки корупціогенних ризиків, оскільки надасть можливість органам місцевого самоврядування, військово-цивільним адміністраціям та військовим адміністраціям, а також їх посадовим особам приймати будь-які акти без урахування громадської думки фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, а також уникати відповідальності за порушення порядку регуляторної діяльності.

Рекомендація НАЗК:

абз. 3 ч. 10 пропонованої редакції змін до ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» виключити.

 

  1. У ч. 10 ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» проєктом Закону пропонується внести зміни та встановити, що на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».

Закон України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» встановлює правові засади проведення моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання, здійснення контролю за допустимістю такої допомоги для конкуренції, а також спрямований на забезпечення захисту та розвитку конкуренції, підвищення прозорості функціонування системи державної допомоги та дотримання міжнародних зобов’язань України у сфері державної допомоги.

У значенні цього Закону державна допомога суб’єктам господарювання (далі – державна допомога) – це підтримка у будь-якій формі суб’єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.

Слід зазначити, що з моменту введення в Україні воєнного стану до Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» було внесено низку змін, які значно спростили процедуру отримання державної допомоги суб’єктами господарювання.

Так, розділ 9 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» доповнено п. 52 та встановлено, що під час дії воєнного стану норми ст.ст. 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 цього Закону та інші норми законодавства, що випливають із зазначених статей цього Закону, не застосовуються.

Державна допомога, що надається під час дії воєнного стану, є допустимою.

Надавачі державної допомоги звільняються від обов’язку:

повідомлення про нову державну допомогу та про пропозиції щодо внесення змін до умов чинної державної допомоги, якщо така державна допомога надається під час дії воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування;

подання інформації про чинну державну допомогу, надану під час дії воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування.

Крім того, вимоги цього Закону не поширюються на передачу у власність організаціям водокористувачів об’єктів інженерної інфраструктури міжгосподарських та внутрішньогосподарських меліоративних систем, що перебувають у державній власності, комунальній власності, яка здійснюється відповідно до Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель».

Враховуючи вказане, виведення з-під дії Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» актів органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб, що стосуються надання державної допомоги суб’єктам господарювання, є недоцільним та необґрунтованим.

Разом з тим пропоноване регулювання може призвести до надмірної дискреції цих органів, прийняття ними необ’єктивних та упереджених рішень, неефективного використання бюджетних коштів через створення преференцій для окремих суб’єктів господарювання, обмеження конкуренції серед заінтересованих учасників та, як наслідок, – до виникнення корупційних ризиків.

Рекомендація НАЗК:

абз. 4 ч. 10 пропонованої редакції змін до ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» виключити.

 

Висновок:

проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.   

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                              Олександр НОВІКОВ

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua