НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації та експорту лісоматеріалів та окремих виробів з деревини»

Картка проєкту

Розробник проєкту Закону:

Державне агентство лісових ресурсів України (далі - Держлісагентство)

Мета проєкту Закону – удосконалення положень Закону України від 08.09.2005 № 2860 «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів» та імплементація положень Регламенту (ЄС) 2023/1115 Європейського Парламенту та Ради від 31.05.2023 про виведення на ринок Союзу та експорт з Союзу певних товарів і продуктів, пов’язаних з вирубкою лісів і деградацією лісів і скасуванням Регламенту ЄС 995/2010

Проєкт Закону надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 Резюме антикорупційної експертизи

За результатами розгляду проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації та експорту лісоматеріалів та окремих виробів з деревини» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

необґрунтоване розширення та перевищення повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства (Держлісагентство), при вирішенні питань анулювання сертифікатів про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини;

порушення принципу юридичної визначеності під час прийняття рішень про відмову у видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини, що створює ризик корупційних зловживань.

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Юридична колізія в законодавстві: суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того  самого питання, що допускає різне тлумачення норм

Проєктом Закону пропонується внести зміни до деяких законодавчих актів України, зокрема до Закону України від 08.09.2005 № 2860 «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів» (далі – Закон № 2860).

Так, п. 5 ч. 1 розділу І проєкту Закону пропонується викласти у новій редакції ст. 3 Закону № 2860, передбачивши в абз. 16 цієї статті, що Держлісагентство як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, анулює сертифікат про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини у разі встановлення факту надання суб’єктом господарювання в заяві про видачу сертифіката про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини і документах, що додаються до неї, недостовірних відомостей.

Однак зазначені зміни не узгоджуються з нормами Закону України від 06.09.2005 № 2806-IV «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Відповідно до абз. 6 ч. 7 ст. 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган, який видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з підстав, зокрема, встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації.

Отже, у разі прийняття проєкту Закону Держлісагентство може застосовувати різні підходи для прийняття рішення щодо анулювання сертифіката про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини, користуючись (за необхідності) та у кожному окремому випадку або судовим порядком, або прийняттям оперативних управлінських рішень.

Відповідна неузгодженість на рівні законодавчого регулювання, а також унормування непрозорих умов реалізації дискреційних повноважень посадових осіб Держлісагентства зумовлюють різну правозастосовну практику та створюють умови для корупційних зловживань.

Рекомендація НАЗК:

абз. 16 пропонованої редакції ст. 3 Закону № 2860 привести у відповідність до норм абз. 6 ч. 7 ст. 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

 

ІІ. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

В абз. 6 пропонованої редакції ст. 3 Закону № 2860 встановлюється, що для одержання сертифіката про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини суб’єкт господарювання подає заяву.

При цьому проєкт Закону не визначає вимог до змісту такої заяви, а також не враховує норм ч. 14 ст. 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», згідно з якими вимоги до змісту заяви визначаються Кабінетом Міністрів України.

Так, факт надання суб’єктом господарювання в заяві про видачу сертифіката про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини недостовірних відомостей у проєкті Закону передбачається визначити як одну із підстав для вирішення питання про анулювання відповідного сертифіката.

Зазначене допускає встановлення вимог до змісту відповідної заяви в установленому Держлісагентством порядку та у спосіб, який не узгоджується з нормами Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», а також наділяє Держлісагентство непрозорими повноваженнями при вирішенні питань про анулювання сертифікатів про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини.

Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» виключно законами, які регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються, зокрема, перелік та вимоги до документів, які суб’єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.

Відповідне зауваження стосується також положень абз. 21 пропонованої редакції ст. 3 Закону № 2860 в частині неврегульованості на рівні цього проєкту акта порядку визначення норм витрат сировини на виготовлення виробів з дерева як складової для застосування Держлісагентством підстави для прийняття рішення про відмову у видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини.

Наявність правової невизначеності у проєкті Закону наділяє Держлісагентство широкими дискреційними повноваженнями та створює умови для корупційних зловживань при прийнятті відповідних рішень.

Рекомендації НАЗК:

у проєкті Закону визначити:

вимоги до змісту заяви для одержання сертифіката про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини або передбачити відсильну норму на нормативно-правовий акт Кабінету Міністрів України;

порядок визначення норм витрат сировини на виготовлення виробів з дерева або встановити відсильну норму на нормативно-правовий акт, який регулює зазначене питання.

 Висновок:

 проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                      Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua