НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо спрощення процедури присвоєння статусу ветерана»

Картка проєкту

Розробник проєкту Закону: народні депутати України Чернєв Є.В., Федієнко О.П., Копитін І.В. та інші

 

Мета прийняття акта - забезпечити належну повагу до гідності військовослужбовців, зокрема осіб з інвалідністю, та членів сімей загиблого (померлого) Захисника або Захисниці у процесі оформлення статусу ветерана

Проєкт Закону 

(реєстр. № 9141 від 23.03.2023)

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо спрощення процедури присвоєння статусу ветерана» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме:

- встановлення нечіткої процедури прийняття рішення про надання статусу учасника бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, яка створює умови для вчинення корупційних правопорушень.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом Закону пропонується внести зміни до п. 19 ст. 6 Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі – Закон про статус ветеранів війни), якими під час прийняття рішення про надання статусу учасника бойових дій таким особам комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій або міжвідомча комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону про статус ветеранів війни, яка утворюється Мінветеранів, за заявою особи або її представника витребовують у відповідальних органів або осіб необхідні документи, що є підставою для надання статусу, якщо такі документи не були подані на розгляд комісії особою, щодо якої приймається рішення. Відповідальний орган або особа зобов’язані надати відповідь на запит не пізніше ніж через тридцять діб від дати його надходження.

Крім того, проєктом Закону пропонується внести зміни до ст. 7, ст. 101 Закону про статус ветеранів війни, якими під час прийняття рішення про надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни таким особам, статусу члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад за заявою особи або її представника витребовують у відповідальних органів або осіб необхідні документи, що є підставою для надання статусу, якщо такі документи не були подані на розгляд особою, щодо якої приймається рішення.

Однак, пропонований проєктом Закону обов’язок відповідних комісій та структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад за заявою особи або її представника витребувати у відповідальних органів або осіб необхідні документи не містить строку для направлення відповідного запиту.

Так, у пп. 19–25 ст. 6, пп. 10–16 ст. 7, п. 6 ст. 101  Закону про статус ветеранів війни визначено, що Порядки надання статусів учасника бойових дій, статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, статусу члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 5 Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 413 (далі – Порядок № 413), рішення про надання та позбавлення статусу учасника бойових дій приймається:

комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними в Міноборони, МВС, Мін’юсті, Національній поліції, Національній гвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Офісі Генерального прокурора, Управлінні державної охорони, Адміністрації Держспецзв’язку, ДСНС, ДФС;

міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону про статус ветеранів війни, яка утворюється Мінветеранів.

У п. 6 Порядку № 413 закріплено, що комісії вивчають документи, у разі потреби заслуховують пояснення осіб, стосовно яких вони подані, свідків та в місячний строк із дня надходження документів приймають рішення щодо надання статусу учасника бойових дій. За відсутності підстав комісії повертають їх до військових частин (органів, підрозділів), підприємств, установ та організацій з метою подальшого доопрацювання.

У п. 7 Порядку надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни особам, які отримали інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх проведення, під час безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 р. № 685 (далі – Порядок № 685), передбачено, що рішення про надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни приймається органами соціального захисту населення у місячний строк з дня подання документів.

У п. 6 Порядку надання статусу члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2015 р. № 740 (далі – Порядок № 740), визначено, що рішення про надання статусу члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, приймається органами соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання у місячний строк з дати подання документів.

Більше того, проєктом Закону пропонується внести зміни до п. 19 ст. 6, ст. 7, ст. 101 Закону про статус ветеранів війни,  закріпивши, що відповідальний орган або особа зобов’язані надати відповідь на запит не пізніше ніж через тридцять діб від дати його надходження.

Як наслідок, проєктом Закону фактично нівелюється місячний строк, встановлений Порядками №№ 413, 685, 740 для прийняття рішення про надання статусу учасника бойових дій, надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, надання статусу члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, що може призвести до затягування відповідного процесу та дає змогу суб’єкту прийняття рішень зловживати, створюючи передумови для отримання неправомірної вимоги.

Рекомендації НАЗК:

у змінах до п. 19 ст. 6, ст. 7, ст. 101 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»:

- визначити строк, протягом якого уповноважені органи повинні направити запит на витребування необхідних документів;

- зменшити строк для надання відповіді на запит уповноважених органів з урахуванням загального місячного строку, визначеного чинним законодавством.

 

Висновок:

проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                    Олександр НОВІКОВ

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua