НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Обмеження спільної роботи близьких осіб: що потрібно знати

05.03.2025

Прозорість і неупередженість у державному управлінні є ключовими принципами державної служби. Щоб запобігти конфлікту інтересів і зловживанню службовим становищем, законодавство встановлює обмеження спільної роботи близьких осіб у державних органах та органах місцевого самоврядування. 

Згідно з ч. 1 ст. 27 Закону України “Про запобігання корупції” (далі - Закон) публічні службовці не можуть:

  • мати у прямому підпорядкування близьких їм осіб;
  • бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам.

Пряме підпорядкування – це відносини прямої організаційної або правової залежності,  коли підлегла особа безпосередньо залежить від керівника в організаційному чи правовому аспекті, зокрема в прийнятті на роботу чи звільнення, наданні доручень і контролі їх виконання, призначенні премій, дисциплінарних стягнень тощо.

Перелік осіб, які згідно з законодавством, вважаються близькими, досить широкий:

  • члени сім’ї: чоловік, дружина, а також за певних умов - діти, батьки;
  • родичі до другого ступеня спорідненості: рідні та двоюрідні брати і сестри, дідусі, бабусі, онуки;
  • родичі за шлюбом: тесть, теща, свекор, свекруха, зять, невістка;
  • особи під опікою: усиновлювачі, опікуни, підопічні.

Важливо! Претенденти на посади публічних службовців зобов’язані повідомити про близьких родичів, що вже працюють у цій установі або органі. Таке повідомлення здійснюється стосовно всіх близьких осіб, які працюють в органі, незалежно від того, яку посаду вони обіймають, та чи призведе таке призначення до утворення відносин прямого підпорядкування між близькими особами. Це стосується не лише органу, в який працевлаштовується особа, а й установ вищого або нижчого рівня, якщо вони можуть впливати на кадрові рішення.

Проте, законодавство передбачає й винятки з обмеження щодо спільної роботи близьких осіб. Обмеження не поширюються на:

  • народних засідателів і присяжних;
  • близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи;
  • осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах. Детальніше - тут. 

Однак, слід пам’ятати, що на цю категорію осіб поширюються вимоги щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Це означає, що коли між близькими особами існує пряме підпорядкування, у особи, яка є керівником, існує потенційний конфлікт інтересів. У такому випадку слід вживати заходів для врегулювання конфлікту інтересів

Порядок і строки дій у разі виникнення обставин прямого підпорядкування між близькими особами:

У разі виникнення обставин, що порушують вимоги щодо прямого підпорядкування, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у 15-денний строк. Якщо в зазначений термін ці обставини не були усунуті, відповідні особи або близькі їм особи протягом одного місяця з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування. У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади. Детальніше - тут і тут

Останні новини

15.12.2025
13:30
COSP11: НАЗК запрошує взяти участь у заході «Стійкість України: боротьба з корупцією для післявоєнного відновлення»
13:00
НАЗК проводить опитування для подальшої підготовки рекомендаційних роз’яснень у сфері лобіювання
12.12.2025
18:44
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам надрокористування
16:29
НАЗК відзначило десять кращих практик антикорупційної діяльності органів влади та установ
14:48
Понад дві тисячі закладів освіти приєдналися до Всеукраїнського уроку доброчесності та провели сім тисяч уроків доброчесності
12:56
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам охорони здоров’я
12:15
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за листопад 2025 року
11.12.2025
16:55
Звіт Аудиторської Ради UF акцентує необхідність посилення ролі внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту і ролі НАЗК
13:00
Моніторинг способу життя: з начальника митного поста Закарпатської митниці можуть стягнути понад 4,5 млн грн в дохід держави
11:30
Незаконне виведення з комунальної власності земель, задоволення власних інтересів та розтрата коштів: НАЗК завершило перевірку Київради та КМДА
10.12.2025
17:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам оборони
11:16
НАЗК провело аналіз практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
09.12.2025
18:00
Моніторинг способу життя: 1,64 млн грн стягнуто у дохід держави з прокурорки Офісу Генпрокурора за рішенням апеляційної палати ВАКС
16:30
Цивільна конфіскація: Верховний суд підтвердив законність рішень ВАКС щодо стягнення в дохід держави майна посадовця столичної Міграційної служби
14:19
Сильні інституції, цифрові інструменти, фокус на сферах найвищого ризику – Голова НАЗК про нову Антикорупційну стратегію
08.12.2025
13:35
В НАЗК відкрито чотири нові вакансії
05.12.2025
17:54
Перенесено обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо законності і прозорості політичних фінансів
17:45
НАЗК запрошує долучитися до обговорення проєкту нової Комунікаційної стратегії у сфері запобігання та протидії корупції на 2026–2030 роки
17:01
Корупція на дронах. Що виявило НАЗК, коли детально розібралось в тому, як і хто закуповує БпЛА для армії, - інтерв’ю NV
14:57
Повні перевірки декларацій посадовців МСЕК: недостовірні відомості на понад 148,9 млн грн та ознаки незаконного збагачення на 16,4 млн грн
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua