НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців

18.11.2022
Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців

22 травня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо обмеження обігу лікарських засобів, виробництво яких розташоване на території російської федерації або республіки білорусь, а також щодо вивезення лікарських засобів з України» (далі — Закон). Його мета  – обмежити обіг в Україні лікарських засобів, виробництво яких хоча б частково розташовано в рф або білорусі, щоб у світі також відмовилися від цих поставок.

Водночас, попри вірну мету, Закон містив туманні причини для обмеження обігу ліків. В результаті під гаслом боротьби з ліками виробленими в росії тепер можуть заборонити європейські препарати, які забезпечують більше половини українського ринку критично важливих для здоров’я лікарських засобів.

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) проаналізувало ці зміни до Закону та підготувало окреме дослідження «Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану», де визначило низку корупційних ризиків, що можуть призвести до катастрофічних наслідків, якщо ситуацію не змінити.

Які корупційні ризики знайшло НАЗК?

  • Лобіювання інтересів певних фірм через наявність конфлікту інтересів у членів Комісії Міністерства охорони здоров’я України (МОЗ).
  • Необґрунтований підхід до вибору фармацевтичних компаній для припинення обігу їхніх лікарських засобів.
  • Маніпулювання критеріями, щоб зупинити реєстраційне посвідчення лікарського засобу та усунути фармацевтичні компанії з ринку.
  • Фальсифікація даних про готовність забезпечити потреби країни в ліках.
  • Відсутність визначеної процедури поновлення реєстраційного посвідчення лікарського засобу як можливість корупційних зловживань.
  • Закритість процедури припинення обігу лікарського засобу.
  • Непрозорість залучення професійних асоціацій, установ та організацій до членства в Комісії.
Розглянемо ситуацію на прикладі корумпованого посадовця, який може використати ці ризики задля наживи. Посадовець А отримує гроші за лобіювання фармкомпанії Б. Залучає до комісії МОЗ, яка визначає, кому анулювати реєстраційне посвідчення лікарського засобу, представника тієї чи іншої фірми як члена якоїсь асоціації (щоб збільшити вплив при ухваленні рішення на користь цієї фірми).

Крім того, фармкомпанія може просто запропонувати посадовцю А перелік ліків, ліцензії на які треба анулювати. Без чітких критеріїв та відкритості процедури, через які ті чи інші компанії можуть позбавити ліцензії, це можна зробити практично з усіма виробниками на користь українських фармбізнесів.

Які наслідки чекають на українців, якщо ці ризики не усунути?

Вихід іноземних фармацевтичних виробників із ринкового сегмента України матиме низку негативних наслідків. Зокрема:

  • хворі можуть не отримати життєво необхідні ліки: крім корупційних та економічних ризиків, відповідні зміни до нормативно-правових актів можуть спричинити ускладнення доступу українців до лікування, а також повну відсутність життєво необхідних ліків;
  • втрати бюджетних коштів при закупівлі ліків: брак конкуренції під час проведення публічних закупівель призведе до викривлення ціни і, відповідно, до необґрунтованих витрат бюджету;
  • якість ліків може погіршитися: низка лікарських засобів мають невелику кількість аналогів, тож вихід європейських фармакологічних компаній із ринку призведе до відсутності конкуренції;
  • зменшаться надходження в бюджет України: великі транснаціональні компанії скоротять ресурси в Україні;
  • люди втратять роботу: міжнародні фармацевтичні компанії-гіганти мають великі команди в Україні, обмеження в обігу ліків вплине на персонал, більшість якого втратить роботу під час війни;
  • ліки стануть дорожчими: відсутність конкурентів неодмінно призведе до неконтрольованого росту цін на фарматовари в точках роздрібної торгівлі;
  • постраждає інвестиційна репутація України: через «ручні» вибіркові обмеження на Україну чекатимуть репутаційні втрати як надійного партнера. Наслідком буде брак інвестицій, у тому числі в систему охорони здоров’я населення тощо.
Що рекомендує НАЗК?

НАЗК пропонує розробити та внести зміни до Закону України «Про лікарські засоби», щоб конкретизувати підстави для скасування державної реєстрації лікарського засобу через їх виробництво на території рф та республіки білорусь. Крім того зупиняти реєстрацію треба лише після встановлення фактів, що підпадають під конкретний перелік підстав, які необхідно розробити. 

Більше про рекомендації НАЗК можна прочитати у дослідженні за посиланням. 

[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/Doslidzhennya_likarski_zasoby_final.pdf" title="Дослідження_лікарські_засоби_фінал"]

Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців
Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців

Останні новини

18.09.2024
16:45
НАЗК виявило у ексомбудсменки ознаки незаконного збагачення та недостовірного декларування на понад 42 млн грн
17.09.2024
15:26
За матеріалами НАЗК суд конфіскував у посадовця митниці будинок і шість земельних ділянок на 8,6 млн грн
13.09.2024
09:21
Повідомлення про суттєві зміни в майновому стані: хто та за яких умов має його подавати?
11.09.2024
11:21
Виявляти сховані за кордоном активи стане простіше: НАЗК приєдналось до мережевої платформи Європолу SIENA
10.09.2024
15:36
Порушень на 761,6 млн грн виявлено за результатами 94 завершених повних перевірок декларацій у серпні
11:20
Понад 40% повідомлень про корупцію та боротьбу з нею є дезінформацією - результати моніторингу соцмереж у серпні
09.09.2024
17:29
В НАЗК обговорили шляхи вдосконалення процесу подачі декларацій та їхніх перевірок з МВФ
06.09.2024
12:30
4.5 млн грн керівниці регіонального управління податкової служби може бути конфісковано за матеріалами НАЗК
09:16
Рік роботи Порталу повідомлень викривачів: досягнення та виклики інституту викривання
04.09.2024
12:30
Недекларування 5,7 млн грн депутатом Харківської облради: за матеріалами НАЗК розпочато кримінальні провадження
09:21
НАЗК презентує рекомендації з призначення та забезпечення функціонування антикорупційних уповноважених в органах місцевого самоврядування
03.09.2024
17:53
Антикорупційна експертиза: НАЗК у серпні виявило корупціогенні фактори в 11 з 342 перевірених проєктів актів
15:52
НАЗК продовжує розширювати співпрацю з освітніми закладами регіонів України: Хмельниччина
02.09.2024
12:47
Портал повідомлень викривачів та інші канали повідомлень про факти корупції: які інструменти найефективніші?
09:14
У 560 школах і 65 вишах вивчатимуть антикорупційні дисципліни у новому навчальному році
30.08.2024
16:36
Місцева влада має бути обличчям доброчесності і не розраховувати на індульгенції від антикорупційних органів - НАЗК з робочим візитом на Хмельниччині
29.08.2024
18:02
Понад 3.3 млн грн посадовця Нацполіції можуть бути стягнені в дохід держави за матеріалами НАЗК
15:27
е-Підприємець, єДозвіл, перехід на оновлену міжнародну митну IT-систему: ключові результати виконання ДАП у ІІ кварталі
28.08.2024
18:15
Цивільна конфіскація на 1,9 млн грн: САП заявлено позов за матеріалами НАЗК стосовно заступника начальника Полтавського ОТЦК та СП
09:05
Незаконне збагачення на понад 14 млн грн: за матеріалами НАЗК судитимуть правоохоронця з Дніпропетровщини
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua