НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Адміністративна відповідальність для топ-посадовців за брехню в деклараціях також не діє: наслідки рішення КСУ

18.11.2020
Адміністративна відповідальність для топ-посадовців за брехню в деклараціях також не діє: наслідки рішення КСУ

Рішенням Конституційного Суду України (КСУ) від 27.10.2020 № 13-р/2020 було знищено положення про кримінальну відповідальність за брехню в деклараціях посадовців (ст. 366-1 Кримінального кодексу).

Проте  фактично було скасовано й адміністративну відповідальність топ-посадовців за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення. 

Пояснюємо чому ініціювати притягнення високопосадовців до адміністративної відповідальності тепер також не можливо.

Якою буває відповідальність за корупцію?

Залежно від форми та масштабів корупції, відповідальність може бути чотирьох видів:

  • дисциплінарна (догана, звільнення),
  • цивільно-правова (відшкодування збитків, стягнення необґрунтованих активів),
  • адміністративна (штраф, конфіскація, позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю),
  • кримінальна (позбавлення волі, штраф, позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю).
Чому адміністративна відповідальність щодо вказаних осіб теж не працює? 

У жовтні 2019 року відбулося розмежування повноважень між Національним агентством з питань запобігання корупції (НАЗК) та Національною поліцією України щодо складання протоколів про адміністративні правопорушення. Зокрема, Агентство почало складати протоколи виключно щодо топ-чиновників.

У разі виявлення порушення, НАЗК направляло протокол про адміністративне правопорушення до суду, який вирішував, чи притягати суб’єкта до відповідальності.

Однак, за рішенням КСУ, НАЗК було позбавлене права направляти протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, до суду.

Так, тепер НАЗК не може ініціювати притягнення топ-чиновників до адміністративної відповідальності за порушені строки та брехню при подачі електронних декларацій, неподання повідомлень про суттєві зміни в майновому стані, прийняття подарунків, суміщення посад, правопорушення, пов’язані з конфліктом інтересів (ст. ст. КУпАП 172-4, 172-5, 172-6, 172-7, 172-9).

Повноваження складати протоколи про адміністративне правопорушення у Національної поліції залишилося. Однак, поліцейські можуть скласти та направити до суду такі протоколи лише стосовно посадовців нижчих рівнів.

Високопосадовці ж наразі, наприклад, невчасно подавши декларацію або отримавши розкішний подарунок не будуть нести адміністративної відповідальності.

Хто серед посадовців, які тепер уникнуть відповідальності?

  • Президент України;
  • Прем’єр-міністр та міністри Кабінету Міністрів України, їхні заступники;
  • народні депутати України;
  • судді та прокурори;
  • члени Вищої ради правосуддя та члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;
  • члени Центральної виборчої комісії;
  • Голова Національного банку України, його заступники;
  • члени Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку;
  • члени Антимонопольного комітету України;
  • Голова Фонду державного майна України, його заступники;
  • Голова Державної митної служби України, його заступники;
  • Голова державної фіскальної служби України;
  • Секретар Ради національної безпеки і оборони України, його заступники;
  • Керівник Офісу Президента України, його заступники;
  • інші державні службовці категорії “А” та “Б”, посадові особи місцевого самоврядування, віднесені до першої – третьої категорій.
Через рішення Конституційного Суду України від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. НАЗК позбавлено можливості проводити повні перевірки декларацій, складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, здійснювати перевірки організації роботи із запобігання корупції в державних установах тощо.

Попри це, ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після відновлення повноцінного функціонала НАЗК.

Адміністративна відповідальність для топ-посадовців за брехню в деклараціях також не діє: наслідки рішення КСУ
Адміністративна відповідальність для топ-посадовців за брехню в деклараціях також не діє: наслідки рішення КСУ
Адміністративна відповідальність для топ-посадовців за брехню в деклараціях також не діє: наслідки рішення КСУ

Останні новини

03.05.2024
09:25
Здійснено моніторинг 392 нормативно-правових актів, виявлено корупційні ризики у п’яти з них: результати антикорупційної експертизи НАЗК за квітень
02.05.2024
14:20
Нардепу повідомили про підозру за незаконне збагачення на понад 11 млн грн
01.05.2024
17:11
Повна перевірка декларації: звірка з реєстрами та встановлення достовірності даних
30.04.2024
17:13
НАЗК внесло зміни до Порядку ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів. Що вони передбачають?
29.04.2024
17:56
Голова НАЗК та керівництво EUACI окреслили виклики для антикорупційної інфраструктури на найближчий період 
17:27
НАЗК виявило необґрунтовані активи на майже 33 млн грн у колишнього високопосадовця СБУ
26.04.2024
18:22
НАЗК та Національна академія СБУ домовились про співпрацю в питаннях запобігання корупції
16:56
НАЗК готове надати максимальну допомогу в розробці чітких критеріїв доброчесності суддів
16:05
В Україні уже 15 Хабів доброчесності за підтримки НАЗК: відкрито ще один на Рівненщині 
23.04.2024
15:52
НАЗК у співпраці з ДБР виявило ознаки незаконного збагачення у посадовця Нацполіції на понад 14 млн грн
09:56
Від формування культури викривання до співпраці з викривачами: НАЗК провело навчання для уповноважених осіб ДПСУ
22.04.2024
18:02
Микола Корнелюк призначений заступником Голови НАЗК
19.04.2024
18:37
Антикорупційна комунікація: представники органів влади обговорили стан виконання Комунікаційної стратегії 
17:56
НАЗК спільно з Вищою школою публічного управління провели навчання для керівників категорії «А»
11:01
НАЗК сприяє місцевій владі Івано-Франківщини в мінімізації корупційних ризиків та розбудові доброчесності
18.04.2024
10:28
Новий функціонал ІСМ ДАП: де шукати статистичні дані про антикорупційну політику 
09:09
Тема корупції – у фокусі інформаційних операцій кремля проти України: результати дослідження дезінформаційних наративів 
09:05
Анонс НАЗК запрошує громадян надати пропозиції до проекту постанови «Про деякі питання створення та функціонування Реєстру прозорості»
17.04.2024
09:30
Українські підприємці переважно не толерують корупцію та позитивно ставляться до викривачів - дані соцдослідження 
16.04.2024
15:45
Конфлікт інтересів: за матеріалами НАЗК мера Кам’янця-Подільського визнано винним
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua