У червні 2024 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) здійснило моніторинг 310 проєктів нормативно-правових актів (НПА): 237 проєктів актів Кабінету Міністрів України (КМУ) та 73 законопроєктів. За результатами проведеного моніторингу виявлено корупціогенні фактори у 12 проєктах НПА та проведено антикорупційні експертизи. У зазначених документах виявлено 29 корупціогенних факторів та надано 45 рекомендацій для їх усунення.
Йдеться, про проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 р. № 1275 та уточнення питань здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану». У ньому НАЗК виявило положення, які створюють умови для корупційних зловживань:
- надання преференцій конкретній юридичній особі здійснювати закупівлю товарів, робіт та послуг без застосування видів (процедур) закупівель, визначених законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі»;
- унормування можливості для необмеженого кола державних замовників здійснювати окремі закупівлі товарів, робіт і послуг шляхом укладення прямих договорів без проведення конкурентної процедури закупівлі;
- наділення сторін державного контракту (договору) широкими повноваженнями на власний розсуд вирішувати питання щодо зміни істотної умови такого контракту (договору).
Національне агентство надало Мінстратегпрому, яке є розробником проєкту акта, рекомендації для встановлення прозорого механізму здійснення оборонних закупівель.
Також проведено антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1094 та від 3 вересня 2008 р. № 777». У ньому НАЗК також виявило корупціогенні фактори:
- встановлення непрозорого механізму створення конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров’я;
- створення умов для суб’єктивного та упередженого прийняття рішень щодо відповідності претендента на посаду керівника закладу визначеним кваліфікаційним вимогам.
НАЗК надало Міністерству охорони здоровʼя України, яке є розробником проєкту акта, рекомендації врахування яких, забезпечить встановлення прозорого механізму проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров’я.
Проведено антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. № 176 та від 11 лютого 2015 р. № 103», виявлено низку корупціогенних факторів:
- відсутність законодавчо визначених вимог до процедури ведення Переліку автостанцій, який містить інформацію про автостанції та їх власників, що функціонують (надають послуги) відповідно до вимог законодавства для забезпечення прийняття, відправлення, управління рухом та обслуговування пасажирів на автобусних маршрутах;
- відсутність чітко визначеного механізму здійснення перевірки інформації, зазначеної в Переліку автостанцій.
НАЗК надало Мінінфраструктури, яке є розробником проєкту акта, рекомендації для встановлення прозорого механізму впорядкування мережі автостанцій.