У грудні 2024 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) здійснило моніторинг 380 проєктів нормативно-правових актів (НПА): 290 проєктів актів Кабінету Міністрів України (КМУ) та 90 законопроєктів. Проведено антикорупційну експертизу 17 проєктів НПА. За результатами антикорупційної експертизи в проєктах НПА ідентифіковано 37 корупціогенних факторів та надано 45 рекомендацій для їх усунення.
Так, в проєкті Закону України «Про внесення зміни до статті 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» щодо надання державними і комунальними закладами платних послуг у сфері фізичної культури та спорту, що не є орендою» (реєстраційний № 12284 від 04.12.2024) НАЗК виявило положення, які створюють умови для корупційних зловживань. Йдеться про виведення з-під дії Закону України «Про оренду державного та комунального майна» правовідносин, що виникають при наданні державним або комунальним закладом у користування спортивних споруд державної та комунальної форм власності, внесених до Електронного реєстру спортивних споруд, пов’язаних з наданням платних послуг у сфері фізичної культури та спорту, що не є орендою.
НАЗК надіслало Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, а також Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики для розгляду рекомендації щодо усунення вищезазначених корупційних ризиків.
Також, проведено антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку передачі релігійній організації в безоплатне користування (позичку) державного або комунального майна, яке є культовим майном», виявлено низку корупціогенних факторів, зокрема:
- встановлення нечіткого правового механізму ведення обліку об’єктів державного або комунального майна, яке є культовим майном, що сприяє реалізації дискреційних повноважень посадових осіб уповноваженого органу управління у непрозорий спосіб;
- відсутність завершеної та прозорої процедури прийняття рішень щодо передачі в користування (позичку) культового майна, яке належить до державної чи комунальної власності, що створює умови для корупційних зловживань.
НАЗК надало Державній службі України з етнополітики та свободи совісті, яке є розробником проєкту акта, рекомендації, врахування яких забезпечує встановлення прозорої процедури передачі релігійній організації в безоплатне користування (позичку) державного або комунального майна, яке є культовим майном.
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України» фахівці НАЗК ідентифікували корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань посадових осіб служби персоналу (кадрового підрозділу) органу (установи) ДКВС, табору для тримання військовополонених під час призначення і виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) осіб рядового і начальницького складу ДКВС.
Національне агентство надало Міністерству юстиції України, яке є розробником проєкту акта, рекомендації, врахування яких забезпечує встановлення прозорого механізму призначення і виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) осіб рядового і начальницького складу ДКВС.
У проєкті Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» щодо здійснення благодійної діяльності підприємствами оборонно-промислового комплексу», НАЗК виявило положення, які створюють умови для корупційних зловживань: наділення суб’єктів господарювання (підприємства групи Акціонерного товариства «Українська оборонна промисловість») надмірними дискреційними повноваженнями при вирішенні питань про надання благодійної допомоги з огляду на відсутність порядку надання такої допомоги, зокрема, без визначення критеріїв обрання суб’єкта отримання благодійної допомоги та черговості перерахування коштів.
НАЗК надало Міністерству з питань стратегічних галузей промисловості України рекомендації щодо доопрацювання законопроєкту з метою запровадження прозорої процедури перерахування коштів та здійснення контролю за цільовим використанням бюджетних коштів.