Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело підсумковий у 2024 році координаційний форум фахівців з державних комунікацій, які беруть участь у реалізації Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції на період до 2025 року.
Захід об’єднав понад 100 представників комунікаційних підрозділів органів влади, відомих українських журналістів, експертів проєктів міжнародної технічної допомоги, громадських активістів та посадовців. В межах тематичних панелей учасники заходу обговорили вплив медіа на сприйняття рівня корупції та антикорупційних заходів в Україні і за кордоном.
«Коли йдеться про корупцію, її поширення або навпаки її подолання в Україні, ми мало приділяємо уваги роз’ясненню того, наскільки вигідно бути некорумпованими. Коли ми ремствуємо, що так багато написано про корупцію, що здається, ніби вона всюди, що ж ми пропонуємо натомість? Важливо розповідати не лише про те, як погано бути корумпованим, а і про те, як насправді корисно, вигідно та безпечно бути некорумпованим», — сказав на відкритті форуму співзасновник «Громадського радіо» Андрій Куликов.
Однією з центральних тем дискусії стала проблема формування в суспільстві цілісного сприйняття антикорупційних реформ, втілених протягом останнього десятиліття та орієнтованих на довгострокові і системні перетворення.
«Наша антикорупційна спільнота комунікаційників прагне розширити поточний дискурс про корупцію та боротьбу з нею. Антикорупційна інфраструктура – це не лише кілька спеціалізованих органів. Насправді варто говорити і про громадських активістів, медіа, антикорупційних уповноважених, які працюють у всіх інституціях. Не менш важливо збалансувати масив інформації від державних органів про їхні антикорупційні заходи. Наразі в медіапросторі акцент зроблений лише на покарання за вже вчинені корупційні злочини, а запобігання таким злочинам лишається «за кадром». 96% повідомлень на тему корупції в медіа стосуються саме покарання, натомість превентивним заходам, які усувають безпосередньо причини корупції, приділяється лише 4% повідомлень», — зазначила керівниця Управління комунікацій та інформаційної політики НАЗК Олена Конопля.
Під час дискусії представники просвітницького проєкту «Ціна держави» аналітичного центру CASE Україна та медіа Hromadske презентували документальне відео та анонс документального фільму про боротьбу з корупцією в Україні. Поради про те, які акценти слід робити в антикорупційній комунікації, учасникам заходу дали директорка ГО «Детектор медіа» Галина Петренко, політичний оглядач «Української правди» Роман Романюк та креативний директор Львівського медіафоруму Отар Довженко.
Окрему увагу під час форуму присвячено ролі громадськості у протидії корупції. Керівник відділу державної інформаційної політики у сфері запобігання корупції НАЗК Павло Бульдович презентував результати інформаційної кампанії про інструменти громадського контролю за владою, яку Національне агентство втілило за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI).
Керівниця корпоративних комунікацій «1+1 media» Яна Ляхович поділилась досвідом спільної з НАЗК роботи над кампанією, а експертка з комунікацій EUACI Яна Ризак розповіла також про інші проєкти з антикорупційних комунікацій, які підтримує EUACI. Регіональний координатор Громадянської мережі «ОПОРА» Андрій Токарський ознайомив аудиторію з досвідом розвитку та комунікації інструментів прямої демократії у громадах. Водночас головна редакторка медіа «Рубрика» Анастасія Руденко окреслила можливості журналістики рішень для підвищення обізнаності громадян про інструменти моніторингу і контролю за рішеннями влади.
Ще однією темою форуму була комунікація нових державних сервісів, які є законними та зручними альтернативами поширеним корупційним практикам. Представники кількох державних органів і підприємств – Мінцифри, Державного оператора тилу та Укртрансбезпеки – розповіли про антикорупційні реформи, які впроваджуються у сферах їхньої діяльності, як приклади для комунікації комплексних змін у державі. Представники цих та інших державних органів є постійними гостями радіоефірів, присвячених темі запобігання корупції. У презентації проєкту також взяла участь ведуча «Українського радіо» Наталія Соколенко, яка має багаторічний досвід висвітлення теми корупції та протидії їй.
Підсумкова панель заходу стосувалася відображення теми корупції в медіа, ролі дезінформації та протидії спланованим операціям інформаційного впливу. Про ці проблеми розповіли керівниця відділу аналітики та моніторингу Центру стратегічних комунікацій та інформполітики Марія Сагайдак, заступниця виконавчого директора «Вокс Україна» Світлана Сліпченко, речник Міністерства закордонних справ України Георгій Тихий, засновниця ініціативи з інфогігієни «Як не стати овочем» Оксана Мороз та голова організації BRAND UKRAINE Марія Липяцька. Спікери панелі зазначили, що дезінформація та переповнені негативними оціночними судженнями наративи в соцмережах істотно посилюють песимістичний дискурс про корупцію в українському інформпросторі та впливають на сприйняття України за кордоном. Проте шлях до зміни такої ситуації один: якісна робота антикорупційної інфраструктури, чітка комунікація про результати її роботи та спростування численних фейків.
Дискусії та презентації на форумі доповнили інтерактивні опитування учасників. Їхні результати збігаються з актуальними суспільними тенденціями, зокрема, стабільним щорічним скороченням кількості випадків особистого корупційного досвіду українців.
За активну участь у реалізації загальнонаціональних інформаційних кампаній НАЗК відзначило низку державних органів, серед яких команди Державного оператора тилу, Агентства з розшуку та менеджменту активів, Міністерства соціальної політики України, Міністерства цифрової трансформації України, Міністерства розвитку громад та територій України та Національної поліції України.
Під час підведення підсумків форуму представники НАЗК запросили фахівців державних комунікацій долучитися до створення нової комунікаційної стратегії у сфері антикорупції на 2026-2030 роки.
Чинну Стратегію комунікацій можна переглянути тут.
Форум «Синергія антикорупційних комунікацій: підсумки 2024, виклики та плани на наступний рік» відбувся у межах реалізації загальнодержавної комунікаційної стратегії у сфері запобігання та протидії корупції на період до 2025 року. Захід проведено за підтримки проєкту «Сприяння доброчесності у публічному секторі (Pro-Integrity)», що фінансується спільно USAID і UK International Dment.