Все більше підприємців в Україні оцінюють корупцію як пріоритетну проблему в державі, яка за важливістю поступається лише збройній агресії рф. Водночас минулого року бізнес проявив найбільшу активність у викриванні корупційних проявів. Про це свідчать результати чергового загальнонаціонального дослідження “Корупція в Україні 2024: розуміння, сприйняття, поширеність”, яке провела соціологічна компанія Info Sapiens на замовлення Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК).
Так, у 2024 році дуже серйозною проблемою корупцію назвали 76% представників суб’єктів господарювання України, тоді як у 2023 році так вважали 73%. Крім цього, 57% підприємців вважають, що рівень корупції в Україні за останній рік зріс (у 2023 році таку думку висловили 46,3%). Утім, бізнес налаштований менш песимістично, ніж населення.
“В багатьох випадках окремі дії з боку держави нівелюють всі її зусилля покращити ситуацію та налагодити діалог з бізнесом. Як приклад, з 2023 року ми бачимо покращення ситуації з блокуванням податкових накладних, але це не завжди супроводжується зміною поведінки податкових органів. Держава має подбати про послідовну імплементацію потрібних змін на всіх рівнях системи, щоб сприяти розвитку довіри у спілкуванні з бізнесом”, — зазначив на презентації дослідження бізнес-омбудсмен Роман Ващук.
Також серед представників бізнесу погіршилося сприйняття поширеності корупції в Україні. 83,1% респондентів вважають, що корупція дещо або дуже поширена (у 2022 році так вважали 81,3%).
При цьому продовжує зберігатися тенденція, коли підприємці оцінюють поширеність корупції у тій сфері, де вони працюють, значно нижче, ніж в інших сферах і в Україні загалом. Так, середній індекс сприйняття поширеності корупції в тій сфері, де працюють опитані підприємці, майже вдвічі нижчий, ніж оцінка поширеності корупції загалом в Україні. Понад третина підприємців (30,4–39,1%) повідомили про повну відсутність корупційних випадків у сфері їхньої діяльності. А частка тих, хто відповів, що корупція у відповідній сфері “відсутня” та “майже відсутня”, перевищила половину опитаних (54,2%–64,5%).
Якщо понад дві третини підприємців вважають корупцію поширеною, то з корупційними практиками безпосередньо має справу більш ніж втричі менше респондентів. Про корупційний досвід у 2024 році заявили 23,2% представників бізнесу. Цей показник майже не змінився у порівнянні з 2023 роком.
Найураженішою корупцією сферою бізнес називає митницю. Друге місце за поширеністю корупції посідають постачальники послуг з підключення та обслуговування систем електро-, газо-, водопостачання та водовідведення, третє місце — правоохоронні органи, будівництво та земельні відносини.
“Турбує відсутність позитивної динаміки змін у цих сферах. Вони залишаються “лідерами” за поширеністю корупційних проявів вже кілька років поспіль. Фактично про це заявляє кожний третій підприємець, який стикається з цими сферами”, — зауважив керівник відділу узагальнення даних про корупцію та протидію їй Департаменту антикорупційної політики НАЗК Володимир Харченко.
Найнижчий показник корупційного досвіду в аудиторії бізнесу зафіксовано у таких сферах, як діяльність податкових органів, контроль і нагляд за господарською діяльністю, виконання судових рішень.
Згідно з результатами опитування, 58,8% підприємців заявили про негативне ставлення до корупційних проявів. Цей показник зріс за останні роки: для порівняння у 2021 році негативне ставлення до корупції мали 55,3% підприємців.
Разом з тим невпинно зростає залученість підприємців до викривання корупції шляхом повідомлень про її прояви уповноваженим інституціям. Минулого року про факти корупції до компетентних органів повідомив кожен шостий представник бізнесу і цей показник є найбільшим порівняно з попередніми роками.
З результатами опитування можна ознайомитися за посиланням.
Опитування проводилося методом комп’ютеризованих телефонних інтерв’ю. Вибірка репрезентує фізичних осіб-підприємців (ФОП) та власників бізнесу та/або менеджерів підприємств-юридичних осіб. Загалом було опитано 1206 респондентів. Максимальна теоретична похибка вибірки підприємців не перевищує ±3 відсоткових пункти без врахування дизайн-ефекту.