НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0.: стратегічний аналіз корупційних ризиків 

19.01.2024

З 2020 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) запустило новий напрям експертного стратегічного аналізу корупційних ризиків для виявлення і усунення корупційних схем. Продовжуємо розповідати про результати чотирирічної роботи «перезавантаженого» НАЗК 2.0.

«Прозоре законодавство – це важлива передумова для перемоги України та її ефективного відновлення. Стратегічний аналіз корупційних ризиків та антикорупційна експертиза, запроваджені у 2020 році, є авторитетними та дієвими інструментами запобігання корупції. Національне агентство ефективно впливає на мінімізацію корупційних ризиків та формує стратегічні ініціативи під час розробки проектів нормативно-правових актів, про що свідчить значна кількість врахованих органами державної влади рекомендацій НАЗК», - зазначив в.о. Голови НАЗК Ярослав Любченко.

Впроваджуючи новий напрям, Національне агентство зосередилось на дослідженні корупційних ризиків у пріоритетних сферах діяльності державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій. Було також розроблено Методологію проведення такого аналізу. Визначення потенційно вразливих сфер здійснюється на основі аналітичного дослідження за обґрунтованою методологією. В процесі дослідження спеціалісти проводять аналіз нормативно-правової бази, вивчають джерела інформації, що свідчать про наявність корупційних ризиків та схем: розслідування правоохоронних органів, журналістські та громадські напрацювання, повідомлення про корупцію, антикорупційні програми державних органів тощо. За результатами дослідження НАЗК надає рекомендації щодо ефективного усунення та/або мінімізації виявлених ризиків.

В 2020 році після ухвалення Парламентом законодавства про ринок землі НАЗК зосередилось, зокрема, на стратегічному аналізі корупційних ризиків у сфері землеустрою: Джерела корупції у сфері землеустрою та потенціал їх усунення у законопроєкті № 2194; Вплив електронних аукціонів на джерела корупції на ринку землі: аналітичний огляд законопроєкту № 2195; Схеми тіньового обігу землі в умовах мораторію; Корупційні ризики у процедурі безоплатної приватизації. Крім того, було проведено Узагальнення зовнішніх корупційних ризиків, які полягають у недосконалості нормативно-правових актів.

У 2021 році НАЗК провело стратегічний аналіз, який виявив 30 найпоширеніших корупційних практик у сфері землеустрою -  Земельна корупція: топ-30 корупційних ризиків та шляхи їх подолання. Також до пріоритетних сфер потрапило, зокрема, містобудування Корупційні ризики в процедурі видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки; Корупційні ризики в системі контролю за розробкою і затвердженням містобудівної документації; сфера оборони Топ-15 корупційних ризиків в управлінні підприємствами ДК “Укроборонпром” та шляхи їх подолання; а також медицина Топ-10 корупційних схем забезпечення осіб з інвалідністю технічними засобами реабілітації.

У 2022 проведено стратегічний аналіз корупційних ризиків, зокрема, у сфері дипломування моряків Корупційні ризики у сфері підготовки та дипломування моряків; перетину кордону Корупційні схеми та ризики під час виїзду з України в умовах воєнного стану; освіти і науки Дошкільна та загальна середня освіта (2022 рік); Корупційні ризики вступної кампанії – 2022; в медичній та соціальній сферах Корупційні ризики у процедурі оцінки медичних технологій; Топ-10 корупційних ризиків медико-соціальної експертизи щодо встановлення інвалідності; Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану; а також у сфері оборони Топ-10 корупційних ризиків під час забезпечення житлом  військовослужбовців та шляхи їх подолання.

У 2023 НАЗК проаналізувало корупційні ризики, зокрема, у сфері діяльності військово-лікарських комісій Корупційні ризики у діяльності військово-лікарських комісій Збройних Сил України; податковій сфері Корупційні ризики у процедурі зупинення/відновлення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних; сфері публічних закупівель Корупційні ризики під час проведення публічних закупівель в умовах воєнного стану; відбудови Корупційні ризики відбудови об’єктів нерухомого майна; сфері корпоративного управління Аналітичний звіт щодо стратегічної оцінки корупційних ризиків у діяльності підприємств державної форми власності та визначення підприємств з найвищим рівнем корупційних ризиків; а також транспорту ТОП-20 корупційних ризиків у діяльності АТ “Укрзалізниця”.

“Загалом з 2020 року Національне агентство ідентифікувало сотні корупційних ризиків та надало дієві рекомендації щодо їх усунення/мінімізації. За цей час успішну імплементацію рекомендацій, наданих НАЗК, продемонстровано, зокрема, у сферах земельних відносин, медичної та соціальної сфери, дипломування моряків, освіти і науки. Загальний відсоток успішної імплементації рекомендацій складає 57%”, - зазначила керівниця Управління мінімізації корупційних ризиків та антикорупційної експертизи НАЗК Олена Кривошей.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.

Останні новини

29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
14:00
Україна та Молдова поглиблюють співпрацю у сфері запобігання корупції: НАЗК та ANI підписали меморандум про співпрацю
23.10.2025
16:46
Повні перевірки декларації: до суду скеровано обвинувальний акт стосовно депутата Житомирської міської ради
15:43
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо протидії корупційним правопорушенням і ефективності антикорупційних інституцій
22.10.2025
18:29
Повні перевірки декларацій: Первомайському міському голові повідомили про підозру за недостовірне декларування
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
16.10.2025
16:45
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам державного регулювання та контролю у сфері економіки
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua