НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0.: стратегічний аналіз корупційних ризиків 

19.01.2024

З 2020 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) запустило новий напрям експертного стратегічного аналізу корупційних ризиків для виявлення і усунення корупційних схем. Продовжуємо розповідати про результати чотирирічної роботи «перезавантаженого» НАЗК 2.0.

«Прозоре законодавство – це важлива передумова для перемоги України та її ефективного відновлення. Стратегічний аналіз корупційних ризиків та антикорупційна експертиза, запроваджені у 2020 році, є авторитетними та дієвими інструментами запобігання корупції. Національне агентство ефективно впливає на мінімізацію корупційних ризиків та формує стратегічні ініціативи під час розробки проектів нормативно-правових актів, про що свідчить значна кількість врахованих органами державної влади рекомендацій НАЗК», - зазначив в.о. Голови НАЗК Ярослав Любченко.

Впроваджуючи новий напрям, Національне агентство зосередилось на дослідженні корупційних ризиків у пріоритетних сферах діяльності державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій. Було також розроблено Методологію проведення такого аналізу. Визначення потенційно вразливих сфер здійснюється на основі аналітичного дослідження за обґрунтованою методологією. В процесі дослідження спеціалісти проводять аналіз нормативно-правової бази, вивчають джерела інформації, що свідчать про наявність корупційних ризиків та схем: розслідування правоохоронних органів, журналістські та громадські напрацювання, повідомлення про корупцію, антикорупційні програми державних органів тощо. За результатами дослідження НАЗК надає рекомендації щодо ефективного усунення та/або мінімізації виявлених ризиків.

В 2020 році після ухвалення Парламентом законодавства про ринок землі НАЗК зосередилось, зокрема, на стратегічному аналізі корупційних ризиків у сфері землеустрою: Джерела корупції у сфері землеустрою та потенціал їх усунення у законопроєкті № 2194; Вплив електронних аукціонів на джерела корупції на ринку землі: аналітичний огляд законопроєкту № 2195; Схеми тіньового обігу землі в умовах мораторію; Корупційні ризики у процедурі безоплатної приватизації. Крім того, було проведено Узагальнення зовнішніх корупційних ризиків, які полягають у недосконалості нормативно-правових актів.

У 2021 році НАЗК провело стратегічний аналіз, який виявив 30 найпоширеніших корупційних практик у сфері землеустрою -  Земельна корупція: топ-30 корупційних ризиків та шляхи їх подолання. Також до пріоритетних сфер потрапило, зокрема, містобудування Корупційні ризики в процедурі видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки; Корупційні ризики в системі контролю за розробкою і затвердженням містобудівної документації; сфера оборони Топ-15 корупційних ризиків в управлінні підприємствами ДК “Укроборонпром” та шляхи їх подолання; а також медицина Топ-10 корупційних схем забезпечення осіб з інвалідністю технічними засобами реабілітації.

У 2022 проведено стратегічний аналіз корупційних ризиків, зокрема, у сфері дипломування моряків Корупційні ризики у сфері підготовки та дипломування моряків; перетину кордону Корупційні схеми та ризики під час виїзду з України в умовах воєнного стану; освіти і науки Дошкільна та загальна середня освіта (2022 рік); Корупційні ризики вступної кампанії – 2022; в медичній та соціальній сферах Корупційні ризики у процедурі оцінки медичних технологій; Топ-10 корупційних ризиків медико-соціальної експертизи щодо встановлення інвалідності; Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану; а також у сфері оборони Топ-10 корупційних ризиків під час забезпечення житлом  військовослужбовців та шляхи їх подолання.

У 2023 НАЗК проаналізувало корупційні ризики, зокрема, у сфері діяльності військово-лікарських комісій Корупційні ризики у діяльності військово-лікарських комісій Збройних Сил України; податковій сфері Корупційні ризики у процедурі зупинення/відновлення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних; сфері публічних закупівель Корупційні ризики під час проведення публічних закупівель в умовах воєнного стану; відбудови Корупційні ризики відбудови об’єктів нерухомого майна; сфері корпоративного управління Аналітичний звіт щодо стратегічної оцінки корупційних ризиків у діяльності підприємств державної форми власності та визначення підприємств з найвищим рівнем корупційних ризиків; а також транспорту ТОП-20 корупційних ризиків у діяльності АТ “Укрзалізниця”.

“Загалом з 2020 року Національне агентство ідентифікувало сотні корупційних ризиків та надало дієві рекомендації щодо їх усунення/мінімізації. За цей час успішну імплементацію рекомендацій, наданих НАЗК, продемонстровано, зокрема, у сферах земельних відносин, медичної та соціальної сфери, дипломування моряків, освіти і науки. Загальний відсоток успішної імплементації рекомендацій складає 57%”, - зазначила керівниця Управління мінімізації корупційних ризиків та антикорупційної експертизи НАЗК Олена Кривошей.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.

Останні новини

19.11.2025
12:36
Понад 130 політичних партій не подали звіти за ІІІ квартал 2025 року
11:30
Відновлення, публічні закупівлі, фортифікації та гуманітарна допомога: найвразливіші до корупції сфери на Сумщині
17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua