НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0.: відновлення декларування, спрощення процесу подачі декларацій та підвищення ефективності перевірок 

09.01.2024

Всередині січня виповнюється чотири роки роботи “перезавантаженого” Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) - НАЗК 2.0. 15 січня 2020 року розпочав роботу в якості Голови НАЗК Олександр Новіков. Відповідно, 15 січня 2024 року його повноваження припиняться, і незабаром буде обраний новий Голова Національного агентства. Цією публікацією НАЗК розпочинає серію матеріалів про підсумки роботи чинної команди  НАЗК за чотирирічний період.

Одна з основних функцій Національного агентства - забезпечення електронного декларування публічних службовців та перевірка декларацій. Агентство працювало над удосконаленням та спрощенням процесу декларування впродовж 2020 – 2023 років навіть попри півторарічну зупинку обов’язкового декларування і заборону проведення перевірок, спричинені війною. Всі зміни, які впроваджувало Національне агентство, були спрямовані на полегшення процесу декларування, а також усвідомлення декларантами ключового принципу - публічна служба і корупційні практики несумісні.

У 2020 році розпочалося удосконалення процедури проведення повних перевірок декларацій та оформлення їх результатів, прийнято в новій редакції відповідний Порядок. Забезпечено прозорість відбору декларацій та впроваджено систему автоматизованого розподілу повноважень між уповноваженими особами з проведення повних перевірок. Забезпечено безперебійну роботу Реєстру декларацій, розроблено нову, зручнішу для заповнення форму декларації та вперше затверджено правила її заповнення та подання. 

У 2020-2021 роках відбулась кардинальна зміна підходу до відбору та проведення повних  перевірок - НАЗК зосереджувало увагу на виявленні фактів недекларування активів, а не на помилки у деклараціях. У подальшому розмежувавши невідповідності у декларації на недостовірні та неточні відомості (до 100 прожиткових мінімумів). Для повної перевірки у першу чергу відбирались декларації топпосадовців: Президента України, членів Уряду, суддів Конституційного Суду України, Верховного Суду, народних депутатів України тощо. Ефективність проведених повних перевірок у порівнянні з попередніми періодами зросла з 12% до 25%, тобто у кожній четвертій перевіреній декларації виявлено порушення, які передбачають кримінальну або адміністративну відповідальність.

Протягом 2020 року було проведено 443 повних перевірки, за результатами яких виявлено недостовірні відомості на 496,4 млн грн. Конституційна криза, спричинена рішенням Конституційного Суду України № 13-р від 27.10.2020, стала на заваді завершенню повних перевірок. 

У 2021 році було проведено 1043 повних перевірки, за результатами яких виявлено недостовірні відомості на майже 1,3 млрд грн, з яких 810,7 млн грн - у деклараціях, відібраних за результатами удосконаленої системи логічного та арифметичного контролю (ЛАК). 

За два місяці 2022 року, перед повномасштабним вторгненням рф, НАЗК завершило 124 повні перевірки та встановило недостовірні відомості на понад 600 млн грн. 

Обов’язкова подача декларацій та проведення повних перевірок під час війни були призупинені аж до 12 жовтня 2023 року. Але НАЗК не зупиняло свою роботу в цій сфері: продовжило удосконалення процесу заповнення та подання декларацій, оптимізувало процес їхніх перевірок, впровадило механізм проведення автоматизованої перевірки декларацій тощо.

Зокрема, у 2022 році НАЗК розробило та впровадило в Реєстрі декларацій спеціальну функцію «Дані для декларації», яка дозволила декларантам безоплатно, автоматично отримувати у вигляді, адаптованому до форми декларації, дані із шести реєстрів для заповнення чернетки декларації, зокрема, про доходи, нерухомість, автомобілі, обтяження.

У межах виконання Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки (ДАП) НАЗК ще більше спростило процедуру заповнення декларації. Упродовж 2023 року вдалося збільшити обсяг інформації, до якої НАЗК має автоматизований доступ, з 31% до 75% за рахунок розширення інформаційної взаємодії з іншими органами. Як наслідок, збільшено обсяг даних у функції «Дані для декларації», що дало можливість декларантам отримати інформацію для заповнення декларацій з 11 реєстрів та баз даних. 

Крім того, у 2023 році після відновлення обов’язку декларування та повноважень НАЗК  з проведення перевірок, відбулась концептуальна зміна принципу відбору та перевірки декларацій - запроваджено ризик-орієнтований підхід. Відтепер відбір на перевірку та сама перевірка здійснюються на підставі оцінки ризиків, що розраховуються за допомогою удосконаленого ЛАК. На повну перевірку відбираються декларації з найвищим рейтингом ризику, а для «неризикових» декларацій, яких близько 30% від усіх поданих, впроваджено процедуру автоматизованої перевірки. Такий підхід дозволяє охопити різними інструментами фінансового контролю майже всі подані декларації, а на повну перевірку у першу чергу відібрати декларації з ознаками незаконного збагачення чи необґрунтованості активів, що має значно підвищити ефективність проведених повних перевірок декларацій.

Декларування - це, передусім,  інструмент забезпечення прозорості влади, завдяки  якому кожен громадянин може спостерігати за змінами майнового стану посадовців, аналізувати ці дані та, до прикладу, ухвалювати рішення щодо обрання депутата до ради в своєму регіоні. Саме тому ще у вересні 2022 року НАЗК заявило про необхідність та готовність відкрити Реєстр декларацій для публічного доступу. Проте лише після тривалої роботи, тиску громадськості та ухвалення Закону України щодо відновлення обов'язкового декларування і повноважень НАЗК з фінансового контролю, 10 грудня 2023 року Національне агентство змогло відкрити доступ до публічної частини Реєстру, застосувавши необхідні заходи безпеки, визначені законом.

“В результаті проактивних дій та ефективного реагування НАЗК на виклики часу впродовж 2020-2023 років процес декларування став значно простішим та зрозумілішим, а заходи фінансового контролю - ефективнішими”, - зазначив заступник Голови НАЗК Артем Ситник.

Декларування доходів і майна публічних службовців – один з найбільш ефективних способів забезпечення підзвітності публічного сектору та запобігання корупційним практикам.

Оновлені роз'яснення щодо актуальних питань декларування - тут.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.

Останні новини

27.06.2025
16:00
Моніторинг способу життя: ексзаступник Голови Вищого господарського суду України підозрюється в незаконному збагаченні
14:52
Уряд, НАЗК та органи–виконавці обговорили прогрес і виклики імплементації Державної антикорупційної програми до кінця 2025 року
26.06.2025
16:23
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду обвинувальний акт щодо посадовиці Держгеокадастру у Київській області
14:39
Повні перевірки декларацій: ексзаступнику мера Дніпра повідомлено про підозру в незаконному збагаченні та недостовірному декларуванні
25.06.2025
17:24
Повні перевірки декларацій: колишнього депутата селищної ради на Сумщині притягнуто до кримінальної відповідальності за брехню в декларації
15:30
НАЗК спільно з ОЕСР провели двосторонні консультації із залученням понад 40 державних інституцій в межах п'ятого раунду моніторингу України
24.06.2025
11:30
Цивільна конфіскація: ВАКС за матеріалами НАЗК стягнув на користь держави понад 8,5 млн грн з подружжя митників та їхнього сина - посадовця райради
23.06.2025
19:00
7,8 млн грн стягнуть в дохід держави з харківського поліцейського за матеріалами НАЗК: рішення апеляційної палати ВАКС
13:44
Як НАЗК захищає викривачів: Законодавчі гарантії та практика
20.06.2025
16:10
Моніторинг способу життя: СБУ та Офіс Генпрокурора скерували до суду обвинувальний акт стосовно воєнкома з Бучі щодо незаконного збагачення на понад 21 млн грн
10:03
Розміщення споруд електронних комунікацій і вирубки на особливо цінних землях: рекомендації НАЗК запобігли корупційним зловживанням
19.06.2025
16:15
НАЗК оголосило добір на три вакансії: у сферах антикорполітики, фінансування та звітності політичних партій, HR
11:34
Муніципальні партнерства - драйвер прозорої відбудови та євроінтеграції - заступник Голови НАЗК
18.06.2025
17:45
Задекларовану готівку перевірити можливо: розслідування, підозри, вирок за матеріалами НАЗК
10:10
Міносвіти затвердило методичні рекомендації із розбудови доброчесності в закладах вищої освіти
17.06.2025
13:59
Заступник Голови НАЗК на Брюссельському форумі спростував дезінформаційні наративи про корупцію в Україні
16.06.2025
11:38
Становлення інституту лобіювання: законодавчі зміни спростять процедури для бізнесу і відтермінують застосування санкцій
13.06.2025
17:01
Мінекономіки на основі рекомендацій НАЗК усунуло корупційні ризики в регулюванні питань надання грантів бізнесу
12.06.2025
17:45
Повні перевірки декларацій за травень: НАЗК виявило порушення на майже 518 млн грн
16:52
Секторальний аналіз корупційних ризиків як основа майбутніх реформ: результати засідання Керівного комітету швейцарсько-українського проєкту «Надання підтримки України в боротьбі з корупцією та поверненні активів»
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua