НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0.: відновлення декларування, спрощення процесу подачі декларацій та підвищення ефективності перевірок 

09.01.2024

Всередині січня виповнюється чотири роки роботи “перезавантаженого” Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) - НАЗК 2.0. 15 січня 2020 року розпочав роботу в якості Голови НАЗК Олександр Новіков. Відповідно, 15 січня 2024 року його повноваження припиняться, і незабаром буде обраний новий Голова Національного агентства. Цією публікацією НАЗК розпочинає серію матеріалів про підсумки роботи чинної команди  НАЗК за чотирирічний період.

Одна з основних функцій Національного агентства - забезпечення електронного декларування публічних службовців та перевірка декларацій. Агентство працювало над удосконаленням та спрощенням процесу декларування впродовж 2020 – 2023 років навіть попри півторарічну зупинку обов’язкового декларування і заборону проведення перевірок, спричинені війною. Всі зміни, які впроваджувало Національне агентство, були спрямовані на полегшення процесу декларування, а також усвідомлення декларантами ключового принципу - публічна служба і корупційні практики несумісні.

У 2020 році розпочалося удосконалення процедури проведення повних перевірок декларацій та оформлення їх результатів, прийнято в новій редакції відповідний Порядок. Забезпечено прозорість відбору декларацій та впроваджено систему автоматизованого розподілу повноважень між уповноваженими особами з проведення повних перевірок. Забезпечено безперебійну роботу Реєстру декларацій, розроблено нову, зручнішу для заповнення форму декларації та вперше затверджено правила її заповнення та подання. 

У 2020-2021 роках відбулась кардинальна зміна підходу до відбору та проведення повних  перевірок - НАЗК зосереджувало увагу на виявленні фактів недекларування активів, а не на помилки у деклараціях. У подальшому розмежувавши невідповідності у декларації на недостовірні та неточні відомості (до 100 прожиткових мінімумів). Для повної перевірки у першу чергу відбирались декларації топпосадовців: Президента України, членів Уряду, суддів Конституційного Суду України, Верховного Суду, народних депутатів України тощо. Ефективність проведених повних перевірок у порівнянні з попередніми періодами зросла з 12% до 25%, тобто у кожній четвертій перевіреній декларації виявлено порушення, які передбачають кримінальну або адміністративну відповідальність.

Протягом 2020 року було проведено 443 повних перевірки, за результатами яких виявлено недостовірні відомості на 496,4 млн грн. Конституційна криза, спричинена рішенням Конституційного Суду України № 13-р від 27.10.2020, стала на заваді завершенню повних перевірок. 

У 2021 році було проведено 1043 повних перевірки, за результатами яких виявлено недостовірні відомості на майже 1,3 млрд грн, з яких 810,7 млн грн - у деклараціях, відібраних за результатами удосконаленої системи логічного та арифметичного контролю (ЛАК). 

За два місяці 2022 року, перед повномасштабним вторгненням рф, НАЗК завершило 124 повні перевірки та встановило недостовірні відомості на понад 600 млн грн. 

Обов’язкова подача декларацій та проведення повних перевірок під час війни були призупинені аж до 12 жовтня 2023 року. Але НАЗК не зупиняло свою роботу в цій сфері: продовжило удосконалення процесу заповнення та подання декларацій, оптимізувало процес їхніх перевірок, впровадило механізм проведення автоматизованої перевірки декларацій тощо.

Зокрема, у 2022 році НАЗК розробило та впровадило в Реєстрі декларацій спеціальну функцію «Дані для декларації», яка дозволила декларантам безоплатно, автоматично отримувати у вигляді, адаптованому до форми декларації, дані із шести реєстрів для заповнення чернетки декларації, зокрема, про доходи, нерухомість, автомобілі, обтяження.

У межах виконання Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки (ДАП) НАЗК ще більше спростило процедуру заповнення декларації. Упродовж 2023 року вдалося збільшити обсяг інформації, до якої НАЗК має автоматизований доступ, з 31% до 75% за рахунок розширення інформаційної взаємодії з іншими органами. Як наслідок, збільшено обсяг даних у функції «Дані для декларації», що дало можливість декларантам отримати інформацію для заповнення декларацій з 11 реєстрів та баз даних. 

Крім того, у 2023 році після відновлення обов’язку декларування та повноважень НАЗК  з проведення перевірок, відбулась концептуальна зміна принципу відбору та перевірки декларацій - запроваджено ризик-орієнтований підхід. Відтепер відбір на перевірку та сама перевірка здійснюються на підставі оцінки ризиків, що розраховуються за допомогою удосконаленого ЛАК. На повну перевірку відбираються декларації з найвищим рейтингом ризику, а для «неризикових» декларацій, яких близько 30% від усіх поданих, впроваджено процедуру автоматизованої перевірки. Такий підхід дозволяє охопити різними інструментами фінансового контролю майже всі подані декларації, а на повну перевірку у першу чергу відібрати декларації з ознаками незаконного збагачення чи необґрунтованості активів, що має значно підвищити ефективність проведених повних перевірок декларацій.

Декларування - це, передусім,  інструмент забезпечення прозорості влади, завдяки  якому кожен громадянин може спостерігати за змінами майнового стану посадовців, аналізувати ці дані та, до прикладу, ухвалювати рішення щодо обрання депутата до ради в своєму регіоні. Саме тому ще у вересні 2022 року НАЗК заявило про необхідність та готовність відкрити Реєстр декларацій для публічного доступу. Проте лише після тривалої роботи, тиску громадськості та ухвалення Закону України щодо відновлення обов'язкового декларування і повноважень НАЗК з фінансового контролю, 10 грудня 2023 року Національне агентство змогло відкрити доступ до публічної частини Реєстру, застосувавши необхідні заходи безпеки, визначені законом.

“В результаті проактивних дій та ефективного реагування НАЗК на виклики часу впродовж 2020-2023 років процес декларування став значно простішим та зрозумілішим, а заходи фінансового контролю - ефективнішими”, - зазначив заступник Голови НАЗК Артем Ситник.

Декларування доходів і майна публічних службовців – один з найбільш ефективних способів забезпечення підзвітності публічного сектору та запобігання корупційним практикам.

Оновлені роз'яснення щодо актуальних питань декларування - тут.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.

Останні новини

24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
14:00
Україна та Молдова поглиблюють співпрацю у сфері запобігання корупції: НАЗК та ANI підписали меморандум про співпрацю
23.10.2025
16:46
Повні перевірки декларації: до суду скеровано обвинувальний акт стосовно депутата Житомирської міської ради
15:43
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо протидії корупційним правопорушенням і ефективності антикорупційних інституцій
22.10.2025
18:29
Повні перевірки декларацій: Первомайському міському голові повідомили про підозру за недостовірне декларування
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
16.10.2025
16:45
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам державного регулювання та контролю у сфері економіки
15.10.2025
17:50
Голова НАЗК на OGP: Україна демонструє, що навіть в умовах війни можливо впроваджувати інноваційні механізми підзвітності для зміцнення доброчесності
15:12
Передача розробок Міноборони у серійне виробництво перевіреним компаніям: Уряд затвердив постанову із врахуванням всіх рекомендацій НАЗК
11:55
НАЗК на Donbas Media Forum: прозорість відновлення та роль журналістських розслідувань у регіонах
14.10.2025
17:45
Сіль для доріг з націнкою у 2 млн грн: правоохоронці повідомили про підозру посадовиці КМДА за матеріалами НАЗК
15:46
Зміни до Порядку проведення повних перевірок: що тепер “недостовірні” та “неточні” відомості, нові підстави зупинення та припинення перевірок, захист прав декларантів
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua