НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 впливає на роботу антикорупційних уповноважених

23.11.2020
Як рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 впливає на роботу антикорупційних уповноважених

Законність утворення та діяльності інституту уповноважених підрозділів (осіб) не викликає жодного сумніву попри рішення Конституційного Суду України від 27.10.2020 № 13-р/2020, що визнав неконституційною частину їхніх основних завдань, передбачених ч. 2 ст. 13 Закону України «Про запобігання корупції».

Залишаються чинними інші положення статті ст. 13–1 Закону України «Про запобігання корупції», зокрема:

  • частина 1, у якій передбачено утворення (визначення) уповноважених підрозділів (осіб) та визначено мету їхньої діяльності;
  • частини 3 та 4, у яких визначено місце керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) в організаційній структурі державного органу або органу місцевого самоврядування та гарантії незалежності його діяльності;
  • частина 5, у якій визначено повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції (далі — Національне агентство) приймати нормативно-правові акти з питань організації діяльності уповноваженого підрозділу (особи).
Національне агентство наділене повноваженнями затверджувати Типове положення про уповноважений підрозділ (особу), а отже, і визначати їхні завдання, права та обов’язки. Типове положення про уповноважений підрозділ (особу) з питань запобігання та виявлення корупції, затверджене 17.03.2020, є чинним та підлягає виконанню.

Також чинні положення Закону України «Про запобігання корупції» визначають, виконання яких заходів організовують та контролюють уповноважені:

  • прийняття антикорупційної програми органу влади, змін до неї (ст. 19);
  • запобігання корупційним та пов’язаним із корупцією правопорушенням (розділ IV Закону);
  • запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст.ст. 28 — 34, 36);
  • дотримання правил етичної поведінки (розділ VI);
  • фінансовий контроль (ст.ст. 45, 52–1);
  • організація роботи внутрішніх та регулярних каналів повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону (ст.ст. 53, 53–1, 53–9);
  • отримання та розгляд повідомлень про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення (ст.ст 53 — 53–2, 53–9);
  • співпраця з викривачами, забезпечення дотримання їх прав та гарантій захисту, передбачених Законом (ст. 53–3 — 53–9);
  • надання працівникам відповідного органу чи юридичної особи або особам, які проходять у них службу чи навчання, чи виконують певну роботу, методичної допомоги та консультацій із питань щодо здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону, захисту викривачів (ст. 53–9);
  • дотримання заборони на одержання пільг, послуг і майна (ст. 54);
  • своєчасне надання Національному агентству відомостей про притягнення осіб до дисциплінарної відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень для внесення до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (ст. 59);
  • забезпечення прозорості та доступу до інформації (ст. 60);
  • своєчасне виявлення та скасування актів та правочинів, які видані, прийняті та укладені з порушенням вимог Закону (ст. 67).
Отже, уповноважені продовжують виконувати свою роботу, користуючись при цьому всіма наданими їм повноваженнями, правами та виконуючи обов’язки, визначені Типовим положенням.

Національне агентство готове надавати методичну підтримку та необхідні роз’яснення для належної роботи уповноважених.

 

Через рішення КСУ від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. НАЗК позбавлене можливості проводити повні перевірки декларацій, отримувати заяви фізичних та юридичних осіб про порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції», проводити за власною ініціативою перевірку можливих фактів порушення вимог цього Закону, складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, здійснювати перевірки організації роботи із запобігання корупції в державних установах тощо.

Попри це ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після повноцінного відновлення повноважень НАЗК.

Як рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 впливає на роботу антикорупційних уповноважених

Останні новини

10.07.2025
15:54
Результати роботи НАЗК за другий квартал 2025 року за напрямом антикорупційної експертизи
08:02
Україна продемонструвала значний прогрес у запобіганні та протидії корупції — результати 5-го раунду оцінки Стамбульського плану дій ОЕСР
09.07.2025
18:04
Конфлікт інтересів: протоколи, обґрунтовані висновки та приписи за червень 2025 року
15:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно старости сіл Хотянівка та Осещина Вишгородської міськради за недостовірне декларування
08.07.2025
16:25
До уваги антикорупційних уповноважених: до 15 серпня необхідно подати звіт про виконання антикорупційної програми
07.07.2025
17:32
Запрошуємо спеціаліста до команди Юридичного управління НАЗК
11:07
Україна та Польща поглиблюють співпрацю в сфері запобігання корупції: підписано Меморандум між НАЗК та СВА
04.07.2025
16:00
Моніторинг способу життя: топпосадовець ДП “Ліси України” підозрюється в незаконному збагаченні і декларуванні недостовірних відомостей
03.07.2025
15:00
НАЗК та WWF посилюють партнерство для системної протидії корупції у сфері управління природними ресурсами
13:58
Моніторинг способу життя: понад 5 млн грн стягнуть у дохід держави з посадовця Державної міграційної служби за рішенням апеляційної палати ВАКС
11:45
НАЗК, АОЗ і ДОТ презентували прогрес впровадження механізмів прозорості, доброчесності та підзвітності в оборонних закупівлях
02.07.2025
12:16
Повні перевірки декларацій: ексдепутату Харківської облради за матеріалами НАЗК повідомлено про підозру у недостовірному декларуванні
10:00
НАЗК запустило оновлену версію реєстру POLITDATA 2.0
01.07.2025
12:50
Все, що потрібно знати про спеціальну перевірку кандидатів на посади публічної служби
12:00
Повні перевірки декларацій: ДБР повідомило про підозру у недостовірному декларуванні ексзаступнику начальника відділу Хмельницької облпрокуратури
11:22
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо змін до переліку посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків
30.06.2025
15:40
Ввечері 30 червня буде обмежено доступ до Реєстру POLITDATA
27.06.2025
16:00
Моніторинг способу життя: ексзаступник Голови Вищого господарського суду України підозрюється в незаконному збагаченні
14:52
Уряд, НАЗК та органи–виконавці обговорили прогрес і виклики імплементації Державної антикорупційної програми до кінця 2025 року
26.06.2025
16:23
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду обвинувальний акт щодо посадовиці Держгеокадастру у Київській області
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua