НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0.: впровадження та удосконалення механізму моніторингу способу життя

16.01.2024

Продовжуємо підсумовувати чотирирічну роботу команди НАЗК 2.0. Хоча впровадження такого інструменту фінансового контролю за статками службовців, як моніторинг способу життя (МСЖ), було передбачене законодавством ще у 2016 році, застосовувати і удосконалювати його Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) почало лише з 2020 року.

«Інструмент моніторингу способу життя існує лише у США та Україні. Його метою є встановлення відповідності рівня життя декларантів наявним у них та членів їхніх сімей активам. МСЖ дозволяє виявляти тих посадовців, які задекларували досить скромні статки, проте користуються люксовими автомобілями, купують маєтки, отримують коштовні подарунки. Навіть якщо чиновник намагатиметься приховати свої активи чи оформити їх на третіх осіб, ми знайдемо це, сформуємо відповідний висновок, скеруємо до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП) для подальшої їх конфіскації судом», - зазначив заступник Голови НАЗК  Артем Ситник.

У 2020 році НАЗК розпочало 47 МСЖ суб’єктів декларування, з яких 20 – за матеріалами медіа. Стосовно чотирьох публічних службовців розпочато повну перевірку декларацій, а ще одного – колишнього проросійського українського політика, народного депутата України – зібрані НАЗК матеріали були передані до САП, а згодом дали підстави Вищому антикорупційному суду (ВАКС) визнати актив необґрунтованим. Це був перший подібний позов в Україні.

У 2021 році було розпочато 84 МСЖ посадовців, з них 23 – на підставі публікацій медіа, ще 43 – самостійно встановлені дані, що свідчать про можливу невідповідність рівня життя суб’єктів декларування їхнім легальним доходам. Як наслідок було проведено 27 повних перевірок, 12 з яких завершились встановленням недостовірних відомостей на 140 млн грн.

У 2022 році в умовах воєнного стану розпочато 67 МСЖ, за результатами яких на повні перевірки передано матеріали стосовно 9 суб’єктів декларування. До САП направлено 17 матеріалів на 80 млн грн щодо виявлених ознак набуття необґрунтованих активів та один матеріал з виявленими ознаками незаконного збагачення.

З 2023-го року моніторинг способу життя посадовців почав здійснюватися вже із застосуванням ризик-орієнтованого підходу, який забезпечує несумісність корупційних практик та публічної служби. Протягом року розпочато 621 МСЖ суб’єктів декларування та завершено 552 моніторинги.

За їхніми результатами було виявлено 47 випадків, що містили ознаки необґрунтованих активів та незаконного збагачення. Зокрема, до САП направлено 31 справу про встановлення ознак необґрунтованості активів на майже 91 млн грн, 13 матеріалів з ознаками незаконного збагачення на близько 500 млн грн – до інших суб’єктів у сфері протидії корупції.

Одним з найгучніших кейсів 2023 року стали результати проведеного НАЗК моніторингу способу життя начальника Одеського обласного ТЦК та СП Євгена Борисова, за якими було виявлено ознаки корупційного кримінального правопорушення, що свідчать про його незаконне збагачення на понад 188 млн грн.

Крім того, у 2023 році Національне агентство провело аналіз юридичної практики та міжнародних стандартів у сфері фінансового контролю, ключових тенденцій, ефективних стратегій і недоліків у практичному застосуванні інституту цивільної конфіскації.

Його результати стануть затребуваними під час удосконалення процесів щодо стягнення необґрунтованих активів та з метою формування середовища, у якому публічна служба і корупційні практики несумісні, а демократичні інститути ефективно служать суспільству.

«Моніторинг способу життя за ці роки пройшов шлях трансформації від процедури, яка є підставою для проведення повної перевірки декларації, до самостійного окремого інструменту фінансового контролю, спрямованого на виявлення необґрунтованих активів та незаконного збагачення. Цивільна конфіскація є важелем, який дає змогу забезпечити несумісність корупційних практик та публічної служби через неможливість використання незаконно набутих активів», - зазначив керівник Управління проведення моніторингу способу життя та контролю щодо повноти заповнення декларацій Дмитро Соколов.

Нагадаємо, раніше ми розповідали про роботу НАЗК над удосконаленням та спрощенням процесу декларування впродовж 2020 – 2023 років, розвиток інституту викривання та формування державної антикорупційної політики в Україні.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.

Останні новини

12.03.2025
10:00
НАЗК провело наймасовіший семінар з декларування для публічних службовців
11.03.2025
17:04
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо законопроєкту про вдосконалення спецперевірок
12:04
20 днів до завершення кампанії декларування публічних службовців за 2024 рік
10.03.2025
11:09
Конфлікт інтересів: обґрунтовані висновки, протоколи та рішення суду
10:00
Авто за 2 млн грн можуть конфіскувати в дохід держави з депутатки Чернігівської облради за матеріалами НАЗК
07.03.2025
10:32
Антикорстратегія 2026–2030 та антикорупційний мейнстрімінг у переговорах з ЄС — пріоритети співпраці НАЗК і EUACI
10:00
Цивільна конфіскація: понад 8,5 млн грн можуть стягнути з подружжя митників та їхнього сина - посадовця райради
06.03.2025
13:00
Цивільна конфіскація: ВАКС визнав необґрунтованими 1,8 млн грн посадовця Нацполіції
11:54
Сфера охорони здоров'я та соціальний захист: виконання заходів Державної антикорупційної програми
05.03.2025
11:14
Обмеження спільної роботи близьких осіб: що потрібно знати
04.03.2025
12:17
Недостовірні відомості в декларації: наслідки
03.03.2025
17:00
Виконання заходів ДАП у IV кварталі 2024 року: закон про публічні консультації, показники для оцінки доброчесності суддів і політика державної власності
28.02.2025
15:59
Мінімальний рівень корупції в Україні — у ЦНАПах: результати опитування
11:34
Цивільна конфіскація: ВАКС визнав необґрунтованими активи на 5 млн грн посадовця міграційної служби
27.02.2025
09:56
Суміщення та сумісництво: що потрібно знати публічним службовцям
26.02.2025
10:10
Декларування кредитів, позик та поруки: ключові аспекти
25.02.2025
10:12
НАЗК розпочало аналіз корупційних ризиків під час закупівель систем БпЛА та засобів РЕБ для Збройних Сил України
24.02.2025
18:37
НАЗК розбудовує співпрацю з освітніми закладами регіонів України: Тернопільщина
16:35
ВАКС конфіскував квартиру та автомобіль родини начальника одного з відділів столичної поліції за матеріалами НАЗК
21.02.2025
17:13
Найбільше корупційних ризиків на Тернопільщині зосереджені в містобудуванні та землевідведенні: робоча поїздка НАЗК до Тернополя
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua