НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Десятиліття реформ і трансформацій: НАЗК - від становлення до конкретних результатів

18.03.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) відзначає десятиліття своєї діяльності. Агентство було створено 18 березня 2015 року постановою Кабінету Міністрів України № 118 як центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику.

За цей час НАЗК пройшло масштабну трансформацію – у 2019 році колегіальне управління було замінене одноосібним, що підвищило ефективність ухвалення рішень. Попри виклики, зокрема дві конституційні кризи, Агентство забезпечило стабільний розвиток ключових антикорупційних механізмів:

  • розробило та спільно з іншими державними органами реалізує Антикорупційну стратегію й Державну антикорупційну програму на 2021-2025 рр., які сфокусовані на мінімізації корупції у найбільш уражених нею сферах;
  • запровадило зручний і прозорий процес декларування, посиливши контроль за деклараціями: у 2016 р. почав працювати Єдиний державний реєстр декларацій, обсяг інформації, що автоматично заповнюється в деклараціях наразі сягає 75%; повні перевірки декларацій проводяться за ризик-орієнтованим підходом;
  • забезпечило роботу дієвих інструментів фінансового контролю за статками публічних службовців та вилучення незаконно набутих активів: завдяки моніторингу способу життя НАЗК з 2023 року виявило незаконне збагачення на понад 1,26 млрд грн та ініціювало цивільну конфіскацію незаконних статків на 231,56 млн грн;
  • запровадило становлення і розвиток інститут викривання: у 2023 році запрацював Єдиний портал повідомлень викривачів, у 2024 році викривачі корупції отримали винагороди у майже 15 млн грн;
  • посилило контроль за фінансуванням політичних партій: з 2020 року працює Єдиний державний реєстр звітності політичних партій POLITDATA. За цей час про свою діяльність прозвітували понад 230 партій, НАЗК перевірило 1740 поданих звітів та виявило порушення на 891 тис. грн. 
  • запустило  інституту лобіювання: НАЗК координує впровадження Закону України «Про лобіювання» та створення Реєстру прозорості, який має бути запущений до 1 вересня 2025 року;
  • дослідило корупційні ризики у ключових сферах (понад 40 досліджень: відновлення та відбудова, безпека та оборона, публічні закупівлі, землеустрій, охорона здоров’я, лісове господарство, податкова сфера тощо), домоглося високо показника врахування рекомендацій антикорупційної експертизи - 94%;
  • активно сприяє євроінтеграційним процесам: антикорупційні заходи включено до кожного переговорного розділу. Наразі Україна виконала 18 із 31 рекомендації GRECO та пройшла оцінку ОЕСР щодо публічної доброчесності, показавши вищі за середні результати у шести ключових аспектах. 
  • забезпечило координацію державних органів в комунікації антикорупційних досягнень: у 2023 році Уряд ухвалив загальнодержавну Комунікаційну стратегію у сфері запобігання корупції, яка синхронізована з ДАП. Наразі НАЗК спільно з партнерами реалізує низку інформаційно-просвітницьких кампаній;
  • провадить активну просвітницьку діяльність: до програми «Прозора школа» залучено 754 заклади освіти, до проєкту «Прозорі університети» - 69 вишів.

«Сьогодні ми бачимо реальні результати роботи за 10 років: зростання громадянської свідомості й нетерпимості до корупції, системні антикорупційні розслідування, прозоре декларування й звітування політпартій, успішні кейси викривання й запровадження інших ефективних антикорупційних запобіжників. Такі зміни стали можливими завдяки спільній роботі усієї антикорупційної інфраструктури - державних органів, органів місцевого самоврядування, громадянського суспільства, міжнародних партнерів, медіа. Разом ми продовжуємо цей шлях трансформацій», - зазначив Голова НАЗК Віктор Павлущик.

Він наголосив, що попереду - нові виклики й завдання. Зокрема, виконання Державної антикорупційної програми на 2021-2025 роки, розробка Антикорупційної стратегії та програми її виконання стратегії на 2026-2030 роки, впровадження реєстру прозорості, робота над законодавчими змінами щодо інституту викривання та роботи Вищого антикорупційного суду, стратегічний аналіз корупційних ризиків й протистояння загрозами нівелювання моніторингу способу життя. Пріоритетом залишається незалежність НАЗК та інших антикорупційних органів, що є ключовою умовою ефективної боротьби з корупцією.

Відзначити досягнення та важливість роботи НАЗК завітало вище керівництво України, очільники інституцій та міжнародні партнери.

Руслан Стефанчук, Голова Верховної Ради України, відзначив, що створення НАЗК стало важливим етапом у розбудові прозорих державних інституцій, а український парламент відіграв ключову роль у цьому процесі, ухваливши Закон України «Про запобігання корупції», який заклав основу для функціонування агентства. За його словами, за десять років спільної роботи вдалося подолати чимало викликів, проте перед суспільством стоять нові завдання. 

Руслан Стефанчук зазначив, що НАЗК сумлінно та неупереджено виконує свою роботу, зміцнюючи антикорупційну систему держави. «Верховна Рада підтримувала і продовжить підтримувати всі ініціативи у цій сфері. Адже наша спільна мета – сильна Україна, де закон і справедливість є основою державної політики», – заявив він.

Під час урочистостей Голова Верховної Ради від імені парламенту нагородив працівників НАЗК почесними грамотами та подяками за їхню віддану службу.

З річницею колектив НАЗК привітав також Олег Немчінов, Міністр Кабінету міністрів України та Станіслав Кравченко, Голова Верховного Суду.

Під час заходу Голова НАЗК Віктор Павлущик презентував офіційну символіку НАЗК, Голова НБУ Андрій Пишний - пам’ятну медаль, а також відбулося спецпогашення поштової марки за участі генерального директора Укрпошти Ігоря Смілянського. 

 

Останні новини

18.03.2025
16:45
Десятиліття реформ і трансформацій: НАЗК - від становлення до конкретних результатів
17.03.2025
10:15
Антикорупційні уповноважені: завдання, обов'язки та інструменти для ефективного врегулювання конфлікту інтересів
13.03.2025
16:10
Порушення на понад 605 млн грн виявило НАЗК за результатами повних перевірок декларацій у лютому
12:15
Як виправити помилку в декларації: покрокова інструкція
11:29
Реальний корупційний досвід українців у понад чотири рази менший за оцінку поширеності корупції: результати досліджень
12.03.2025
10:00
НАЗК провело наймасовіший семінар з декларування для публічних службовців
11.03.2025
17:04
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо законопроєкту про вдосконалення спецперевірок
12:04
20 днів до завершення кампанії декларування публічних службовців за 2024 рік
10.03.2025
11:09
Конфлікт інтересів: обґрунтовані висновки, протоколи та рішення суду
10:00
Авто за 2 млн грн можуть конфіскувати в дохід держави з депутатки Чернігівської облради за матеріалами НАЗК
07.03.2025
10:32
Антикорстратегія 2026–2030 та антикорупційний мейнстрімінг у переговорах з ЄС — пріоритети співпраці НАЗК і EUACI
10:00
Цивільна конфіскація: понад 8,5 млн грн можуть стягнути з подружжя митників та їхнього сина - посадовця райради
06.03.2025
13:00
Цивільна конфіскація: ВАКС визнав необґрунтованими 1,8 млн грн посадовця Нацполіції
11:54
Сфера охорони здоров'я та соціальний захист: виконання заходів Державної антикорупційної програми
05.03.2025
11:14
Обмеження спільної роботи близьких осіб: що потрібно знати
04.03.2025
12:17
Недостовірні відомості в декларації: наслідки
03.03.2025
17:00
Виконання заходів ДАП у IV кварталі 2024 року: закон про публічні консультації, показники для оцінки доброчесності суддів і політика державної власності
28.02.2025
15:59
Мінімальний рівень корупції в Україні — у ЦНАПах: результати опитування
11:34
Цивільна конфіскація: ВАКС визнав необґрунтованими активи на 5 млн грн посадовця міграційної служби
27.02.2025
09:56
Суміщення та сумісництво: що потрібно знати публічним службовцям
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua