НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Кандидати на посаду: які недоліки в деклараціях можуть стати на заваді для призначення на посаду публічної служби

07.10.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) є одним з державних органів, уповноважених на проведення спеціальної перевірки кандидатів на посади публічної служби. НАЗК здійснюється експрес-аналіз даних про майновий стан кандидата на посаду. 

Встановлення за результатами спеціальної перевірки НАЗК недостовірних відомостей у декларації на понад 302 800 гривень (відповідно до підпункту 2 п. 10 "Порядку проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад) може стати перешкодою для призначення на посаду публічної служби. Проте такі неточності в декларації не завжди є свідченням недоброчесності кандидата на посаду. Часто негативний висновок спеціальної перевірки НАЗК щодо призначення на посаду стає наслідком незнання правил заповнення декларації, недбалості або неуважності кандидата.

НАЗК зібрало найпоширеніші недоліки в деклараціях кандидатів на посади.

  • Некоректні відомості про членів сім’ї: кандидати на посади вказують у декларації осіб як членів сім’ї, хоча, відповідно до вимог декларування, вони такими не вважаються. 

Перелік осіб, які вважаються членами сім’ї, визначено ст. 1 та приміткою до ст. 46 Закону України «Про запобігання корупції». Також дізнатися про те, хто є членом сім’ї декларанта, можна в Базі знань НАЗК тут і тут. 

Втім кандидати часто в якості членів сім’ї декларують батьків, з якими спільно не проживають, братів чи сестер та інших родичів - без належних підстав. Водночас вони не вказують відомості про майно та доходи зазначених родичів, що у підсумку під час спеціальної перевірки НАЗК розцінює як ознаки недостовірного декларування.

  • Недекларування інформації про майно та доходи членів сім’ї: кандидати на посади часто не зазначають у декларації інформацію про майно та доходи членів сім’ї. Як наслідок, НАЗК сприймає таку інформацію як ту, що містить неправдиві відомості. 

Звертаємо увагу, що за відсутності у кандидата інформації про доходи та майно члена сім’ї, він має обрати у відповідних полях декларації опцію «член сім’ї не надав інформацію». 

  • Недекларування інформації про майно та доходи кандидата на посаду: часто декларанти не зазначають у декларації відомостей про дохід від продажу нерухомого майна або транспортного засобу, який він придбав та продав протягом одного звітного періоду. 

Крім того, кандидати на посаду не завжди вказують у декларації майно, яке належало їм на останній день звітного періоду, але було продане чи передане до моменту подання декларації. Це часто стосується корпоративних прав та транспортних засобів.

  • Розбіжності між задекларованою вартістю майна та його вартістю, зазначеною в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та правовстановлюючих документах.
  • Розбіжності у вартості транспортних засобів з інформацією в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів. 

Такі випадки є надзвичайно поширеними та є наслідком неуважності при реєстрації угоди стосовно транспортного засобу чи його продажу “за довіреністю”, коли зазначені дії щодо  транспортного засобу здійснюється довіреною особою власника. 

Уникненню проблем при проходженні спеціальної перевірки допоможе зазначення                    у документах, що подаються для реєстрації транспортного засобу, його реальної ринкової вартості. 

  • Розбіжності у відомостях про розмір доходу від зайняття підприємницькою діяльністю, з інформацією в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків про суми доходів, нарахованих фізичній особі податковим агентом. Нерідко це стосується інформації про доходи членів сім’ї або доходи кандидата на посаду, який не обіймає посаду, на яку поширюються обмеження щодо суміщення та сумісництва.
  • Зазначення відомостей про грошові активи та/або інші об’єкти, що належать декларанту або членам його сім’ї, які перевищують отримані ними із законних джерел доходи.

В цьому випадку варто зазначити, що НАЗК перевіряє відомості про активи кандидата на посаду, використовуючи інформацію про оподатковувані доходи декларанта та членів його сім’ї від Державної податкової служби України з 1998 року. Кандидат на посаду може надати суб’єкту призначення (ініціатору спеціальної перевірки) документально підтверджену інформацію про інші джерела доходу, такі як спадщина, подарунки тощо.  

НАЗК закликає доброчесних кандидатів на посади уважно і відповідально ставитись до заповнення декларацій, щоб недбалість не стала перешкодою для отримання бажаної роботи. 

Останні новини

19.11.2025
12:36
Понад 130 політичних партій не подали звіти за ІІІ квартал 2025 року
11:30
Відновлення, публічні закупівлі, фортифікації та гуманітарна допомога: найвразливіші до корупції сфери на Сумщині
17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua