НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Конфлікт інтересів: приватний інтерес vs службовий обов’язок

26.12.2024

У сучасному світі прозорість та доброчесність є невід’ємними складовими ефективного управління як у публічному, так і в приватному секторах. Одним із ключових викликів на шляху до забезпечення цих принципів є врегулювання конфлікту інтересів (КІ) – ситуації, коли приватні інтереси особи можуть впливати на виконання нею службових або посадових обов’язків. 

КІ є поширеним явищем у роботі публічних службовців. Розуміння сутності конфлікту інтересів та його складових - це крок до запобігання корупції та уникнення зловживань.

Відповідно до Закону України “Про запобігання корупції” існує два види КІ:

  • Потенційний – наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень 
  • Реальний – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість ухвалення рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Складові конфлікту інтересів

Як зрозуміти, що у публічного посадовця виник конфлікт інтересів?
Перш за все радимо чітко визначитись із переліком обставин, які можуть зумовлювати наявність приватного інтересу

Згідно з визначення, він може бути спричинений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками. Більш детально із переліком та змістом обставин, що зумовлюють приватний інтерес, можна ознайомитись у п. 2.2. Роз’яснень

Наступний крок - для ідентифікації КІ потрібно проаналізувати обсяг службових/представницьких повноважень посадовця, а також порядок їх реалізації. Конфлікт інтересів буде наявний, якщо приватний інтерес (піклування про близьких осіб, покращення свого майнового становища, збереження чи покращення наявних дружніх чи інших позаслужбових відносин, вдячність за подарунок чи послугу, уникнення відповідальності, помста тощо) перебуває у сфері реалізації службових повноважень посадовця, та може бути задоволений його рішеннями, діями чи бездіяльністю.

У разі встановлення того факту, що приватний інтерес та службові повноваження посадовця перетинаються, необхідно з’ясувати чи є повноваження, якими може бути задоволений приватний інтерес, дискреційними. 

Дискреційними є повноваження, реалізація яких передбачає можливість вибору посадовцем рішення з кількох варіантів.
Для допомоги у визначенні наявності або відсутності КІ фахівцями НАЗК розроблено детальні роз’яснення, які містять:
- покрокову інструкцію, яка дозволить вам самостійно та швидко встановити, чи є конфлікт інтересів у конкретній ситуації.

- правила та рекомендації щодо звернення до НАЗК за консультацією з приводу КІ.

Якщо у вас немає часу або бажання вивчати детальні та об’ємні роз’яснення, пропонуємо пройти тест, розроблений фахівцями Агентства в сфері КІ. Відповідаючи на запитання, ви зможете швидко та легко визначитися чи наявний КІ у вашій діяльності.

Останні новини

24.04.2025
14:34
Відкрито сім нових вакансій в НАЗК: антикорполітика, сфера оборони та роз’яснювальна робота
23.04.2025
15:30
Контроль повноти заповнення декларації: в деклараціях членів ВЛК виявлено недостовірні відомості на понад 35,3 млн грн
13:48
Недекларування активів на понад 27,8 млн грн: повна перевірка декларації посадовця міграційної служби у Хмельницькій області
22.04.2025
09:43
Виплати волонтерам і забезпечення житлом дітей-сиріт: завдяки врахуванню рекомендацій НАЗК усунуто можливість корупційних схем
21.04.2025
15:54
За матеріалами НАЗК ДБР скерувало до суду справу щодо незаконного збагачення на понад 12 млн експосадовця митниці
11:53
НАЗК і хаб доброчесності Полтавщини підписали першу в Україні декларацію доброчесності
11:03
Ввечері 21 квітня буде обмежено доступ до Реєстру декларацій
18.04.2025
11:18
Представники НАТО підтримали план НАЗК щодо виконання рекомендацій Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України
10:00
Усунення ризиків у закупівлях та вдосконалення роботи антикорупційних підрозділів: підсумки візиту НАЗК на Полтавщину
17.04.2025
17:26
Повні перевірки декларацій посадовців МСЕК: завершено 11 перевірок, виявлено недостовірні відомості на 58,2 млн грн та незаконне збагачення на 16,4 млн грн
09:55
Повна перевірка декларації керівниці Хмельницького МСЕК: виявлено порушення на майже 35 млн грн
15.04.2025
15:22
НАЗК запрошує до обговорення законопроєкту щодо автоматизації подання фінансової звітності учасників референдумів
15:20
НАЗК запрошує взяти участь у обговоренні проєкту наказу щодо видалення кандидатських декларацій з Реєстру
14.04.2025
18:02
МВФ підтримує збереження напряму моніторингу способу життя, який реалізує НАЗК
11.04.2025
14:02
Перезавантаження митниці й закупівлі Міноборони: НАЗК з початку року провело моніторинг понад 800 актів та 40 антикорупційних експертиз законодавства
10.04.2025
19:04
Корупційні ризики під час відбудови та експертна підтримка майбутньої антикорстратегії: Голова НАЗК обговорив зі Світовим банком розширення співпраці
16:18
Повні перевірки декларацій за березень: НАЗК виявило порушення на понад 234 млн грн
11:30
Портал викривачів: оцінка користувачів та плани подальшого вдосконалення
09.04.2025
16:15
7,8 млн грн стягнули в дохід держави з харківського поліцейського за матеріалами НАЗК
12:02
Перевірка організації роботи щодо запобігання корупції в Держрибагентстві: ініційовано п’ять розслідувань
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua