НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Корупційні ризики в публічних закупівлях під час воєнного стану: рекомендації НАЗК

29.06.2023
Корупційні ризики в публічних закупівлях під час воєнного стану: рекомендації НАЗК

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело комплексне дослідження «Корупційні ризики під час проведення публічних закупівель в умовах воєнного стану» та виявило низку корупційних ризиків. Це питання набуло особливої актуальності через прагнення українського суспільства до здійснення антикорупційних реформ навіть в умовах війни, без розв’язання якого неможливою є подальша європейська та євроатлантична інтеграція України.

В жовтні минулого року, у відповідь на загрози, створені повномасштабним вторгненням рф і з метою уникнення розголосу інформації, яка належить до питань національної безпеки, в Україні було зменшено прозорість закупівель і послаблено обмеження щодо їх підзвітності. 

Враховуючи важливість проблеми та увагу суспільства до публічних закупівель, НАЗК провело дослідження та виявило низку корупційних ризиків:

  • можливість подання тендерних пропозицій за ціною, вищою за очікувану вартість;
  • зловживання закупівлями через електронний каталог;
  • застосування «штучних перепон» у закупівлях для надання переваги необхідному учаснику;
  • корупційні зловживання шляхом укладення прямих договорів;
  • неможливість оскарження рішень, дій чи бездіяльності замовників під час проведення спрощених процедур закупівель;
  • інші (нецінові) критерії оцінки пропозицій як інструмент зловживання тощо.
За результатами дослідження експерти НАЗК напрацювали та надали рекомендації щодо мінімізації та усунення корупціогених факторів. Передусім вони стосуються необхідності внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України №1178 від 12.10.2022.

Нагадаємо, у відповідь на агресію рф та в інтересах національної безпеки, Уряд України прийняв Постанову «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Цією Постановою, зокрема, було встановлено:

  • перелік підстав для незастосування електронної системи закупівель;
  • право для замовників застосовувати електронний каталог без обмеження вартості закупівлі;
  • скорочення строків та спрощення умов проведення відкритих торгів;
  • можливості для зміни істотних умов договору про закупівлю після його укладання тощо.
Застосування гнучких механізмів здійснення закупівель видається можливою лише в умовах воєнного стану. Проте Національне агентство наголошує, що повернення до загальних засад здійснення закупівель є найпродуктивнішим шляхом захисту інтересів держави й народу України від потенційних корупційних ризиків.

Вітчизняна електронна система закупівель вже довела, що відповідає передовим міжнародним стандартам, а її стабільна робота та здатність гнучко реагувати на виклики свідчать, що Prozorro має стати єдиною системою для здійснення всіх закупівель по проектах післявоєнної відбудови країни.

З дослідженням НАЗК можна ознайомитися за посиланням.

[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2023/06/Kor-ryzyky_zakupivli.pdf" title="Kor ryzyky_zakupivli"]

 

Корупційні ризики в публічних закупівлях під час воєнного стану: рекомендації НАЗК

Останні новини

10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
13:00
НАЗК сприяє впровадженню єдиних підходів до реалізації рекомендацій НАТО у сфері оборонних закупівель
03.11.2025
15:59
Антикорупційна просвіта: НАЗК презентувало Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки
31.10.2025
13:56
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо внесення зміни до Положення про Громадську раду при НАЗК
11:19
Форум доброчесності громад: НАЗК презентувало нові антикорупційні інструменти для прозорого управління ресурсами на місцях
30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua