НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Корупція в економіці: як її мінімізувати та що для цього передбачає Державна антикорупційна програма

21.11.2022
Корупція в економіці: як її мінімізувати та що для цього передбачає Державна антикорупційна програма

Модель управління державними підприємствами в Україні, на жаль, не завжди є ефективною, наслідком чого є значні збитки та корупція. Наразі у державній власності перебувають понад 3 тисячі підприємств. У приватних компаніях теж є низка проблем, які провокують корупцію і потребують законодавчого врегулювання та участі держави й громадянського суспільства. 

Як зменшити рівень корупції в державному та приватному секторах економіки, обговорили представники Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) спільно з експертами в рамках громадського обговорення проекту Державної антикорупційної програми (ДАП). 

Для запровадження прозорого та якісного управління і, відповідно, мінімізації рівня корупції фахівці радять приділити увагу формуванню політики державної власності, дотриманню стандартів корпоративного управління включно з  прозорим формуванням наглядових рад. Важливими задачами також є унормування критеріїв незалежного аудиту, посилення внутрішнього контролю на підприємствах, забезпечення прозорості процедур приватизації та виконання покупцями умов продажу об’єктів приватизації тощо. Наприклад, зараз відсутні критерії для визначення обов’язковості проведення незалежного аудиту фінансової звітності державних підприємств. Це негативно впливає на прозорість та об’єктивну оцінку діяльності й зумовлює корупційні ризики. 

Учасники також обговорили високий рівень толерування корупції в приватному секторі економіки та заходи для його зниження. Так, наразі немає ефективних адміністративних і законодавчих стимулів для бізнесу впроваджувати практики доброчесності. Існує лише формальний підхід до розробки й стану виконання антикорупційних програм. Для вирішення цих проблем НАЗК пропонує, за результатами аналітичного дослідження, внести зміни до Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законів  щодо врахування рекомендацій Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).

Для повоєнної відбудови держави надзвичайно важливо забезпечити прозорість і справедливість виконання Плану відновлення України. Для цього необхідно розробити механізм оприлюднення інформації про використання ресурсів, наданих міжнародними партнерами. 

Також учасники наголосили на необхідності приведення нормативних актів у відповідність до Закону «Про адміністративну процедуру» та ухвалення закону про адміністративний збір для зменшення рівня бюрократизації бізнес-процесів і плату неофіційних платежів. На думку експертів, важливо ухвалити закон про Установу бізнес-омбудсмена, що забезпечить ефективне відновлення порушених органами державної влади прав бізнесу.

Свої пропозиції та застереження до цього розділу ДАП висловили представники Всеукраїнської мережі доброчесності та комплаєнсу (UNIC), Transparency International Ukraine, Українського союзу промисловців і підприємців. 

Всі охочі можуть ознайомитися з підрозділом «Державний та приватний сектори економіки» Державної антикорупційної програми та переглянути відеозапис обговорення.

Нагадаємо, Державна антикорупційна програма на 2023-2025 роки розробляється НАЗК на виконання Антикорупційної стратегії до 2025 року та має бути затверджена Кабінетом Міністрів України. НАЗК координує реалізацію документа та виконання заходів ДАП. Документ є обов’язковими для виконання державними органами та органами місцевого самоврядування. 

Стежте за анонсами обговорень на сторінці НАЗК у facebook та долучайтесь. 

Корупція в економіці: як її мінімізувати та що для цього передбачає Державна антикорупційна програма

Останні новини

21.11.2025
17:15
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо законності і прозорості політичних фінансів
17:00
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемі оподаткування
11:21
НАЗК продовжує службову перевірку в межах справи «Енергоатому»
20.11.2025
15:43
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно експосадовця ДМС за недостовірне декларування на понад 83 млн грн
10:00
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув понад 8,6 млн грн з київського поліцейського за матеріалами НАЗК і САП
19.11.2025
12:36
Понад 130 політичних партій не подали звіти за ІІІ квартал 2025 року
11:30
Відновлення, публічні закупівлі, фортифікації та гуманітарна допомога: найвразливіші до корупції сфери на Сумщині
17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua