НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Міжнародне антикорупційне законодавство та Конвенція ООН проти корупції: до чого тут Україна?

07.11.2020
Міжнародне антикорупційне законодавство та Конвенція ООН проти корупції:  до чого тут Україна?

Зараз ми багато пишемо про те, що антикорупційна система створена на основі світових практик та відповідає міжнародним стандартам у сфері антикорупції.

Тому розповідаємо більше про міжнародні стандарти.

У середині 1990-х років абсолютна більшість країн у світі визнали, що корупція є глобальною проблемою. З того часу у сфері  запобігання корупції активно працюють регіональні та глобальні міжурядові організації.

Результатом такої діяльності стало ухвалення цілого комплексу міжнародних обов’язкових актів та актів рекомендаційного характеру, розроблених Організацією Об’єднаних Націй, Радою Європи, Організацією економічного співробітництва та розвитку, Європейським Союзом та Організацією американських держав.

Першими міжнародними актами у сфері протидії корупції, які підписала та ратифікувала Україна, були Кримінальна конвенція Ради Європи про боротьбу з корупцією (ратифікована 27 січня 1999 року) та Цивільна конвенція Ради Європи про боротьбу з корупцією (ратифікована 4 листопада 1999 року). Це документи локального характеру, тому вони застосовуються лише в певних країнах.

Значним міжнародним досягненням у сфері протидії корупції стало ухвалення Генеральною Асамблеєю Організації Об’єднаних Націй Конвенції ООН проти корупції 31 жовтня 2003 року. Сьогодні це єдиний універсальний юридично обов’язковий інструмент для боротьби з корупцією. Так, 181 країна-підписант Конвенції здійснюють заходи, рекомендовані документом для подолання корупції.

Для України Конвенція набрала чинності 1 січня 2010 року, тобто Україна офіційно взяла на себе зобов’язання виконувати положення Конвенції. Фактично Україна почала виконувати взяті на себе зобов'язання у 2014 році шляхом прийняття Антикорупційної стратегії на 2014-2017 роки.

Відповідно до статті 5 Конвенції ООН проти корупції кожна держава-учасниця розробляє і здійснює або проводить ефективну скоординовану політику протидії корупції. Ця політика має  сприяти участі суспільства і відображати принципи правопорядку, належного управління державними справами й майном, чесності й непідкупності, прозорості та відповідальності.

Основні заходи щодо запобігання корупції включають:

  • Формування скоординованої політики, а саме — встановлення й заохочення ефективних практик для запобігання і протидії корупції, які періодично переглядаються.
  • Створення органу або органів із запобігання корупції, які формують та імплементують таку політику.
  • Формування доброчесної публічної служби — це включає прозорі конкурси, достатнє фінансове забезпечення, фокусування на таких критеріях, як бездоганність роботи, справедливість і здібності.
  • Етичні стандарти поведінки на державній службі, а саме — заохочення непідкупності, чесності та відповідальності серед держслужбовців, створення визначених стандартів поведінки.
  • Прозорі державні закупівлі й управління фінансами, а це — публічне поширення інформації про закупівельні процедури, зрозумілі та прозорі критерії участі та відбору, ефективні механізми контролю.
  • Державну звітність, що дозволяє суспільству отримувати інформацію про механізм прийняття рішень у державі, спрощення адміністративних процедур, публікацію інформації про корупційні ризики в держсекторі.
  • Незалежність судових органів та органів прокуратури, що передбачає забезпечення незалежності, зміцнення чесності та непідкупності, запобігання корупції в середині органів.
  • Доброчесність приватного сектору, що виражається в співпраці бізнесу та правоохоронних органів, розробці стандартів доброчесності для бізнесу, запобіганні конфлікту інтересів у випадку колишніх держслужбовців, які приходять у бізнес.
  • Участь суспільства, а саме — посилення прозорості та залучення громадян у процес прийняття рішень, доступ до інформації, формування атмосфери несприйняття корупції, повага, заохочення та захист свободи пошуку й поширення інформації про корупцію.
  • Запобігання відмиванню коштів — регулювання та моніторинг банків та небанківських фінансових установ, щоб запобігти відмиванню коштів у всіх формах.
Міжнародні нормативно-правові акти в цій сфері мають єдину мету — встановити загальні стандарти боротьби проти корупції на національному рівні через її криміналізацію та впровадження заходів для запобігання корупції.

Через рішення Конституційного Суду України від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. НАЗК позбавлено можливості проводити повні перевірки декларацій, складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, здійснювати перевірки організації роботи із запобігання корупції в державних установах тощо.

Попри це, ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після відновлення повноцінного функціонала НАЗК.

Міжнародне антикорупційне законодавство та Конвенція ООН проти корупції: до чого тут Україна?

Останні новини

19.11.2024
18:26
20 листопада доступ до Реєстру декларацій буде частково обмежено з 15:00 до 18:00
17:33
П’ять коштовних автівок, нерухоме майно і земельні ділянки: НАЗК виявило ознаки незаконного збагачення на понад 27,7 млн грн у експосадовця СБУ
11:45
НАЗК запрошує взяти участь в обговоренні змін до Порядку проведення повної перевірки декларацій
10:15
За матеріалами НАЗК розпочато кримінальне провадження стосовно голови Харківської облради: виявлено ознаки недостовірних відомостей на понад 3,4 млн грн
18.11.2024
15:00
Необґрунтовані активи на майже 8,7 млн грн можуть стягнути за матеріалами НАЗК з посадовця ГУ Нацполіції у місті Києві
15.11.2024
11:00
НАЗК презентувало дослідження та рекомендації з усунення корупційних ризиків у централізованих тилових закупівлях для ЗСУ
14.11.2024
15:42
Звіт Єврокомісії 2024: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
12.11.2024
12:01
НАЗК долучилось до засідання Антикорупційної робочої групи країн Великої сімки “ACT for Ukraine” в Токіо
11.11.2024
16:57
НАЗК та ЄБА працюватимуть над розбудовою етичного лобіювання та прозорості в бізнесі
10:11
Антикорупційна експертиза: НАЗК виявило 17 корупціогенних факторів в НПА та надало 18 рекомендації для їх усунення
08.11.2024
17:18
Корупція – не наш спадок, тому маємо впровадити системні зміни, аби не передати його наступним поколінням, – Голова НАЗК
10:57
Порушень на 685 млн грн виявлено за результатами 88 завершених повних перевірок декларацій у жовтні
07.11.2024
17:58
Митниця, перетин кордону та лісове господарство: Голова НАЗК розповів про найпоширеніші корупційні ризики на Закарпатті
06.11.2024
14:51
НАЗК нагадує про завершення кампанії звітування для політичних партій за III квартал 2024 року
11:18
Конфлікт інтересів: приписи, обґрунтовані висновки, протоколи та рішення суду жовтня
04.11.2024
15:17
НАЗК запрошує взяти участь у громадському обговоренні законопроєкту щодо удосконалення доступу компетентних органів державної влади до таємниці страхування
31.10.2024
18:39
Цивільна конфіскація: 2,2 млн грн депутата міськради Дніпропетровщини стягнуто в дохід держави за матеріалами НАЗК
30.10.2024
16:58
Заступник голови НАЗК обговорив із владою Одещини антикорупційні запобіжники у діяльності МСЕК, ВЛК та митниці
29.10.2024
18:30
Стартує серія вебінарів з питань доброчесності!
28.10.2024
13:12
За матеріалами НАЗК і ДБР до суду скеровано справу щодо незаконного збагачення на майже 58 млн грн посадовця ЗСУ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua