НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Міжнародне антикорупційне законодавство та Конвенція ООН проти корупції: до чого тут Україна?

07.11.2020
Міжнародне антикорупційне законодавство та Конвенція ООН проти корупції:  до чого тут Україна?

Зараз ми багато пишемо про те, що антикорупційна система створена на основі світових практик та відповідає міжнародним стандартам у сфері антикорупції.

Тому розповідаємо більше про міжнародні стандарти.

У середині 1990-х років абсолютна більшість країн у світі визнали, що корупція є глобальною проблемою. З того часу у сфері  запобігання корупції активно працюють регіональні та глобальні міжурядові організації.

Результатом такої діяльності стало ухвалення цілого комплексу міжнародних обов’язкових актів та актів рекомендаційного характеру, розроблених Організацією Об’єднаних Націй, Радою Європи, Організацією економічного співробітництва та розвитку, Європейським Союзом та Організацією американських держав.

Першими міжнародними актами у сфері протидії корупції, які підписала та ратифікувала Україна, були Кримінальна конвенція Ради Європи про боротьбу з корупцією (ратифікована 27 січня 1999 року) та Цивільна конвенція Ради Європи про боротьбу з корупцією (ратифікована 4 листопада 1999 року). Це документи локального характеру, тому вони застосовуються лише в певних країнах.

Значним міжнародним досягненням у сфері протидії корупції стало ухвалення Генеральною Асамблеєю Організації Об’єднаних Націй Конвенції ООН проти корупції 31 жовтня 2003 року. Сьогодні це єдиний універсальний юридично обов’язковий інструмент для боротьби з корупцією. Так, 181 країна-підписант Конвенції здійснюють заходи, рекомендовані документом для подолання корупції.

Для України Конвенція набрала чинності 1 січня 2010 року, тобто Україна офіційно взяла на себе зобов’язання виконувати положення Конвенції. Фактично Україна почала виконувати взяті на себе зобов'язання у 2014 році шляхом прийняття Антикорупційної стратегії на 2014-2017 роки.

Відповідно до статті 5 Конвенції ООН проти корупції кожна держава-учасниця розробляє і здійснює або проводить ефективну скоординовану політику протидії корупції. Ця політика має  сприяти участі суспільства і відображати принципи правопорядку, належного управління державними справами й майном, чесності й непідкупності, прозорості та відповідальності.

Основні заходи щодо запобігання корупції включають:

  • Формування скоординованої політики, а саме — встановлення й заохочення ефективних практик для запобігання і протидії корупції, які періодично переглядаються.
  • Створення органу або органів із запобігання корупції, які формують та імплементують таку політику.
  • Формування доброчесної публічної служби — це включає прозорі конкурси, достатнє фінансове забезпечення, фокусування на таких критеріях, як бездоганність роботи, справедливість і здібності.
  • Етичні стандарти поведінки на державній службі, а саме — заохочення непідкупності, чесності та відповідальності серед держслужбовців, створення визначених стандартів поведінки.
  • Прозорі державні закупівлі й управління фінансами, а це — публічне поширення інформації про закупівельні процедури, зрозумілі та прозорі критерії участі та відбору, ефективні механізми контролю.
  • Державну звітність, що дозволяє суспільству отримувати інформацію про механізм прийняття рішень у державі, спрощення адміністративних процедур, публікацію інформації про корупційні ризики в держсекторі.
  • Незалежність судових органів та органів прокуратури, що передбачає забезпечення незалежності, зміцнення чесності та непідкупності, запобігання корупції в середині органів.
  • Доброчесність приватного сектору, що виражається в співпраці бізнесу та правоохоронних органів, розробці стандартів доброчесності для бізнесу, запобіганні конфлікту інтересів у випадку колишніх держслужбовців, які приходять у бізнес.
  • Участь суспільства, а саме — посилення прозорості та залучення громадян у процес прийняття рішень, доступ до інформації, формування атмосфери несприйняття корупції, повага, заохочення та захист свободи пошуку й поширення інформації про корупцію.
  • Запобігання відмиванню коштів — регулювання та моніторинг банків та небанківських фінансових установ, щоб запобігти відмиванню коштів у всіх формах.
Міжнародні нормативно-правові акти в цій сфері мають єдину мету — встановити загальні стандарти боротьби проти корупції на національному рівні через її криміналізацію та впровадження заходів для запобігання корупції.

Через рішення Конституційного Суду України від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. НАЗК позбавлено можливості проводити повні перевірки декларацій, складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, здійснювати перевірки організації роботи із запобігання корупції в державних установах тощо.

Попри це, ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після відновлення повноцінного функціонала НАЗК.

Міжнародне антикорупційне законодавство та Конвенція ООН проти корупції: до чого тут Україна?

Останні новини

20.12.2024
11:00
Суд відмовив у задоволені апеляційної скарги чинного нардепа за результатом розгляду протоколу, складеного НАЗК
19.12.2024
10:10
НАЗК, правоохоронці та судді обговорили проблемні питання кваліфікації дій осіб за недостовірне декларування та незаконне збагачення
18.12.2024
12:01
Лісокористування, озеленення міста, видобування бурштину: заступник Голови НАЗК розповів про найвразливіші до корупції сфери на Рівненщині
10:10
Представники НАЗК пройшли навчання у Міжнародній антикорупційній академії та домовились про співпрацю з міжнародними інституціями
16.12.2024
16:29
В заходах Тижня доброчесності взяли участь кілька тисяч освітян, школярів, студентів та публічних службовців
10:07
НАЗК та Базельський інститут управління визначили подальші напрями співпраці для ефективного запобігання корупції
13.12.2024
15:30
НАЗК звернуло увагу Міносвіти на корупційні ризики у діяльності закладів освіти
15:29
Понад 100 освітян, школярів і батьків обговорили як зробити освіту доброчесною та прозорою
10:46
Як повернути у відкритий доступ раніше вилучені декларації?
12.12.2024
12:00
НАЗК та юридичний університет імені Ярослава Мудрого спільно працюватимуть над розбудовою доброчесності в освіті
11:00
Оборудки з перепродажем авто та елітні апартаменти в Грузії: НАЗК викрило ознаки незаконного збагачення посадовця МВС
11.12.2024
16:25
За матеріалами НАЗК майже 2,6 млн грн необґрунтованих активів сільського голови Закарпатської області можуть стягнути у дохід держави
15:59
За матеріалами НАЗК стягнуто в дохід держави 5,6 млн грн необґрунтованих активів з начальника управління ДМС в Одеській області
12:09
Порушень на понад 252 млн грн, зокрема непідтвердженої готівки на 34 млн грн, виявлено за результатами повних перевірок декларацій у листопаді
10:14
Реєстр декларацій - найбільша база даних про майно посадовців: НАЗК презентувало досвід декларування під час міжнародної конференції в Польщі
09:52
До уваги медіа! 12 грудня відбудеться Форум «Доброчесність для освіти»
10.12.2024
18:16
НАЗК відзначило вдалі практики запобігання корупції й розбудови доброчесності, впроваджені різними органами та установами
15:52
Антикорупційна експертиза: у листопаді НАЗК виявило 33 корупціогенні фактори в нормативно-правових актах та надало 37 рекомендацій для їх усунення
10:30
НАЗК і ЦВК обговорили взаємодію під час нагляду у сфері фінансування виборчих кампаній
09.12.2024
20:54
Секторальні реформи, прозорість та відкритість - Голова НАЗК про напрями антикорупційної політики України на шляху до ЄС
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua