НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

НАЗК надало зауваження та пропозиції до законопроекту про відновлення декларування, підготовленого Мін’юстом

15.07.2023
НАЗК надало зауваження та пропозиції до законопроекту про відновлення декларування, підготовленого Мін’юстом

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) отримало та опрацювало проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України про спрощення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», підготовлений Міністерством юстиції України. Окрім положень, які спрямовані на відновлення обовʼязку декларування та повноважень щодо перевірки декларацій, в законопроекті закладені зміни, які зумовлюють правову невизначеність та серйозні корупційні ризики.

Документом передбачається можливість декларанта не зазначати у декларації відомості про один об’єкт на території України і відомості про адресу та ідентифікуючі характеристики одного об’єкта за межами країни, які є місцем фактичного його проживання або членів його сімʼї. Це створює можливість для недоброчесних декларантів приховати незаконно набуті об’єкти нерухомості, або ті, що перебувають у їхньому користуванні.

З метою спрощення порядку декларування Законопроектом пропонується виключити обов’язок суб’єкта декларування зазначати у декларації відомості про номери рахунків, на яких станом на останній день звітного періоду відсутні кошти. На думку Національного агентства, такі зміни не сприятимуть забезпеченню прозорості статків посадовців, а даватимуть змогу суб’єкту декларування мати значний рух коштів протягом звітного періоду, а перед останнім днем звітного періоду зняти їх та уникнути декларування відповідного рахунку. Натомість НАЗК пропонує відмовитись від вимоги декларування рахунків і зазначати у декларації лише найменування банку у якому вони відкриті.

Також Національне агентство не може погодитися із запропонованим підходом щодо вибірковості переліку категорій суб’єктів декларування та відомостей про тих, щодо кого все ж таки має бути забезпечений відкритий доступ до Реєстру, більш того - визначення таких категорій фактично в «ручному режимі». Це може створити умови для політичного тиску на певних посадових осіб.

Законопроектом Мін’юсту передбачається необхідність декларувати об’єкти, які перебували у володінні/користуванні декларанта лише за сукупності низки умов, що, на думку НАЗК, породжуватиме корупційні ризики через формальне недекларування майна, яке фактично перебувало у користуванні суб’єкта декларування. Крім того, це призведе до правової невизначеності, неузгодженості запропонованих змін з чинними нормами. В результаті запропоновані зміни не спростять процес декларування, а ускладнять його, зокрема, покладуть на суб’єкта декларування додатковий тягар - визначення ринкової вартості користування майном.

Законопроект також пропонує позбавити НАЗК повноважень надавати роз’яснення з питань застосування актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (за деякими виключеннями), захисту викривачів, що робилося з метою забезпечення правильного розуміння законодавчих приписів, однакового їх застосування та запобігання вчиненню корупційних правопорушень. Така ініціатива Мін’юсту, вочевидь, призведе до різних підходів до розуміння, тлумачення та застосування антикорупційних механізмів.

НАЗК попереджає про ризики, які несе проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України про спрощення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», підготовлений Мін’юстом та занепокоєне спробами «відновити» інститут електронного декларування в такому вигляді, що він може втратити свій сенс.

Позиція Національного агентства залишається незмінною та збігається з рекомендаціями Європейської Комісії, офіційно наданими Уряду України та коментарями, наданими МВФ Міністерству юстиції у процесі робочих консультацій. НАЗК наполягає на повноцінному відновленні обов’язкового декларування, з урахуванням всіх безпекових аспектів, не створюючи водночас лазівок для недоброчесних посадовців.

Нагадаємо, від початку повномасштабного вторгнення рф в Україну подання декларацій поки що добровільне. Проте Україна взяла на себе зобов’язання відновити обов’язкове декларування та повноваження НАЗК з перевірки декларацій. Меморандум з МВФ передбачає, що відповідний закон має бути ухвалено до кінця липня 2023 року.

Про підтримку негайного відновлення декларування неодноразово заявляли представники G7, GRECO, Світового банку, Єврокомісії та інші міжнародні інституції. Про те, що Україна має відновити декларування, заявив також представник Єврокомісії під час оприлюднення проміжної оцінки України щодо виконання умов для початку переговорів про вступ до ЄС.

У вересні 2022 року у парламенті керівником фракції політичної партії “Слуга народу” Давидом Арахамією був зареєстрований законопроєкт №8071 про відновлення обов’язкового декларування.

Останні новини

04.12.2025
19:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам прокуратури, правопорядку і протидії злочинності
18:15
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам освіти та науки
18:02
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам публічних закупівель
17:26
Ділянка на 1,6 тис. кв.м, будинок в 330 кв.м і коштовна автівка 2024 року випуску: НАЗК виявило незаконні активи на 23 млн грн у закарпатського митника
12:00
Моніторинг способу життя: НАЗК виявило понад 3,3 млн грн необґрунтованих активів у судді Київщини
03.12.2025
17:26
Законні інструменти впливу: методи лобіювання
16:49
Доступ до реєстру POLITDATA 4 грудня може бути обмежено
14:55
НАЗК презентувало досягнення у розбудові доброчесності в секторі оборони під час Міжнародного тижня з протидії шахрайству
02.12.2025
15:29
У медіа та соцмережах зросла частка повідомлень про участь громадськості у подоланні корупції — дані медіамоніторингу за III квартал 2025 року
12:45
Кампанія декларування-2025 стартує вже за місяць: НАЗК нагадує про аспекти, які варто перевірити заздалегідь
01.12.2025
14:37
Всеукраїнський урок доброчесності: НАЗК запрошує заклади освіти долучитися до наймасштабнішого уроку в Україні
14:00
Моніторинг способу життя: 8,6 млн грн необґрунтованих активів можуть стягнути з нардепа в дохід держави
10:46
Спеціалізовані антикорупційні органи й відповідальність за корупційні правопорушення: результати звіту ОЕСР у межах п'ятого раунду моніторингу
28.11.2025
15:09
Забезпечення прозорості закупівель при відновленні України: НАЗК презентувало досвід на конференції EPAC
27.11.2025
16:15
Моніторинг способу життя: 3,3 млн грн стягнуто у дохід держави з посадовця Мін'юсту за рішенням апеляційної палати ВАКС
12:00
Незаконне збагачення на 114 млн грн ексзаступника Голови Вищого господарського суду: завершено розслідування
26.11.2025
16:49
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемі енергетики
15:22
Лобіст, клієнт і об’єкт лобіювання: права та обов’язки
25.11.2025
18:00
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув майже 5,8 млн грн з сільського голови Рівненщини за матеріалами НАЗК
14:19
Службова перевірка НАЗК в межах справи «Енергоатому»: проміжні результати
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua