НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

НАЗК надало зауваження та пропозиції до законопроекту про відновлення декларування, підготовленого Мін’юстом

15.07.2023
НАЗК надало зауваження та пропозиції до законопроекту про відновлення декларування, підготовленого Мін’юстом

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) отримало та опрацювало проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України про спрощення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», підготовлений Міністерством юстиції України. Окрім положень, які спрямовані на відновлення обовʼязку декларування та повноважень щодо перевірки декларацій, в законопроекті закладені зміни, які зумовлюють правову невизначеність та серйозні корупційні ризики.

Документом передбачається можливість декларанта не зазначати у декларації відомості про один об’єкт на території України і відомості про адресу та ідентифікуючі характеристики одного об’єкта за межами країни, які є місцем фактичного його проживання або членів його сімʼї. Це створює можливість для недоброчесних декларантів приховати незаконно набуті об’єкти нерухомості, або ті, що перебувають у їхньому користуванні.

З метою спрощення порядку декларування Законопроектом пропонується виключити обов’язок суб’єкта декларування зазначати у декларації відомості про номери рахунків, на яких станом на останній день звітного періоду відсутні кошти. На думку Національного агентства, такі зміни не сприятимуть забезпеченню прозорості статків посадовців, а даватимуть змогу суб’єкту декларування мати значний рух коштів протягом звітного періоду, а перед останнім днем звітного періоду зняти їх та уникнути декларування відповідного рахунку. Натомість НАЗК пропонує відмовитись від вимоги декларування рахунків і зазначати у декларації лише найменування банку у якому вони відкриті.

Також Національне агентство не може погодитися із запропонованим підходом щодо вибірковості переліку категорій суб’єктів декларування та відомостей про тих, щодо кого все ж таки має бути забезпечений відкритий доступ до Реєстру, більш того - визначення таких категорій фактично в «ручному режимі». Це може створити умови для політичного тиску на певних посадових осіб.

Законопроектом Мін’юсту передбачається необхідність декларувати об’єкти, які перебували у володінні/користуванні декларанта лише за сукупності низки умов, що, на думку НАЗК, породжуватиме корупційні ризики через формальне недекларування майна, яке фактично перебувало у користуванні суб’єкта декларування. Крім того, це призведе до правової невизначеності, неузгодженості запропонованих змін з чинними нормами. В результаті запропоновані зміни не спростять процес декларування, а ускладнять його, зокрема, покладуть на суб’єкта декларування додатковий тягар - визначення ринкової вартості користування майном.

Законопроект також пропонує позбавити НАЗК повноважень надавати роз’яснення з питань застосування актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (за деякими виключеннями), захисту викривачів, що робилося з метою забезпечення правильного розуміння законодавчих приписів, однакового їх застосування та запобігання вчиненню корупційних правопорушень. Така ініціатива Мін’юсту, вочевидь, призведе до різних підходів до розуміння, тлумачення та застосування антикорупційних механізмів.

НАЗК попереджає про ризики, які несе проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України про спрощення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», підготовлений Мін’юстом та занепокоєне спробами «відновити» інститут електронного декларування в такому вигляді, що він може втратити свій сенс.

Позиція Національного агентства залишається незмінною та збігається з рекомендаціями Європейської Комісії, офіційно наданими Уряду України та коментарями, наданими МВФ Міністерству юстиції у процесі робочих консультацій. НАЗК наполягає на повноцінному відновленні обов’язкового декларування, з урахуванням всіх безпекових аспектів, не створюючи водночас лазівок для недоброчесних посадовців.

Нагадаємо, від початку повномасштабного вторгнення рф в Україну подання декларацій поки що добровільне. Проте Україна взяла на себе зобов’язання відновити обов’язкове декларування та повноваження НАЗК з перевірки декларацій. Меморандум з МВФ передбачає, що відповідний закон має бути ухвалено до кінця липня 2023 року.

Про підтримку негайного відновлення декларування неодноразово заявляли представники G7, GRECO, Світового банку, Єврокомісії та інші міжнародні інституції. Про те, що Україна має відновити декларування, заявив також представник Єврокомісії під час оприлюднення проміжної оцінки України щодо виконання умов для початку переговорів про вступ до ЄС.

У вересні 2022 року у парламенті керівником фракції політичної партії “Слуга народу” Давидом Арахамією був зареєстрований законопроєкт №8071 про відновлення обов’язкового декларування.

Останні новини

22.11.2024
11:48
НАЗК вперше презентувало досвід України на засіданні експертної групи Комісії з питань імплементації Директиви ЄС
20.11.2024
13:31
Соціальні мережі є драйвером дискурсу про нездоланність корупції та марність боротьби з нею - дані медіамоніторингу
10:30
150 політичних партій не подали звіти до НАЗК за IІІ квартал 2024 року
19.11.2024
18:26
20 листопада доступ до Реєстру декларацій буде частково обмежено з 15:00 до 18:00
17:33
П’ять коштовних автівок, нерухоме майно і земельні ділянки: НАЗК виявило ознаки незаконного збагачення на понад 27,7 млн грн у експосадовця СБУ
11:45
НАЗК запрошує взяти участь в обговоренні змін до Порядку проведення повної перевірки декларацій
10:15
За матеріалами НАЗК розпочато кримінальне провадження стосовно голови Харківської облради: виявлено ознаки недостовірних відомостей на понад 3,4 млн грн
18.11.2024
15:00
Необґрунтовані активи на майже 8,7 млн грн можуть стягнути за матеріалами НАЗК з посадовця ГУ Нацполіції у місті Києві
15.11.2024
11:00
НАЗК презентувало дослідження та рекомендації з усунення корупційних ризиків у централізованих тилових закупівлях для ЗСУ
14.11.2024
15:42
Звіт Єврокомісії 2024: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
12.11.2024
12:01
НАЗК долучилось до засідання Антикорупційної робочої групи країн Великої сімки “ACT for Ukraine” в Токіо
11.11.2024
16:57
НАЗК та ЄБА працюватимуть над розбудовою етичного лобіювання та прозорості в бізнесі
10:11
Антикорупційна експертиза: НАЗК виявило 17 корупціогенних факторів в НПА та надало 18 рекомендації для їх усунення
08.11.2024
17:18
Корупція – не наш спадок, тому маємо впровадити системні зміни, аби не передати його наступним поколінням, – Голова НАЗК
10:57
Порушень на 685 млн грн виявлено за результатами 88 завершених повних перевірок декларацій у жовтні
07.11.2024
17:58
Митниця, перетин кордону та лісове господарство: Голова НАЗК розповів про найпоширеніші корупційні ризики на Закарпатті
06.11.2024
14:51
НАЗК нагадує про завершення кампанії звітування для політичних партій за III квартал 2024 року
11:18
Конфлікт інтересів: приписи, обґрунтовані висновки, протоколи та рішення суду жовтня
04.11.2024
15:17
НАЗК запрошує взяти участь у громадському обговоренні законопроєкту щодо удосконалення доступу компетентних органів державної влади до таємниці страхування
31.10.2024
18:39
Цивільна конфіскація: 2,2 млн грн депутата міськради Дніпропетровщини стягнуто в дохід держави за матеріалами НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua