НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

НАЗК розробило шлях подолання понад 30 корупційних схем у земельній сфері

26.02.2021
НАЗК розробило шлях подолання понад 30 корупційних схем у земельній сфері

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) виявило найбільш розповсюджені корупційні схеми у земельній сфері. Досліджували механізми та законодавчі прогалини, через які наразі реалізовують  корупційні схеми задля особистого незаконного збагачення. 

Також у дослідженні НАЗК запропонувало заходи, які мінімізують або повністю припинять поширення таких корупційних практик. 

Згідно аналізу НАЗК, лише одне положення Земельного кодексу про безоплатну приватизацію земель державної та комунальної власності дає можливість реалізувати з десяток корупційних схем.  

За попередніми результатами аудиту Держгеокадастру, через механізм безоплатної приватизації, з 2013-го до 2020 року з державної у приватну власність вивели понад 700 тис. га землі. 

Наразі на балансі держави відсутні понад 5 млн га земельного банку, а власники земельних ділянок стануть відомі лише після оцифрування паперових даних.

Найбільш розповсюджені джерела корупційних ризиків:

  • Недосконалість нормативного регулювання
  • Відсутність ефективних механізмів реагування
  • Дискреційні повноваження органів влади
  • Суперечність законодавчих норм
  • Відсутність належного обліку земель
Найважливіші заходи для зменшення корупції у земельній сфері:

  • трансформувати процедуру безоплатної приватизації в інші форми державної підтримки незахищенних верств населення;
  • передати контрольні функції у сфері землеустрою від Держгеокадастру до органів місцевого самоврядування;
  • перевести проведення земельних торгів у електронну торгову систему, яка виключить контакти між учасниками та організаторами під час аукціону, та замінить суб’єктивні рішення людини на автоматичні дії електронного майданчика;
  • запровадити електронну процедуру реєстрації земельних ділянок;
  • створити єдиний відкритий реєстр орендованого комунального майна, у якому буде вся інформація у відкритому доступі про умови та терміни оренди земельних ділянок державної та комунальної власності;
  • встановити ставки орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на базі їх ринкової вартості, припинивши практику «індивідуального» визначення  для кожного окремого землекористувача
  • запровадити економічну процедуру зміни цільового призначення із встановленням обов’язкової компенсації до бюджету різниці вартості, яку має сплатити власник або користувач земельної ділянки під час зміни цільового призначення
  • конкретизувати підстави для позбавлення інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката
  • впровадити обов’язкове страхування відповідальності розробників документації із землеустрою
  • заборонити укладати договори про сумісну діяльність на землях державних та комунальних закладів і підприємств, яким надали землі за правом постійного користування
  • повноцінно запустити інтернет-ресурс для моніторингу обігу земель, на якому підлягатимуть відкритому оприлюдненню всі геопросторові дані, що є в розпорядженні органів державної влади та місцевого самоврядування.
Ознайомитися з дослідженням можна тут: 

[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2021/02/30_anticor_land.pdf"]

 

 

НАЗК розробило шлях подолання понад 30 корупційних схем у земельній сфері
НАЗК розробило шлях подолання понад 30 корупційних схем у земельній сфері

Останні новини

11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
13:00
НАЗК сприяє впровадженню єдиних підходів до реалізації рекомендацій НАТО у сфері оборонних закупівель
03.11.2025
15:59
Антикорупційна просвіта: НАЗК презентувало Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки
31.10.2025
13:56
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо внесення зміни до Положення про Громадську раду при НАЗК
11:19
Форум доброчесності громад: НАЗК презентувало нові антикорупційні інструменти для прозорого управління ресурсами на місцях
30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua