НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

НАЗК вітає ухвалення законопроекту щодо відновлення е-декларування у першому читанні, проте застерігає від певних ризиків

28.07.2023
НАЗК вітає ухвалення законопроекту щодо відновлення е-декларування у першому читанні, проте застерігає від певних ризиків

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) вітає ухвалення Верховною Радою у першому читанні законопроекту № 9534, який відновлює електронне декларування статків посадовців, призупинене у зв’язку із запровадженням воєнного стану.

Остаточно ухвалений  закон має бути таким, що не допустить спотворення інституту декларування як найсистемнішого інструменту забезпечення доброчесності публічних службовців. Водночас, необхідно врахувати усі безпекові аспекти, пов'язані з воєнним станом.

Тому під час підготовки до другого читання законопроект потребує певних доопрацювань (у тому числі виключення деяких положень), зазначених нижче.

1 — Щодо необхідності декларування користування лише об’єктом нерухомості, ринкова вартість користування яким в межах звітного періоду перевищує 50 прожиткових мінімумів.

Запропонована редакція стимулюватиме приховування недоброчесними декларантами об’єктів, якими вони користувалися. Крім того, це положення ускладнить процес декларування, оскільки покладе на декларанта додатковий тягар, а саме необхідність визначати ринкову вартість користування майном. В результаті через відсутність єдиного підходу у визначенні ринкової вартості очевидними стають ризики для декларанта бути притягнутим до кримінальної та адміністративної відповідальності за недекларування відомостей. Аналогічне ризик стосується повної відміни правила, за яким особам має декларувати майно, яким вона користується станом на останній день періоду, за який подається декларація.

2 — Щодо відкриття публічної частини реєстру декларацій, а також забезпечення суб’єктам декларування доступу лише до відомостей, які містяться в публічних реєстрах, про них та членів їхніх сімей. 

Впровадження необхідних технічних рішень для відкриття доступу до декларацій з одночасним закриттям доступу до даних про інших осіб, зазначених у декларації, а також із закриттям доступу до даних про службовців сил безпеки та оборони потребуватиме додаткових часових, фінансових та людських ресурсів, створення як перший крок реєстрів службовців сил безпеки та оборони та надання доступу до них з боку Реєстру декларацій, а отже це має бути враховано у прикінцевих та перехідних положеннях законопроекту.

3 — Позбавлення НАЗК повноважень надавати роз’яснення з питань застосування положень Закону України «Про запобігання корупції» та інших нормативно-правових актів.

Вочевидь призведе до різних підходів у розумінні, тлумаченні та застосуванні антикорупційних механізмів. 800 тисяч декларантів будуть позбавлені можливості отримати роз'яснення щодо того, як доброчесно декларувати активи.

Втратять чинність роз'яснення про захист викривачів, відсторонення корупціонерів від посад та інші.

З огляду на складність антикорупційного законодавства, роз'яснення  виконують превентивну функцію у запобіганні корупційним і пов’язаним з корупцією правопорушенням. 

Таким чином, НАЗК пропонує відновити декларування, не допустивши при цьому створення лазівок для недоброчесних посадовців.

Зазначені вище положення законопроекту мають бути доопрацьовані у процесі підготовки законопроекту № 9534 до другого читання.

Нагадаємо, Україна взяла на себе зобов’язання відновити обов’язкове декларування та повноваження НАЗК з перевірки декларацій. Меморандум з МВФ передбачає, що відповідний закон має бути ухвалено до кінця липня 2023 року. Представники Єврокомісії, G7, GRECO, Світового банку та інших міжнародних інституцій неодноразово заявляли про те, що Україна має відновити декларування.

НАЗК вітає ухвалення законопроекту щодо відновлення е-декларування у першому читанні, проте застерігає від певних ризиків

Останні новини

14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua