Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) завершило антикорупційну експертизу проєкту закону “Про електронні комунікації”.
Проєкт закону передбачає впровадження інтернету як універсальної послуги на всій території країни, а також відсутність “пакетності” у наданні послуг мобільного та інтернет-зв’язку для користувачів. Також він більш чітко регулюватиме роботу компаній, які надають послуги доступу до інтернету.
Якими є ризики законопроєкту та які їхні можливі наслідки?
Експерти НАЗК визначили такі корупційні чинники у положеннях проєкту закону:
- Створення регуляторного органу із невизначеним статусом та покладання на нього контролюючих функцій загрожує невиправданим розширенням державного регулювання.
- Повноваження регулятора дублюють повноваження Антимонопольного комітету, що створює ризик "корупційної" конкуренції за повноваження.
- У проєкті закону вживаються оціночні поняття, які можуть довільно тлумачитися державними інституціями з корупційною метою.
- Законопроєкт передбачає проведення лише позапланових перевірок підприємств, чим порушуються вимоги Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» . Водночас розширюються підстави для проведення перевірок.
- Проєкт закону вимагає від підприємств надати “достатньо інформації” про виконання вимог законодавства, однак не визначає, яка саме інформація має бути передана. Це створює корупційні ризики при проведенні заходів державного нагляду (контролю).
- Проєкт закону зобов’язує забудовників обладнати нові житлові будинки чи інші будівлі мережами і пристроями для надання електронних комунікаційних послуг. Водночас, він не передбачає застосування санкцій за невиконання цього обов’язку. Це створює корупційні ризики при прийнятті готових об’єктів будівництва.
Висновок та рекомендації експертизи НАЗК надасть Комітету Верховної Ради з питань цифрової трансформації та Комітету Верховної Ради з питань антикорупційної політики для опрацювання перед другим читанням законопроєкту.