НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

НАЗК закликає народних депутатів зберегти інструмент моніторингу способу життя

24.03.2025

До Верховної Ради України внесено пропозиції змін (12374-д) до ст. 51-4 «Моніторинг способу життя суб’єктів декларування» Закону України «Про запобігання корупції», які можуть знищити інструмент моніторингу способу життя (МСЖ), який здійснює Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК). На найближчому пленарному засіданні народні депутати України розглянуть правки, що суттєво обмежать НАЗК у перевірці законності статків посадовців. 

НАЗК звернулось до Верховної Ради України з проханням відстояти збереження інструменту, що довів свою ефективність у подоланні корупції.

Пропоновані зміни також ускладнять перевірку сумнівних активів, зокрема зроблять неможливим аналіз активів, отриманих до публічної служби, і створять корупційні ризики, дозволяючи декларантам вказувати відсутні активи для їх подальшої легалізації.

Серед запропонованих змін, які будуть розглядати народні депутати:

  1. Обмеження МСЖ лише періодом перебування у статусі декларанта, що унеможливить оцінку законності статків, набутих раніше, та надасть можливість пояснювати походження активів законними доходами до початку публічної служби. Це створює ризик узаконення необґрунтованих активів і звільнення від відповідальності після звільнення.
  2. Здійснення МСЖ лише декларанта та членів його сім’ї, що дозволить недоброчесним посадовцям оформлювати активи на третіх осіб без можливості їхнього виявлення. Натомість чинний порядок моніторингу дозволяє виявляти такі випадки.
  3. Обмеження терміну здійснення МСЖ  трьома місяцями. Моніторинг потребує часу для аналізу великого обсягу даних, здійснення міжнародних запитів і детального аналізу фінансових документів. Навіть простий моніторинг способу життя може тривати шість місяців, у складних випадках — понад рік. Запропоновані строки зроблять ефективне виявлення корупції неможливим.

Також  звертаємо увагу, що ст. 290 Цивільного процесуального кодексу України  дозволяє визнавати необґрунтованими активи, оформлені на третіх осіб за дорученням декларанта або якщо посадовець може прямо чи опосередковано вчиняти щодо таких активів дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними. Йдеться про інститут цивільної конфіскації, який довів свою ефективність. 

За результатами роботи  НАЗК за напрямом МСЖ 61 матеріал на 231,56 млн грн скеровано до САП для подання позовів в ВАКС, ще 30,95 млн грн уже стягнуто в дохід держави.

Загалом   сума   необґрунтованих   активів  та незаконного   збагачення   за результатами МСЖ, здійснених  НАЗК, становить понад 1,5 млрд грн.

Запропоновані зміни спрямовані на обмеження виключно повноважень Національного агентства та нівелюють такий важливий інструмент фінансового контролю як МСЖ, що, безумовно, матиме негативний вплив на його ефективність.

Водночас законодавство не обмежує повноваження інших правоохоронних органів у зборі доказів щодо необґрунтованості активів відповідно до ст. 290 ЦПК України.

Більше того, такі зміни зумовлять відкат назад у питаннях контролю за статками публічних службовців через МСЖ, підвищення ефективності якого останнім часом було відзначене міжнародними інституціями та експертами.

 *Йдеться про пропозиції до проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення інституційної спроможності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, та вдосконалення механізмів управління активами» (стенограма відповідного засідання парламентського комітету з питань антикорупційної політики від 12 березня 2025 року - тут).

Останні новини

06.05.2025
18:45
Нові вакансії в НАЗК: запрошуємо фахівців у сфері роботи антикорупційних уповноважених, антикорполітики та HR
16:15
Моніторинг способу життя: 5,5 млн грн можуть стягнути в дохід держави з ексначальника Запорізького ТЦК
12:18
Закон vs приватний інтерес: як врегулювати конфлікт посадовцям органів виконавчої влади
05.05.2025
11:39
Анонс Публічна презентація Огляду доброчесності та антикорупційної політики України ОЕСР
09:30
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув 2 млн грн з начальника відділу з питань нотаріату у Закарпатській області
02.05.2025
12:48
Як урядовці та нардепи мають діяти у разі конфлікту інтересів
01.05.2025
17:51
Повідомлення про оприлюднення проєкту наказу Національного агентства з питань запобігання корупції «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 18 січня 2019 року № 43»
11:23
Недостовірні відомості на понад 22,5 млн грн: повні перевірки декларацій ексголовного податківця Тернопільщини
30.04.2025
12:15
НАЗК та антикорупційні установи країн Балтії обговорили питання співпраці в протидії корупції та зміцненні національної безпеки
10:03
Автоматизована перевірка декларацій: що означає отримана довідка в Реєстрі декларацій
28.04.2025
10:31
Сьогодні з 19:00 до 20:00 буде обмежено доступ до Реєстру декларацій
25.04.2025
15:28
НАЗК запропонувало шляхи усунення корупційних ризиків у законопроєкті про державний екологічний контроль під час наради Комітету ВРУ
24.04.2025
14:34
Відкрито сім нових вакансій в НАЗК: антикорполітика, сфера оборони та роз’яснювальна робота
23.04.2025
15:30
Контроль повноти заповнення декларації: в деклараціях членів ВЛК виявлено недостовірні відомості на понад 35,3 млн грн
13:48
Недекларування активів на понад 27,8 млн грн: повна перевірка декларації посадовця міграційної служби у Хмельницькій області
22.04.2025
09:43
Виплати волонтерам і забезпечення житлом дітей-сиріт: завдяки врахуванню рекомендацій НАЗК усунуто можливість корупційних схем
21.04.2025
15:54
За матеріалами НАЗК ДБР скерувало до суду справу щодо незаконного збагачення на понад 12 млн експосадовця митниці
11:53
НАЗК і хаб доброчесності Полтавщини підписали першу в Україні декларацію доброчесності
11:03
Ввечері 21 квітня буде обмежено доступ до Реєстру декларацій
18.04.2025
11:18
Представники НАТО підтримали план НАЗК щодо виконання рекомендацій Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua