НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Повна перевірка декларації: перевірка на наявність конфлікту інтересів

30.05.2024

Майже пів тисячі повних перевірок декларацій розпочали уповноважені особи Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) з початку 2024 року. Кожна така декларація проходить чотири етапи перевірки: з’ясування достовірності задекларованих відомостей, з’ясування точності оцінки задекларованих активів, перевірку на наявність конфлікту інтересів, ознак незаконного збагачення чи необґрунтованості активів.

Під час третього етапу перевірки - на наявність ознак конфлікту інтересів, уповноважена особа перевіряє дотримання декларантом обмежень щодо одержання подарунків, а також щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, передбачених статтями 23 та 25 Закону “Про запобігання корупції” (далі - Закон).

Під час повної перевірки дотримання декларантами вимог ст. 23 Закону уповноважена особа аналізує отримання декларантом доходу, у тому числі шляхом зарахування коштів на його рахунки від третіх осіб (одним платежем чи сукупно), подарунків у грошовій чи негрошовій формі (об’єктів нерухомості, транспортних засобів, ювелірних виробів тощо), а також набуття активу за ціною, нижче мінімальної ринкової.

Серед основного - встановлення характеру відносин декларанта з особами, які є джерелами доходу - це можуть бути підпорядковані особи, підрядники, інші особи, на яких можуть впливати рішення декларанта як посадовця. 

Поширеним фактом наявності ознак конфлікту інтересів є безоплатне користування майном або користування майном за оплату, нижчу за мінімальну ринкову. Такі випадки можуть бути кваліфіковані як подарунки у грошовій чи негрошовій формі, що є порушенням ст. 23 (Обмеження щодо одержання подарунків) Закону. Звісно це не стосується випадків користування майном, яке належить близьким особам, а також якщо отримання знижки є загальнодоступним або є призом, премією, бонусом.

Предметом перевірки також є дотримання декларантом обмежень щодо суміщення діяльності з іншою оплачуваною практикою (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту), що є порушенням ст. 25 (Обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності).

Яскравим прикладом порушення такого обмеження є перебування декларанта на державній службі та одночасне здійснення ним оплачуваної діяльності, яка має ознаки підприємницької.

За порушення обмежень, передбачених статтями 23 та 25 Закону особа може бути притягнута до дисциплінарної, адміністративної відповідальності.

У разі виявлення ознак конфлікту інтересів уповноважена особа НАЗК, яка проводила повну перевірку, передає матеріали до профільного підрозділу НАЗК чи органу, до компетенції якого входить складення протоколу щодо порушення вимог законодавства про конфлікт інтересів та запобігання корупції (залежно від категорії суб’єкта декларування) для вирішення питання про наявність підстав для складення протоколу про адміністративне правопорушення (статті 172-4 та 172-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Крім того, актив, набутий у подарунок з порушенням вимог ст. 23 Закону, може бути визнаний необґрунтованим активом в порядку цивільної конфіскації в порядку, визначеному ст. 290 Цивільного процесуального кодексу України.

Довідково

Обмеженнями ст. 23 Закону декларантам (перелік яких визначено у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону) забороняється безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких їм осіб від юридичних або фізичних осіб:

  • у зв’язку із здійсненням такими особами діяльності, пов’язаної із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
  • якщо особа, яка дарує, перебуває в підпорядкуванні такої особи.

Крім того, вимогами ст. 25 Закону заборонено декларантам (перелік яких визначено у пункті 1 частини першої статті 3 Закону):

  • займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;
  • входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді)), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України, крім випадку, передбаченого абзацом першим частини другої цієї статті.

Варто зазначити, що обмеження щодо сумісництва не стосуються певних категорій осіб, перелік яких визначено у ч. 3 ст. 25 Закону (депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі), присяжних, помічників-консультантів народних депутатів України, працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України тощо).

Нагадуємо, повна перевірка здійснюється за затвердженим Порядком проведення повної перевірки декларації

Що відбувається з декларацією після її подання? Читайте тут https://bit.ly/3VZiGDA   

Про перший та другий етапи повної перевірки писали тут: https://cutt.ly/6euwFx2P

https://cutt.ly/HeuwFLnw 

Останні новини

24.06.2025
11:30
Цивільна конфіскація: ВАКС за матеріалами НАЗК стягнув на користь держави понад 8,5 млн грн з подружжя митників та їхнього сина - посадовця райради
23.06.2025
19:00
7,8 млн грн стягнуть в дохід держави з харківського поліцейського за матеріалами НАЗК: рішення апеляційної палати ВАКС
13:44
Як НАЗК захищає викривачів: Законодавчі гарантії та практика
20.06.2025
16:10
Моніторинг способу життя: СБУ та Офіс Генпрокурора скерували до суду обвинувальний акт стосовно воєнкома з Бучі щодо незаконного збагачення на понад 21 млн грн
10:03
Розміщення споруд електронних комунікацій і вирубки на особливо цінних землях: рекомендації НАЗК запобігли корупційним зловживанням
19.06.2025
16:15
НАЗК оголосило добір на три вакансії: у сферах антикорполітики, фінансування та звітності політичних партій, HR
11:34
Муніципальні партнерства - драйвер прозорої відбудови та євроінтеграції - заступник Голови НАЗК
18.06.2025
17:45
Задекларовану готівку перевірити можливо: розслідування, підозри, вирок за матеріалами НАЗК
10:10
Міносвіти затвердило методичні рекомендації із розбудови доброчесності в закладах вищої освіти
17.06.2025
13:59
Заступник Голови НАЗК на Брюссельському форумі спростував дезінформаційні наративи про корупцію в Україні
16.06.2025
11:38
Становлення інституту лобіювання: законодавчі зміни спростять процедури для бізнесу і відтермінують застосування санкцій
13.06.2025
17:01
Мінекономіки на основі рекомендацій НАЗК усунуло корупційні ризики в регулюванні питань надання грантів бізнесу
12.06.2025
17:45
Повні перевірки декларацій за травень: НАЗК виявило порушення на майже 518 млн грн
16:52
Секторальний аналіз корупційних ризиків як основа майбутніх реформ: результати засідання Керівного комітету швейцарсько-українського проєкту «Надання підтримки України в боротьбі з корупцією та поверненні активів»
13:45
НАЗК врегулювало порядок видалення декларацій «кандидата на посаду»
09:45
Половина опитаних декларантів оцінюють взаємодію з Реєстром декларацій на найвищий бал — дослідження
11.06.2025
11:15
Заходи фінансового контролю НАЗК спонукають службовців добровільно сплачувати податки
10.06.2025
15:15
Органи сектору безпеки та оборони, НАЗК та керівництво Програми НАТО з розбудови доброчесності узгодили подальше впровадження рекомендацій Альянсу
14:11
21 квартира, паркомісця та автомобілі: експравоохоронець - адвокат отримав підозру за матеріалами НАЗК
13:00
Цифровізація, партисипація й чіткі закони: заступник Голови НАЗК про антикорупційні запобіжники у відбудові
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua