НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Повна перевірка декларації: перевірка на наявність конфлікту інтересів

30.05.2024

Майже пів тисячі повних перевірок декларацій розпочали уповноважені особи Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) з початку 2024 року. Кожна така декларація проходить чотири етапи перевірки: з’ясування достовірності задекларованих відомостей, з’ясування точності оцінки задекларованих активів, перевірку на наявність конфлікту інтересів, ознак незаконного збагачення чи необґрунтованості активів.

Під час третього етапу перевірки - на наявність ознак конфлікту інтересів, уповноважена особа перевіряє дотримання декларантом обмежень щодо одержання подарунків, а також щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, передбачених статтями 23 та 25 Закону “Про запобігання корупції” (далі - Закон).

Під час повної перевірки дотримання декларантами вимог ст. 23 Закону уповноважена особа аналізує отримання декларантом доходу, у тому числі шляхом зарахування коштів на його рахунки від третіх осіб (одним платежем чи сукупно), подарунків у грошовій чи негрошовій формі (об’єктів нерухомості, транспортних засобів, ювелірних виробів тощо), а також набуття активу за ціною, нижче мінімальної ринкової.

Серед основного - встановлення характеру відносин декларанта з особами, які є джерелами доходу - це можуть бути підпорядковані особи, підрядники, інші особи, на яких можуть впливати рішення декларанта як посадовця. 

Поширеним фактом наявності ознак конфлікту інтересів є безоплатне користування майном або користування майном за оплату, нижчу за мінімальну ринкову. Такі випадки можуть бути кваліфіковані як подарунки у грошовій чи негрошовій формі, що є порушенням ст. 23 (Обмеження щодо одержання подарунків) Закону. Звісно це не стосується випадків користування майном, яке належить близьким особам, а також якщо отримання знижки є загальнодоступним або є призом, премією, бонусом.

Предметом перевірки також є дотримання декларантом обмежень щодо суміщення діяльності з іншою оплачуваною практикою (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту), що є порушенням ст. 25 (Обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності).

Яскравим прикладом порушення такого обмеження є перебування декларанта на державній службі та одночасне здійснення ним оплачуваної діяльності, яка має ознаки підприємницької.

За порушення обмежень, передбачених статтями 23 та 25 Закону особа може бути притягнута до дисциплінарної, адміністративної відповідальності.

У разі виявлення ознак конфлікту інтересів уповноважена особа НАЗК, яка проводила повну перевірку, передає матеріали до профільного підрозділу НАЗК чи органу, до компетенції якого входить складення протоколу щодо порушення вимог законодавства про конфлікт інтересів та запобігання корупції (залежно від категорії суб’єкта декларування) для вирішення питання про наявність підстав для складення протоколу про адміністративне правопорушення (статті 172-4 та 172-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Крім того, актив, набутий у подарунок з порушенням вимог ст. 23 Закону, може бути визнаний необґрунтованим активом в порядку цивільної конфіскації в порядку, визначеному ст. 290 Цивільного процесуального кодексу України.

Довідково

Обмеженнями ст. 23 Закону декларантам (перелік яких визначено у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону) забороняється безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких їм осіб від юридичних або фізичних осіб:

  • у зв’язку із здійсненням такими особами діяльності, пов’язаної із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
  • якщо особа, яка дарує, перебуває в підпорядкуванні такої особи.

Крім того, вимогами ст. 25 Закону заборонено декларантам (перелік яких визначено у пункті 1 частини першої статті 3 Закону):

  • займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;
  • входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді)), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України, крім випадку, передбаченого абзацом першим частини другої цієї статті.

Варто зазначити, що обмеження щодо сумісництва не стосуються певних категорій осіб, перелік яких визначено у ч. 3 ст. 25 Закону (депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі), присяжних, помічників-консультантів народних депутатів України, працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України тощо).

Нагадуємо, повна перевірка здійснюється за затвердженим Порядком проведення повної перевірки декларації

Що відбувається з декларацією після її подання? Читайте тут https://bit.ly/3VZiGDA   

Про перший та другий етапи повної перевірки писали тут: https://cutt.ly/6euwFx2P

https://cutt.ly/HeuwFLnw 

Останні новини

26.06.2024
10:39
Анонс НАЗК презентує результати соціологічного експертного дослідження «Корупція в Україні 2023: погляд та оцінки експертів»
25.06.2024
10:34
Доброчесне лобіювання: НАЗК провело консультації з громадськістю щодо Правил етичної поведінки
22.06.2024
11:59
IACC-2024 у Вільнюсі: НАЗК зміцнює співпрацю з міжнародними партнерами з Євросоюзу та ОАЕ  
21.06.2024
18:18
НАЗК та Базельський інститут управління уклали меморандум про співпрацю
17:42
Антикорупційні та правоохоронні органи 25 держав підписали у Вільнюсі спільну заяву про координацію зусиль протидії корупції 
13:16
Анонс НАЗК запрошує до обговорення проєкту наказу про внесення змін до Порядку відбору декларацій для повної перевірки та її черговість
10:00
Анонс НАЗК запрошує взяти участь у громадському обговоренні законопроекту щодо посилення гарантій його незалежності
20.06.2024
15:42
Напередодні старту перемовин щодо членства в ЄС європейські урядовці вивчають стан роботи антикорупційної інфраструктури України  
11:27
НАЗК виявило ознаки незаконного збагачення та декларування недостовірних відомостей на понад 25 млн грн у колишнього столичного податківця (виправлено)
19.06.2024
16:24
Співробітництво з міжнародними стейкхолдерами та залучення найкращих антикорупційних практик – робота делегації НАЗК у Вільнюсі 
09:33
Заходи Державної антикорупційної програми у секторі оборони: стан виконання і виклики 
18.06.2024
09:30
Голова НАЗК взяв участь в обговоренні управління корупційними ризиками у відбудові на засіданні Цільової антикорупційної групи при ОЕСР
17.06.2024
20:52
Всеволод Князєв тимчасово відсторонений від здійснення правосуддя на підставі рішення ВРП за скаргою НАЗК
09:43
Повні перевірки: не варто штучно нарощувати розмір готівки у декларації 
14.06.2024
16:41
Регулювання лобіювання та посилення взаємодії зі стейкхолдерами: рекомендації GRECO 
13.06.2024
12:40
Анонс НАЗК і громадськість обговорять стан виконання заходів Державної антикорупційної програми у сфері оборони
12.06.2024
18:00
Активна співпраця НАЗК з виконавцями ДАП, громадськістю та парламентарями є шляхом до розв’язання викликів у подоланні корупції - Віктор Павлущик на URC 2024 
11.06.2024
20:50
Чи мають декларуватися члени кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури: на чий бік стане КСУ?
19:26
Відбудова України залежить від впровадження ефективних та прозорих  інструментів контролю відновлення – Віктор Павлущик на форумі «All Reconstruction is Local» в межах URC 
10.06.2024
18:40
Повні перевірки декларацій: НАЗК за 5 місяців виявило недостовірні відомості на майже 555 млн грн, ознаки незаконного збагачення та необгрунтовані активи 
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua