НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Публікації з заголовками про те, що у керівників МСЕК неможливо конфіскувати незаконно набуті кошти є маніпуляцією: розʼяснення НАЗК

26.10.2024
У мережі зʼявились публікації з заголовками про те, що у керівників та членів медико-соціальних експертних комісій (МСЕК) неможливо конфіскувати незаконно набуті кошти. Ці публікації є маніпулятивними або пояснюються незнанням українського законодавства. Телеграм канали, які поширили такий меседж, сплутали важливі поняття, а також повноваження правоохоронних органів та повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції.
 
В ефірі телемарафону, де виступав голова НАЗК, йшлося про ситуацію зі МСЕК, яка розглядалася саме через призму декларування та повноважень НАЗК.
 
Слід нагадати, що Голови та члени МСЕК стали декларантами з жовтня 2023 року, коли було внесено зміни до ЗУ «Про запобігання корупції». Тобто раніше вони не подавали декларації та не перевірялись НАЗК.
 
Стосовно посадовців МСЕК та низки інших категорій декларантів НАЗК може ініціювати питання щодо притягнення їх до відповідальності за недостовірне декларування та інші порушення антикорупційного законодавства.
 
Разом з тим безпосередньо НАЗК в межах своїх повноважень не може складати документи, які стали б підставою для конфіскації судом коштів чи активів у вказаної категорії осіб, однак відповідні повноваження є у інших органів та для цього існують інші процедури.
 
Щоб таких осіб можна було притягнути до відповідальності за незаконне збагачення чи конфіскувати за спеціальною процедурою цивільної конфіскації необгрунтовані активи, треба внести зміни до Кримінального кодексу України та Цивільного процесуального кодексу України. НАЗК цього тижня вже почало готувати проект змін до цих кодексів на виконання нещодавнього рішення РНБО.
 
Детальніше юридичною мовою:
 
Стаття 3 Закону України "Про запобігання корупції" визначає такий суб'єктний склад осіб, на яких поширюється його дія:
 
  • п. 1 ч. 1 особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
  • п. 2 ч. 1 особи, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
 
Законом України “Про запобігання корупції” голів та членів медико-соціальних експертних комісій, а також голів, їх заступників, членів та секретарів позаштатних постійно діючих військово-лікарських і лікарсько-льотних комісій віднесено саме до п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону тобто до суб’єктів, які прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
 
Відповідно до норм чинного законодавства, лише особи уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності за незаконне збагачення, передбаченої ст. 368-5 КК України.
 
Також, у порядку передбаченому ст.ст. 290-292 ЦПК України, активи відповідних осіб (п. 1 ч. 1 ст. 3) можуть бути визнані судом необґрунтованими.
 
Таким чином, з метою притягнення голів та членів медико-соціальних експертних комісій до кримінальної відповідальності за незаконне збагачення або визнання їх активів необґрунтованими необхідно внести відповідні зміни до ст. 368-5 КК України та ст. 290 ЦПК України. Відповідний законопроект вже розробляється НАЗК та буде внесений на розгляд Уряду.
 
Разом з тим, судом, у разі вчинення тяжких та особливо тяжких корисливих злочинів, а також злочинів проти основ національної безпеки України та громадської безпеки незалежно від ступеня їх тяжкості відповідно до ст. 59 «Конфіскація майна» або злочинів зазначених у ст. 96-1 «Спеціальна конфіскація» КК України, до голів та членів медико-соціальних експертних комісій може бути застосована конфіскація майна, яка полягатиме у примусовому безоплатному вилученні у власність держави всього або частини майна, яке є власністю засудженого.

Останні новини

12.02.2025
10:39
НАЗК вдосконалило роз’яснення щодо конфлікту інтересів
11.02.2025
13:19
Начальнику відділу Державної казначейської служби на Полтавщині повідомили про підозру за матеріалами НАЗК
07.02.2025
15:52
Від України очікують переходу до системної та проактивної антикорупційної політики - Віктор Павлущик на форумі щодо підготовки до вступу в ЄС
13:30
У соціальних мережах зросла кількість публікацій про марність боротьби з корупцією та її нездоланність — дані медіамоніторингу за 4 квартал 2024 року
06.02.2025
18:00
Перевірка декларацій, аналіз корупційних ризиків у сфері безпеки та оборони, HR, ІТ та стратегічне планування: НАЗК оголосило добір на 5 вакансій
12:30
“Погляньте на проблему корупції очима солдата і зрозумієте, наскільки важливо боротися з цим явищем”, - учасник ветеранського проєкту НАЗК
11:30
НАЗК підбило підсумки 2024 року
10:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за ІV квартал 2024 року до 10 лютого
05.02.2025
17:00
За матеріалами НАЗК майже 5,8 млн грн необґрунтованих активів сільського голови Рівненщини можуть стягнути у дохід держави
11:00
Цивільна конфіскація: 7,8 млн грн можуть стягнути в дохід держави з харківського поліцейського за матеріалами НАЗК
10:30
НАЗК поновило роботу функції “Дані для декларації” в Реєстрі декларацій, відтепер можна автозаповнити чернетку декларації за 2024 рік
04.02.2025
16:30
Реформа медико-соціальної експертизи: роз’яснення про декларування для членів експертних команд
03.02.2025
15:15
Підтримка викривачів у суспільстві досягла історичного максимуму: дані дослідження
14:30
Результати роботи НАЗК у 2024 році: антикорупційна політика
31.01.2025
15:30
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: неподання або несвоєчасне подання декларацій
30.01.2025
17:30
Бізнес проявив рекордну активність у повідомленні про корупцію минулого року: результати опитування
16:51
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: спеціальні перевірки публічних службовців
15:15
Кампанія декларування-2024: для кого відтерміновано обов’язок подачі декларацій
29.01.2025
16:03
Перевірка організації роботи щодо запобігання корупції у Полтавській міськраді: непрацюючий антикорупційний підрозділ та ризики в закупівлях
11:30
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: контакт-центр прийняв 50,5 тис. дзвінків та 23 тис. емейлів, а відділи роз’яснень опрацювали майже 3 тис. листів
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua