НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Що відбувається з вашою декларацією після її подання?

16.04.2024

Публічні службовці прозвітували про свої статки за останні три роки (2021-2023), а Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) отримало понад 2 млн декларацій. Що ж НАЗК робитиме з ними далі? Як працює ризик-орієнтований підхід до відбору та перевірок декларацій?

Задача НАЗК - сконцентрувати увагу на перевірках тих декларацій, які містять ознаки незаконного збагачення, необґрунтованих активів, недекларування активів тощо. Саме тому розроблено та впроваджено кардинально новий підхід, який має забезпечити перевірку максимальної кількості поданих декларацій, оптимізувати процес перевірок та підвищити ефективність проведення повних перевірок декларацій.

Отже, після того як декларант подав декларацію до Реєстру декларацій, він має ще 30 днів для подання один раз виправленої декларації, якщо допустив помилки або згадав додаткову інформацію про свої чи членів сім’ї активи. При цьому радимо скористатись функцією «Дані для декларації» в Реєстрі декларацій. Протягом цього часу НАЗК нічого не робить з декларацією (крім проведення спецперевірки у визначених законом випадках). 

Після завершення 30-денного строку з дня подачі декларації або одразу після подачі виправленої декларації, всі декларації проходять логічний та арифметичний контроль (ЛАК). За його допомогою ідентифікуються невідповідності (ризики), здійснюється їх оцінка та визначається показник рейтингу ризику декларації. ЛАК - це своєрідний фільтр з трьох етапів, який допомагає проаналізувати всі декларації та визначити ті з них, які мають найвищий  показник рейтингу ризику. ЛАК здійснюється наступним чином:

  1. Порівнянюються дані у декларації з даними реєстрів, банків даних, до яких НАЗК має автоматизований доступ (завдяки вдосконаленню процесу обміну даними між реєстрами наразі можливо звірити до 74% даних, зазначених у декларації). Кожна виявлена за результатами порівняння даних невідповідність вважається ідентифікованим ризиком.
  2. Порівнюються дані, вказані як в даній декларації, так і з даними, вказаними у декларації попереднього періоду (за наявності), а також застосовуються формули, які дозволяють виявити ознаки незаконного збагачення чи необґрунтованості активів, ознаки порушення обмежень щодо одержання подарунків чи сумісництва та суміщення діяльності. Спрацювання хоча б однієї з формул та кожна виявлена при порівнянні даних невідповідність вважається ідентифікованим ризиком.
  3. Кожному ідентифікованому у декларації ризику присвоюється ваговий коефіцієнт. Сума всіх вагових коефіцієнтів є розрахованим показником рейтингу ризику декларації.

За показником рейтингу ризику відбувається ранжування всіх декларацій від вищого до нижчого. Це впливає на черговість відбору декларацій на їх повну перевірку. 

Що таке автоматизована перевірка декларації? Які декларації можуть бути перевірені автоматизовано?

Якщо декларація отримала низький показник рейтингу ризику, то вона може пройти автоматизовану перевірку програмними засобами Реєстру декларацій. Йдеться про приблизно 30% усіх поданих до Реєстру декларацій. При цьому автоматизовано можуть бути перевірені декларації:

  • в яких відображено дані, достатні для ідентифікації членів сім’ї декларанта та об’єктів декларування;
  • в яких відображений обсяг даних, що може бути перевірений шляхом порівняння даних декларації з даними національних реєстрів та банків даних, і якщо за результатами такого порівняння не встановлено ознак декларування недостовірних відомостей (понад 100 прожиткових мінімумів);
  • якщо за результатом застосуванням певних формул, наприклад, на встановлення ознак незаконного збагачення чи необгрунтованості активів, конфлікту інтересів,  не встановлено ознак таких порушень;
  • декларації, подані за 2021 та наступні звітні роки (за попередні роки це зробити неможливо, оскільки у 2021 році змінилася форма декларації).

При цьому не можуть бути перевірені автоматизовано декларації, подані суддями, суддями Конституційного Суду України, крім суддів у відставці, оскільки Законом України “Про запобігання корупції” визначено особливості перевірки декларацій, поданих вказаними категоріями декларантів.

За результатами успішного проходження автоматизованої перевірки декларант отримає повідомлення та довідку у персональному кабінеті Реєстру декларацій. Про те, що декларація пройшла автоматизовану перевірку, вказуватиме відповідна позначка в публічній частині Реєстру декларацій. Її зможе побачити кожен користувач в публічній частині Реєстру.

Якщо ви не отримали довідки за результатами автоматизованої перевірки, то ваша декларація не пройшла таку перевірку. Це не означає, що в декларації вказані недостовірні відомості або виявлено ознаки незаконного збагачення чи необгрунтованості активів. Можливо, декларація містить дані, які неможливо перевірити автоматизовано програмними засобами Реєстру. Складення довідки про непроходження автоматизованої перевірки не передбачено.

Які декларації підлягають повній перевірці?

Порядком відбору декларацій для проведення повної перевірки та черговості такої перевірки  визначено, що для повної перевірки уповноваженими особами НАЗК відбираються декларації:

  • в першу чергу ті, які мають найвищий показник рейтингу ризику та які подані особами, посади яких вказані у примітці до ст. 51-3 Закону “Про запобігання корупції”, а також подані особами, посади яких пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків;
  • в другу чергу ті, які мають найвищий показник рейтингу ризику та подані іншими категоріями декларантів;
  • в третю чергу за повідомленнями від фізичних та юридичних осіб, правоохоронних органів, журналістів-розслідувачів, в яких буде вказана інформація про можливе декларування недостовірних відомостей (більше 500 прожиткових мінімумів). Навіть у випадках, коли така декларація пройшла автоматизовану перевірку та незалежно від показника рейтингу ризику декларації;
  • в четверту чергу ті, щодо яких в повідомленнях від фізичних та юридичних осіб, правоохоронних органів, журналістів-розслідувачів буде вказана інформація про можливе декларування недостовірних відомостей у розмірі від 100 до 500 прожиткових мінімумів. Такі декларації будуть перевірені навіть у випадках, коли вони вже пройшли автоматизовану перевірку та незалежно від показника рейтингу ризику декларації.

Відібрані для повної перевірки декларації розподіляються між уповноваженими особами НАЗК шляхом автоматизованого розподілу.

Повна перевірка здійснюється за затвердженим Порядком проведення повної перевірки декларації. Її складовими є:

  • з’ясування достовірності задекларованих відомостей;
  • з’ясування точності оцінки задекларованих активів;
  • перевірка на наявність конфлікту інтересів;
  • перевірка на наявність ознак незаконного збагачення чи необґрунтованості активів.

Вищезазначеним Порядком розмежовано поняття неточних та недостовірних відомостей в залежності від загальної суми виявлених розбіжностей (невідповідностей) даних у всіх розділах декларації. Про те, як це вираховується, ми розповідали тут.

Повідомлення про розпочату повну перевірку декларант отримає в особистому кабінеті в Реєстрі декларацій, а журналісти та суспільство зможуть побачити це на офіційному сайті НАЗК у розділі “Моніторинг діяльності НАЗК”. Тут також розміщуються довідки за результатами повних перевірок та інформація про направлені до компетентних органів обґрунтовані висновки про виявлені порушення. 

За результатами проведеної повної перевірки декларант отримує примірник довідки та має обов’язок подати декларацію з достовірними відомостями упродовж 10 днів. У разі встановлення недостовірних відомостей та інших порушень з боку НАЗК вживаються заходи реагування відповідно до компетенції органів, а також повідомляється керівник органу, в якому працює декларант.

Наголошуємо, що початок повної перевірки ще не означає, що декларант вчинив корупційне або повʼязане з корупцією правопорушення.

Останні новини

11.07.2025
14:33
НАЗК сформувало рейтинг ризикованості декларацій за 2024 рік та завершило автоперевірки декларацій
10:12
Перемога у війні та над корупцією є стратегічними пріоритетами для України та фактором єдності з ЄС — Голова НАЗК на URC2025
10.07.2025
15:54
Результати роботи НАЗК за другий квартал 2025 року за напрямом антикорупційної експертизи
08:02
Україна продемонструвала значний прогрес у запобіганні та протидії корупції — результати 5-го раунду оцінки Стамбульського плану дій ОЕСР
09.07.2025
18:04
Конфлікт інтересів: протоколи, обґрунтовані висновки та приписи за червень 2025 року
15:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно старости сіл Хотянівка та Осещина Вишгородської міськради за недостовірне декларування
08.07.2025
16:25
До уваги антикорупційних уповноважених: до 15 серпня необхідно подати звіт про виконання антикорупційної програми
07.07.2025
17:32
Запрошуємо спеціаліста до команди Юридичного управління НАЗК
11:07
Україна та Польща поглиблюють співпрацю в сфері запобігання корупції: підписано Меморандум між НАЗК та СВА
04.07.2025
16:00
Моніторинг способу життя: топпосадовець ДП “Ліси України” підозрюється в незаконному збагаченні і декларуванні недостовірних відомостей
03.07.2025
15:00
НАЗК та WWF посилюють партнерство для системної протидії корупції у сфері управління природними ресурсами
13:58
Моніторинг способу життя: понад 5 млн грн стягнуть у дохід держави з посадовця Державної міграційної служби за рішенням апеляційної палати ВАКС
11:45
НАЗК, АОЗ і ДОТ презентували прогрес впровадження механізмів прозорості, доброчесності та підзвітності в оборонних закупівлях
02.07.2025
12:16
Повні перевірки декларацій: ексдепутату Харківської облради за матеріалами НАЗК повідомлено про підозру у недостовірному декларуванні
10:00
НАЗК запустило оновлену версію реєстру POLITDATA 2.0
01.07.2025
12:50
Все, що потрібно знати про спеціальну перевірку кандидатів на посади публічної служби
12:00
Повні перевірки декларацій: ДБР повідомило про підозру у недостовірному декларуванні ексзаступнику начальника відділу Хмельницької облпрокуратури
11:22
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо змін до переліку посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків
30.06.2025
15:40
Ввечері 30 червня буде обмежено доступ до Реєстру POLITDATA
27.06.2025
16:00
Моніторинг способу життя: ексзаступник Голови Вищого господарського суду України підозрюється в незаконному збагаченні
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua