НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Що треба знати про автоматизовану систему перевірки декларацій? 

23.11.2020
Що треба знати про автоматизовану систему перевірки декларацій? 

Щороку декларації подають близько 900 тисяч осіб: починаючи від Президента, Прем'єра і закінчуючи провідним спеціалістом в державній установі. Декларування – один із головних інструментів запобігання корупції та посилення доброчесності на державній службі та в органах місцевого самоврядування.

Чи мають бути всі подані декларації проаналізовані у той чи інший спосіб? Так. Чи можна це зробити «вручну»? Лише за наявності значних ресурсів. Наразі ж у структурних підрозділах НАЗК, які займаються повною перевіркою декларацій, працює лише 30 людей. Загальний штат – 294.

Саме тому існує Система логічного та арифметичного контролю (ЛАК). Вона була  передбачена Законом України «Про запобігання корупції» та давала змогу Національному агентству з питань запобігання корупції (НАЗК) проводити логічний та арифметичний контроль декларацій посадовців. Тобто, по суті, усі 900 тисяч поданих щороку декларацій попередньо перевіряються комп’ютером щодо ознак приховання майна та незаконного збагачення. 

Що таке ЛАК?

Для здійснення автоматизованої перевірки даних НАЗК підготувало та впровадило спеціальну програму – Систему логічного та арифметичного контролю. ЛАК аналізує та ранжує декларації повністю автоматично та без втручання людини.

Система аналізує дані в декларації, співставляючи їх з інформацією із 16-ти державних реєстрів. Наприклад, службовець вказав одну земельну ділянку, а система порівняла інформацію з даними з Держгеокадастру і знайшла ще 3 земельні ділянки, які декларант «забув» вказати. Система такі невідповідності покаже.

Для перевірки даних однієї декларації робиться від 16 до 7,5 тис. запитів до реєстрів. За весь період роботи ЛАК надіслала понад 67 млн запитів до інших реєстрів. Зараз інформація з абсолютно усіх декларацій проходить звірку з реєстрами.

Як працює логічний та арифметичний контроль?

Нові технічні умови, за якими здійснюється логічний та арифметичний контроль декларацій посадовців, були затверджені 1 вересня 2020 року відповідним наказом.

Вони визначають перелік невідповідностей у деклараціях та коефіцієнт, який їм присвоюється за результатами логічного та арифметичного контролю. Усі коефіцієнти сумуються, і система автоматично формує рейтинг ризику електронної декларації.

Далі декларації ранжуються від найбільш до найменш ризикованої, і декларації з найвищими ризиками мали пройти повну перевірку НАЗК. Її проводили уповноважені особи Агентства. Справи до них потрапляли через автоматизований розподіл. Тобто, який саме працівник перевіряє яку декларацію також визначає комп’ютер.

З початку запуску Система перевіряла 2 тис. декларацій в тиждень. Зараз потужність системи дозволяє перевіряти до 100 тис. декларацій на місяць. Разом з тим швидкість ЛАК залежить, зокрема, від здатності інших реєстрів швидко обробляти запити та надсилати їх НАЗК.

Перевірка «ризикованих» декларацій на паузі

З травня 2020 року перезавантажене НАЗК розпочало перевірку декларацій за новим юстованим порядком перевірки. За ним Агентство перевіряло саме ті декларації, де можуть бути найвищі ризики. Найпершими було взято у перевірку декларації президентів, прем’єр-міністрів, міністрів та їхніх заступників, суддів КСУ та Верховного Суду і Верховного Суду України.

Система ЛАК в автоматичному режимі проранжувала усі щорічні декларації за 2019 рік і на підставі конкретних показників визначила найбільш ризиковані декларації. За їх повну перевірку НАЗК взялося за декілька тижнів до рішення КСУ.

Конституційний Суд України своїм рішення позбавив Агентство права користуватися і цим інструментом. Зараз НАЗК може використовувати ЛАК лише як систему обміну інформації для спецперевірок.

Що треба знати про автоматизовану систему перевірки декларацій? 

Останні новини

13.06.2025
17:01
Мінекономіки на основі рекомендацій НАЗК усунуло корупційні ризики в регулюванні питань надання грантів бізнесу
12.06.2025
17:45
Повні перевірки декларацій за травень: НАЗК виявило порушення на майже 518 млн грн
16:52
Секторальний аналіз корупційних ризиків як основа майбутніх реформ: результати засідання Керівного комітету швейцарсько-українського проєкту «Надання підтримки України в боротьбі з корупцією та поверненні активів»
13:45
НАЗК врегулювало порядок видалення декларацій «кандидата на посаду»
09:45
Половина опитаних декларантів оцінюють взаємодію з Реєстром декларацій на найвищий бал — дослідження
11.06.2025
11:15
Заходи фінансового контролю НАЗК спонукають службовців добровільно сплачувати податки
10.06.2025
15:15
Органи сектору безпеки та оборони, НАЗК та керівництво Програми НАТО з розбудови доброчесності узгодили подальше впровадження рекомендацій Альянсу
14:11
21 квартира, паркомісця та автомобілі: експравоохоронець - адвокат отримав підозру за матеріалами НАЗК
13:00
Цифровізація, партисипація й чіткі закони: заступник Голови НАЗК про антикорупційні запобіжники у відбудові
09.06.2025
14:00
12 млн грн незаконних активів: експосадовець Командування сил логістики ЗСУ отримав підозру за матеріалами НАЗК
12:15
Нові антикорупційні запобіжники у земельних відносинах, оподаткуванні та академічній доброчесності: виконання ДАП у першому кварталі
10:00
Понад вісім млн грн можуть стягнути з чернігівського податківця за матеріалами НАЗК і ДБР
06.06.2025
14:39
Лобіювання в Україні: триває розробка Реєстру прозорості
14:00
Цивільна конфіскація: понад 5,6 млн грн можуть стягнути з ексголови райради Рівненщини за матеріалами НАЗК та ДБР
12:53
Міносвіти затвердило посібник для керівників шкіл «Освітній навігатор»
05.06.2025
16:15
Запрошуємо до команди НАЗК керівника Управління антикорупційної політики
15:30
Кількість судових рішень на користь викривачів зросла на 56% - аналіз НАЗК
14:15
Конфлікт інтересів: нові протоколи, обґрунтовані висновки та приписи за травень 2025 року
04.06.2025
15:30
Повні перевірки декларацій: НАЗК встановило недостовірні відомості на 2,6 млн грн в декларації судді з Дніпра
14:53
Антикорупційний та економічний ефект від впровадження цифрових послуг у будівництві склав понад 20 млрд грн
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua