НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Становлення інституту лобіювання: законодавчі зміни спростять процедури для бізнесу і відтермінують застосування санкцій

16.06.2025

Представники Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) взяли участь у дискусії «Новий закон про лобіювання: можливості для бізнесу чи нові ризики?».  

Захід присвячений обговоренню Закону України «Про лобіювання», який має вступити в дію до  1 вересня цього року. Закон  створює прозорі правила для взаємодії бізнесу з державою та впливу на правотворчий процес. Він передбачає реєстрацію суб'єктів лобіювання, подання регулярної звітності про їхню діяльність, розкриття інформації про спілкування з публічними службовцями та клієнтів чи бенефіціарів впливу.

Під час дискусії представники державної влади, бізнесу, громадського сектору  обговорили виклики та можливості законодавчого регулювання лобістської діяльності, а також внесення необхідних змін до законодавства. 

Зокрема, йшлося  про: 

  • чинну редакцію Закону України «Про лобіювання» та зареєстровані у Верховній Раді законопроєкти від 03.06.2025 №13339 про внесення змін до нього та №13340 про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення; 
  • перспективи розвитку лобіювання в Україні;
  • ризики та переваги для бізнесу;
  • поточний стан розробки Реєстру прозорості, який міститиме дані про суб'єктів лобіювання.

Керівниця Відділу із роботи з зацікавленими сторонами та забезпечення прийняття антикорупційних актів НАЗК Анастасія Єзерська нагадала, що наразі триває розробка спеціалізованого програмного забезпечення Реєстру прозорості. Згідно з умовами договору з підрядниками, він має бути створений не пізніше 14 серпня 2025 року.

Серед вкрай необхідних законодавчих змін, на важливості ухвалення яких наголосили і представники бізнесу, і НАЗК, – зміни до Закону від 21.03.2024 № 3620-IX про відтермінування відповідальності за порушення у сфері лобіювання   (законопроєкт від 03.06.2025 № 13340). Зокрема, це порушення щодо незаконного здійснення лобіювання (без статусу суб'єкта),  неподання або несвоєчасне подання звітів тощо. Нинішня редакція Закону № 3620-IX передбачає набуття ним чинності одночасно із введенням в дію Закону про лобіювання, тобто 1 вересня 2025 року. 

Для того, щоб бізнес адаптував роботу до нових правил,  пропонується відтермінування на один рік. Це надасть додаткову можливість підприємцям виконати нові законодавчі вимоги та сформувати практики прозорих впливів. Водночас у НАЗК буде час проаналізувати дієвість норм Закону України «Про лобіювання» та удосконалити його згідно з рекомендаціями Дорожніх карт в межах перемовин про членство України в ЄС. 

«Прозоре лобіювання має стати легітимним інструментом участі бізнесу та суспільства у формуванні державної політики, з чіткими правилами, відкритим Реєстром та зрозумілими механізмами звітності. НАЗК і надалі підтримуватиме ініціативи, спрямовані на розвиток відкритого діалогу між державою, бізнесом і громадянським суспільством, формування чесного і конкурентного середовища», – зазначила Анастасія Єзерська.

Нагадаємо, Організація економічного співробітництва та розвитку (OECD) приділяє особливу увагу питанню розвитку лобіювання при оцінці виконання Україною індикаторів публічної доброчесності.  

Крім того, законодавче врегулювання процесів лобіювання передбачено Антикорупційною стратегією на 2021-2025 роки,  Державною антикорупційною програмою на 2023–2025 роки, п. 3 Плану заходів щодо запобігання зловживанню надмірним впливом особами, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами), Законом України «Про правотворчу діяльність», п. 1.5 Плану організації підготовки проєктів актів та виконання інших завдань, необхідних для забезпечення реалізації Указу Президента України від 08.11.2023 №744/2023 «Про деякі заходи з підготовки до переговорного процесу зі вступу України до Європейського Союзу» та Звітом Європейської Комісії щодо України за 2023 рік від 8 листопада 2023 року, рекомендаціями Групи держав проти корупції GRECO.

Захід  став частиною ініціативи «Місяць ділової доброчесності 2025: Integrity Growth — криза як стимул для розвитку», що реалізується Всеукраїнською мережею доброчесності та комплаєнсу (UNIC) за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI) — провідної антикорупційної програми, яка фінансується Європейським Союзом та співфінансується Міністерством закордонних справ Данії.

Останні новини

17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua