НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Становлення інституту лобіювання: законодавчі зміни спростять процедури для бізнесу і відтермінують застосування санкцій

16.06.2025

Представники Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) взяли участь у дискусії «Новий закон про лобіювання: можливості для бізнесу чи нові ризики?».  

Захід присвячений обговоренню Закону України «Про лобіювання», який має вступити в дію до  1 вересня цього року. Закон  створює прозорі правила для взаємодії бізнесу з державою та впливу на правотворчий процес. Він передбачає реєстрацію суб'єктів лобіювання, подання регулярної звітності про їхню діяльність, розкриття інформації про спілкування з публічними службовцями та клієнтів чи бенефіціарів впливу.

Під час дискусії представники державної влади, бізнесу, громадського сектору  обговорили виклики та можливості законодавчого регулювання лобістської діяльності, а також внесення необхідних змін до законодавства. 

Зокрема, йшлося  про: 

  • чинну редакцію Закону України «Про лобіювання» та зареєстровані у Верховній Раді законопроєкти від 03.06.2025 №13339 про внесення змін до нього та №13340 про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення; 
  • перспективи розвитку лобіювання в Україні;
  • ризики та переваги для бізнесу;
  • поточний стан розробки Реєстру прозорості, який міститиме дані про суб'єктів лобіювання.

Керівниця Відділу із роботи з зацікавленими сторонами та забезпечення прийняття антикорупційних актів НАЗК Анастасія Єзерська нагадала, що наразі триває розробка спеціалізованого програмного забезпечення Реєстру прозорості. Згідно з умовами договору з підрядниками, він має бути створений не пізніше 14 серпня 2025 року.

Серед вкрай необхідних законодавчих змін, на важливості ухвалення яких наголосили і представники бізнесу, і НАЗК, – зміни до Закону від 21.03.2024 № 3620-IX про відтермінування відповідальності за порушення у сфері лобіювання   (законопроєкт від 03.06.2025 № 13340). Зокрема, це порушення щодо незаконного здійснення лобіювання (без статусу суб'єкта),  неподання або несвоєчасне подання звітів тощо. Нинішня редакція Закону № 3620-IX передбачає набуття ним чинності одночасно із введенням в дію Закону про лобіювання, тобто 1 вересня 2025 року. 

Для того, щоб бізнес адаптував роботу до нових правил,  пропонується відтермінування на один рік. Це надасть додаткову можливість підприємцям виконати нові законодавчі вимоги та сформувати практики прозорих впливів. Водночас у НАЗК буде час проаналізувати дієвість норм Закону України «Про лобіювання» та удосконалити його згідно з рекомендаціями Дорожніх карт в межах перемовин про членство України в ЄС. 

«Прозоре лобіювання має стати легітимним інструментом участі бізнесу та суспільства у формуванні державної політики, з чіткими правилами, відкритим Реєстром та зрозумілими механізмами звітності. НАЗК і надалі підтримуватиме ініціативи, спрямовані на розвиток відкритого діалогу між державою, бізнесом і громадянським суспільством, формування чесного і конкурентного середовища», – зазначила Анастасія Єзерська.

Нагадаємо, Організація економічного співробітництва та розвитку (OECD) приділяє особливу увагу питанню розвитку лобіювання при оцінці виконання Україною індикаторів публічної доброчесності.  

Крім того, законодавче врегулювання процесів лобіювання передбачено Антикорупційною стратегією на 2021-2025 роки,  Державною антикорупційною програмою на 2023–2025 роки, п. 3 Плану заходів щодо запобігання зловживанню надмірним впливом особами, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами), Законом України «Про правотворчу діяльність», п. 1.5 Плану організації підготовки проєктів актів та виконання інших завдань, необхідних для забезпечення реалізації Указу Президента України від 08.11.2023 №744/2023 «Про деякі заходи з підготовки до переговорного процесу зі вступу України до Європейського Союзу» та Звітом Європейської Комісії щодо України за 2023 рік від 8 листопада 2023 року, рекомендаціями Групи держав проти корупції GRECO.

Захід  став частиною ініціативи «Місяць ділової доброчесності 2025: Integrity Growth — криза як стимул для розвитку», що реалізується Всеукраїнською мережею доброчесності та комплаєнсу (UNIC) за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI) — провідної антикорупційної програми, яка фінансується Європейським Союзом та співфінансується Міністерством закордонних справ Данії.

Останні новини

28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
14:00
Україна та Молдова поглиблюють співпрацю у сфері запобігання корупції: НАЗК та ANI підписали меморандум про співпрацю
23.10.2025
16:46
Повні перевірки декларації: до суду скеровано обвинувальний акт стосовно депутата Житомирської міської ради
15:43
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо протидії корупційним правопорушенням і ефективності антикорупційних інституцій
22.10.2025
18:29
Повні перевірки декларацій: Первомайському міському голові повідомили про підозру за недостовірне декларування
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
16.10.2025
16:45
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам державного регулювання та контролю у сфері економіки
15.10.2025
17:50
Голова НАЗК на OGP: Україна демонструє, що навіть в умовах війни можливо впроваджувати інноваційні механізми підзвітності для зміцнення доброчесності
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua