НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

У 2023 році на 40% зросла кількість судових рішень за корупційні правопорушення - звіт НАЗК

20.05.2025

У 2023 році в Україні обліковано майже 11 тис. корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень, з яких понад 7,2 тис. - тяжкі та особливо тяжкі злочини. Майже 40 % справ (4290) скеровано до суду. За корупційні та пов’язані з корупцією кримінальні правопорушення засуджено понад 1,5 тис. осіб, що на 40% більше у порівнянні з показниками 2021 та 2022 років. Найбільше засуджених - 1251 особа — за пропозицію, обіцянку або надання неправомірної вигоди службовій особі, що є найпоширенішим проявом корупції в Україні. Про це йдеться у Звіті за результатами аналізу судової практики щодо корупційних і пов’язаних із корупцією кримінальних правопорушень у 2023 році (Звіт), який презентувало Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) спільно з ГО «Центр політико-правових реформ» за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EUACI). Звіт підготовлено на виконання заходу Державної антикорупційної програми (ДАП) до 2025 року.

За словами Голови НАЗК Віктора Павлущика, однією з основних засад ефективної антикорупційної політики є забезпечення невідворотності відповідальності за корупційні правопорушення, що створює додатковий стримувальний ефект для всіх суб’єктів правовідносин. 

“Аналіз показав низку викликів. Наприклад, в окремих кримінальних провадженнях про зловживання владою від моменту вчинення правопорушення до винесення вироку минало 8–10 років, а у середньому цей строк становить 7 років. Строк, який минув з дня вчинення і до дня закриття кримінального провадження через закінчення терміну  давності, іноді сягає 15–17 років, а в середньому становить 12 років. Саме тому від злагодженої роботи прокуратури та досудового розслідування, послідовності судової практики, своєчасного виявлення проблем кримінальної юстиції залежить ефективна імплементація принципу невідворотності відповідальності. Ця робота об’єднує навколо себе значну кількість стейкхолдерів та потребує даних, збір та формування яких є передумовою для ефективної державної антикорупційної політики загалом. Такі звіти на основі судової практики є надзвичайно важливими для формування зважених рішень, коригування законодавчих підходів та підвищення загальної ефективності системи протидії корупції”, - зазначив Віктор Павлущик. 

Це вже другий подібний звіт — минулого року було презентовано результати аналізу судової практики за 2022 рік

«Ми спостерігаємо загальне зростання кількості вироків, ухвалених на підставі угод про визнання винуватості. Виняток – вироки за статтями щодо одержання неправомірної вигоди, привласнення і розтрату майна та декларування недостовірної інформації. Позитивним моментом є те, що ці вироки, як правило, виносяться у десятки разів швидше, ніж ті, що ухвалюються у загальному порядку. Лише окремі справи можуть розглядатися роками, і ця проблема вимагає додаткового аналізу з боку судових інституцій. Тривалість розгляду чомусь частіше зумовлена тяжкістю правопорушення, а не складністю провадження. Водночас є і негативний аспект: відсутність обов’язку досліджувати обставини справи при затвердженні угоди призводить до недослідження фактів, які можуть вплинути на кваліфікацію діяння», – зазначив Микола Хавронюк, директор з наукового розвитку Центру політико-правових реформ.

Також він підсумував, що очевидною є необхідність внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів. Йдеться, зокрема, про узгодження статей, що передбачають відповідальність за привласнення, розтрату майна і зловживання владою або службовим становищем, із Конвенцією ООН проти корупції, а також про перегляд строків давності у статтях 49 і 80 КК щодо корупційних правопорушень. Практика застосування ст. 366-3 КК (неподання декларації) засвідчила, що порушниками переважно стають особи, які не обіймали відповідальних посад. Тому доречно залишити обов’язок подання декларації при звільненні лише для тих, хто займав відповідальні посади та посади з високим корупційним ризиком. Варто уточнити і ч. 7 ст. 474 КПК, передбачивши, що суд має відмовити у затвердженні угоди в разі будь-якої неправильної правової кваліфікації правопорушення.

В заході також взяли участь Олександр Сидєльніков,  керівник компоненту Підтримка антикорупційних органів Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EUACI), Тетяна Гетманцева, керівниця Департаменту антикорупційної політики НАЗК, Володимир Харченко, керівник відділу узагальнення даних про корупцію та протидію їй Управління антикорупційної політики НАЗК.

Довідково: Звіт за результатами аналізу судової практики щодо корупційних і пов’язаних із корупцією кримінальних правопорушень у 2023 році  складається з розділів:

  • аналіз статистичних даних щодо досудових розслідувань корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, зокрема кримінальних;
  • аналіз судової практики притягнення до кримінальної відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією кримінальні правопорушення у 2023 році.
  • загальні висновки та пропозиції

Презентація Звіту про судову практику щодо корупційних злочинів

Останні новини

20.05.2025
17:15
Цивільна конфіскація: 19,7 млн можуть стягнути з депутата Київської міськради за матеріалами НАЗК
16:32
Майже 150 політичних партій не подали звіти за І квартал 2025 року
14:30
Цивільна конфіскація: суд стягнув на користь держави 3,3 млн грн з посадовця Нацполіції Києва за матеріалами НАЗК
12:00
У 2023 році на 40% зросла кількість судових рішень за корупційні правопорушення - звіт НАЗК
16.05.2025
16:00
Цивільна конфіскація: у дохід держави можуть стягнути понад 5,3 млн грн з родини екскерівника Одеської податкової
11:39
Субвенція на створення освітнього простору в школах: завдяки врахуванню рекомендацій НАЗК усунуто можливу корупційну схему
15.05.2025
11:12
Авторизація на провадження митної брокерської діяльності: завдяки врахуванню рекомендацій НАЗК усунуто можливість корупційних схем
09:29
Повні перевірки декларацій двох директорів КП Харкова: виявлено недостовірні відомості на понад 14 млн грн
14.05.2025
11:28
Конфлікт інтересів: кримінальні провадження за матеріалами НАЗК, обґрунтовані висновки і протоколи
13.05.2025
17:29
Як отримати інформацію з Реєстру порушників
09.05.2025
15:36
Повні перевірки: ДБР повідомило про підозру екскерівниці Дніпропетровської МСЕК за недостовірне декларування
13:00
ОЕСР відзначила суттєвий прогрес України у розбудові публічної та ділової доброчесності – Віктор Павлущик
11:18
Повні перевірки декларацій за квітень: НАЗК виявило порушення на майже 459 млн грн
08.05.2025
16:45
Цивільна конфіскація: САП за матеріалами НАЗК заявила позов щодо визнання необґрунтованою частини активу, оформленого на родичку чинного міністра агрополітики 
15:00
Моніторинг способу життя: 4,85 млн грн можуть стягнути в дохід держави з колишнього в.о. керівника Харківського ТЦК
12:20
НАЗК завершило перевірку ДП «Ліси України»: виявлено низку корупційних ризиків та ініційовано п’ять розслідувань
10:53
Міжвідомча робоча група щодо вступу у ЄС схвалила проєкт дорожньої карти «Верховенство права»: що передбачає блок “Боротьба з корупцією”
07.05.2025
18:49
Команда НАЗК на Чернігівщині: корупційні ризики у відбудові та закупівлі, інституційна спроможність антикорупційних уповноважених
09:30
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за I квартал 2025 року
06.05.2025
18:45
Нові вакансії в НАЗК: запрошуємо фахівців у сфері роботи антикорупційних уповноважених, антикорполітики та HR
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua