НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР

24.10.2025

Україна продемонструвала помітний прогрес у розбудові доброчесності бізнесу. За результатами оцінки Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) у межах п’ятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій Україна отримала 68,8 бала зі 100, що свідчить про позитивну динаміку реформ. Водночас у звіті визначено основні напрями для подальшого вдосконалення.

Серед ключових досягнень — затверджений Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку «Кодекс корпоративного управління: ключові вимоги і рекомендації». Він містить рекомендації у сфері комплексного екологічного, соціального та корпоративного управління, які враховують найкращі світові практики. Кодекс має рекомендаційний характер і може застосовуватись у державних і приватних компаніях як орієнтир для підвищення прозорості та підзвітності.

Моніторингова команда високо оцінила роботу Ради бізнес-омбудсмена - консультативно-дорадчого органу Кабінету Міністрів України, що здійснює розгляд скарг суб’єктів підприємництва щодо дій або бездіяльності державних органів та допомагає врегулювати спори на досудовому етапі. Експерти відзначили прозору звітність Ради та достатність її повноважень для захисту підприємців.

Україна також стала однією з перших країн у світі, що запровадила публічне розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників компаній, зробивши її публічною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. У Звіті зазначено, що законодавство України відповідає міжнародним стандартам — визначено поняття бенефіціарного власника; обов’язок компаній подавати органам державної влади актуальну інформацію про бенефіціарних власників; широкий перелік інформації по кінцевих бенефіціарних власників, яку компанії повинні розкривати; забезпечено безкоштовний доступ до цих даних них через централізований онлайн-реєстр. Водночас ОЕСР рекомендує вдосконалити механізми перевірки поданої інформації.

Окремим предметом оцінки у цій сфері стали державні компанії Нафтогаз, Енергоатом, Укрзалізниця, Укренерго та Укргідроенерго. Моніторингова команда відзначила, що Україна вдосконалила правове регулювання управління держпідприємствами, наблизивши його до стандартів ОЕСР. Ці   компанії впровадили порядок  управління ризиками та антикорупційні програми, що відповідають необхідним індикаторам. В антикорупційних програмах наявні положення про подарунки та гостинність, правила запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, перевірки контрагентів, положення про благодійні пожертви, спонсорство, політичні внески, обов’язки в компанії щодо впровадження програми.

У звіті наголошується: в умовах воєнного стану Україна змушена шукати баланс між прозорістю та безпекою, адже частина інформації тимчасово не розкривається з міркувань державної безпеки. Основні виклики полягають у посиленні практичного виконання практичної реалізації законодавства.

Нагадаємо, що предметом оцінювання стала система запобігання та протидії корупції в Україні за дев’ятьма ключовими сферами: «Антикорупційна політика», «Конфлікт інтересів та декларування активів», «Захист викривачів», «Доброчесність у бізнесі», «Прозорість публічних закупівель», «Незалежність судової влади», «Незалежність прокуратури», «Спеціалізовані антикорупційні органи», «Відповідальність за корупційні правопорушення».

Особливістю п’ятого раунду стало застосування індикаторів ефективності, визначених у Методології моніторингу. Для оцінки досягнення індикаторів використовуються критерії відповідності, які базуються на міжнародних стандартах та кращих практиках, а також включають рекомендації, надані ОЕСР в межах попереднього раунду моніторингу. Така система оцінювання забезпечує об’єктивність, послідовність і прозорість висновків.

Про прогрес України у сфері антикорупційної політики, сфері конфлікту інтересів та декларування активів, а також у сфері захисту викривачів - на сайті НАЗК.

Повний текст звіту за результатами п’ятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції доступний за посиланням.

 

Довідково. АКМ ОЕСР — регіональна програма роботи в рамках Робочої групи ОЕСР з питань хабарництва, заснована в 1998 році. Її місія полягає в підтримці країн-членів у запобіганні та боротьбі з корупцією через аналізи країн, мережі практиків, а також індивідуальну технічну допомогу.

Стамбульський план дій з боротьби проти корупції – це регіональна програма експертної оцінки, започаткована в 2003 році в рамках АКМ ОЕСР, яка підтримує реформи шляхом проведення аналізу та моніторингу впровадження рекомендацій, які просувають найкращі міжнародні стандарти.

Стамбульський план дій з боротьби проти корупції передбачає проведення оглядів десяти країн Антикорупційної мережі ОЕСР: України, Вірменії, Грузії, Казахстану, Киргизстану, Молдови, Монголії, Таджикистану, Азербайджану та Узбекистану. Україна приєдналася до Програми у 2003 році і пройшла п'ять раундів моніторингу. Усі попередні звіти доступні на сайті АКМ.

У березні 2024 року ОЕСР опублікувала Звіт антикорупційних реформ в Україні за результатами пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції (протягом 2023 року Україна пройшла скорочений огляд за 5 сферами з 9: «Антикорупційна політика», «Декларування активів», «Незалежність судової влади», «Спеціалізовані антикорупційні органи», «Відповідальність за корупційні правопорушення». Звіт засвідчив, що Україна продемонструвала суттєвий прогрес у різних сферах боротьби з корупцією та розбудови доброчесності.

Останні новини

17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua