14 народних депутатів зареєстрували законопроєкт № 5253, яким пропонують заборонити НАЗК виявляти фіктивні фінансові операції та надані за заниженими або завищеними цінами послуги (у тому числі для виведення коштів у готівку за рахунок фіктивних договорів).
У разі прийняття законопроєкту НАЗК зможе бачити такі порушення у звітах, але вони не зможуть бути підставою зупинення державного фінансування політичної партії за кошти платників податків.
Поміж цих народних депутатів присутнє керівництво всіх фракцій Парламенту.
НАЗК пов’язує цей намір депутатів зі своєю результативною роботою в частині контролю за тим, як партії витрачають кошти державного фінансування за кошти платників податків.
Так, у 2020–2021 роках через виявлені грубі порушення у фінансових звітах НАЗК призупинило фінансування трьох парламентських партій: «ВО «Батьківщина», «Голос» та «Слуга Народу».
«Після рішення Конституційного Суду щодо е-декларування, ми сприймаємо цей законопроєкт як наступну найбільшу загрозу для результативної роботи НАЗК. За останній рік НАЗК показало, що ми відповідально слідкуємо за тим, як партії витрачають державні кошти. На жаль, у відповідь ми отримуємо ще одну спробу «вбити» одну з ключових функцій НАЗК», — зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков.
Відтак партії зможуть безкарно проводити фіктивні фінансові операції з коштами платників податків.
Які порушення у звітах партій ставали підставою для зупинки державного фінансування?
Деякі народні депутати поширюють думку про те, що НАЗК призупиняло фінансування їхньої політичної партії через формальні причини.
Саме тому вважаємо за необхідне вказати деякі з причин призупинки державного фінансування парламентським партіям у минулому:
- одна з партій заплатила за послуги медіа-моніторингу понад 500 тис. грн. за вказані кошти виконавець надав звіт, який є точною копією інформації, раніше розміщеної на офіційному вебсайті однієї з громадських організацій;
- у звітах іншої партії вказано, що вона перерахувала понад 2 млн грн за організацію та забезпечення проведення форумів на підставі неіснуючих на той момент документів;
- ще одна партія перерахувала кошти п’ятьом компаніям за договорами понад 14 млн грн за поліграфічну продукцію. Голови місцевих організацій, які згідно документів отримували цю продукцію, за даними державних органів знаходилися в цей час за кордоном. Водночас рахунки цих компаній, на які повинні були перераховуватись кошти, були відкриті пізніше дати укладання самих договорів.