21 грудня відбувся брифінг «Новий підхід НАЗК до відбору та перевірок декларацій» за участі Артема Ситника, заступника Голови Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) та Юлії Кулікової, керівниці Управління проведення повних перевірок НАЗК.
“НАЗК змінює підхід до відбору та перевірок декларацій. Раніше НАЗК мало обов’язок щорічно перевіряти декларації всіх топ-посадовців, тому на повну перевірку відбирало декларації залежно від категорії посади, у першу чергу Президента України, міністрів, народних депутатів, суддів Конституційного Суду України, Верховного Суду. Понад 99% декларацій були не охоплені системним контролем НАЗК, а перевірка службовців інших посад була можлива лише за зверненням громадян, матеріалами журналістських розслідувань або у межах співпраці з правоохоронними органами. Як результат, ми не реалізовували очікування суспільства з перевірок декларацій. Тож, що змінилося. Відтепер відбір декларацій буде здійснюватись за результатами оцінки ризиків декларації, тобто залежно від показника рейтингу ризику. Це стало можливим оскільки в Закон України “Про запобігання корупції” внесено зміни та виключено обов’язок перевіряти щорічно всі декларації топ-чиновників, що дало можливість фактично змінити підхід до відбору декларацій на перевірку за ризик-орієнтованим принципом”, - зазначив Артем Ситник.
За останні півтора року, коли було призупинено обов’язкове подання декларацій та їх перевірки, НАЗК сконцентрувалося на здійсненні моніторингу способу життя, а також використало цей час для розробки ІТ-продуктів, які можуть забезпечити здійснення та реалізацію нового підходу, а також оптимізувати роботу уповноважених осіб НАЗК, а повні перевірки зробити більш ефективним інструментом фінансового контролю.
“Всі подані декларації будуть проходити оцінку ризиків, ті декларації, які матимуть найменший показник рейтингу ризику та можуть бути перевірені автоматизовано зможуть бути перевірені за допомогою програмних засобів - механізму автоматизованої перевірки. Йдеться про порівняння даних декларації з іншими реєстрами, перевірку певними “формулами”, наприклад, на виявлення ознак незаконного збагачення, наявності необґрунтованих активів тощо. Отримання довідки про проходження автоперевірки не означатиме, що декларація пройшла повну перевірку, а свідчитиме, що вона має мінімальний коефіцієнт ризику. Ми прогнозуємо, що третина декларацій пройдуть цю перевірку. НАЗК зможе повернутися до них, якщо будуть виявлені нові факти або надійде звернення про ознаки недостовірного декларування. З решти 70% декларацій відбиратимуться для проведення повної перевірки ті декларації, що мають найвищий рейтинг ризику, відібрані декларації в автоматизованому режимі розподілятимуться для перевірки уповноваженим особам НАЗК. Можливість втручання людини у процедури автоперевірки чи авторозподілу виключені, це здійснює машина за допомогою програмних продуктів, до яких вжито заходи захисту”, - сказав заступник Голови НАЗК.
Про те, що декларація пройшла автоматизовану перевірку декларанта буде повідомлено в його особистий кабінет Реєстру декларацій починаючи уже з 27 грудня. З відповідними довідками декларанти можуть ознайомитись в Реєстрі декларацій. Варто зазначити, що отримання такої довідки не дає права на подачу виправленої декларації, але вона може бути використана для коректного заповнення декларації наступного періоду або виправлення даних в реєстрах (якщо вони виявились не актуальними). Автоматизовану перевірку можуть пройти лише декларації, подані за 2021 та подальші звітні роки (за попередні роки зробити це неможливо). Процес автоперевірки може тривати від тижня до півтора місяця.
“Ми маємо запит від декларантів - процедура повної перевірки має стати для них не обтяжливою. Саме тому, НАЗК внесло зміни до Порядку проведення повних перевірок, розмежувавши недостовірні та неточні відомості, залежно від розміру виявлених розбіжностей у декларації. До 100 прожиткових мінімумів (для декларацій, поданих у 2023 році, - це не більше 268,4 тис.грн, у 2024 році - 302,8 тис.грн) - це неточні відомості, більше 100 прожиткових мінімумів - недостовірні. Про зазначені неточні відомості у декларації ми не будемо запитувати пояснень декларанта. Разом з тим, на запит уповноваженої особи декларант буде зобов’язаний надати копії документів, що підтверджують достовірність зазначених відомостей, якщо вони відсутні у розпорядженні НАЗК. Надати пояснення як і раніше залишається правом декларанта. Для спрощення процедури заповнення декларації та уникнення в ній помилок НАЗК розробило функцію “Дані для декларації” в Реєстрі декларацій”, - зазначила Юлія Кулікова.
“Результати автоперевірок побачить і суспільство: у публічній частині Реєстру декларацій буде відповідна позначку біля таких декларацій. Трохи згодом буде додано і відповідний фільтр, який дозволить побачити кількість посадовців, які пройшли таку перевірку, а також визначити, в яких органах та галузях таких декларантів найбільше”, - підсумував Артем Ситник.
Нагадаємо, тривають кампанії декларування - щорічні декларації за 2021-2022 роки необхідно подати до 31 січня 2024 року, а за 2023 рік - до 31 березня 2024 року включно. Упродовж 30 днів можна 1 раз подати виправлену декларацію.
Станом на 20 грудня 2023 року посадовці подали вже понад 1 млн 50 тис. декларацій за 2021 та 2022 роки (578,7 тис. - за 2021 рік, 471,7 тис. - за 2022 рік).
Запис брифінгу доступний за посиланням
Детальніше про новий підхід НАЗК до відбору та перевірок декларацій у читайте тут.
Про нову функцію “Дані для декларації” для полегшення процесу заповнення декларації читайте тут.