НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як реєстр декларацій допомагає виявляти порушення на сотні мільйонів гривень? 

16.11.2020
Як реєстр декларацій допомагає виявляти порушення на сотні мільйонів гривень? 

Конституційний Суд України (КСУ) своїм рішенням, яке спричинило колапс антикорупційної системи, визнав неконституційними положення щодо публічності Єдиного державного реєстру декларацій (абзаци 2-3 ч. 1 ст. 47 Закону України “Про запобігання корупції”). Від цього постраждали ті, хто активно користувався реєстром — журналісти, викривачі, активні громадяни. 

На виконання рішення КСУ Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) припинило доступ до публічної частини Реєстру. Відновити його вдалося лише завдяки розпорядженню Уряду, але значна частина повноважень НАЗК, необхідних для проведення повної перевірки декларацій, лишається заблокованою. 

Скільки державі коштує Реєстр декларацій? 

На утримання реєстру у 2020 році держава витратила близько 9 млн грн. Для порівняння: на виготовлення державних нагород цього року у бюджеті передбачено 12,7 млн грн. 

З травня по жовтень НАЗК перевірило 446 декларацій, у 423 виявлено недостовірні відомості на 497 млн грн. У 97 з них — недостовірні відомості у розмірі, який передбачав кримінальну відповідальність. НАЗК передало обґрунтовані висновки з матеріалами правоохоронцям. 

Наразі через рішення КСУ ці результати роботи НАЗК змарновані. Усі ці особи не будуть притягнуті до відповідальності. 

Чим цінний Реєстр? 

Щорічні декларації подають близько 900 тис. осіб. Реєстр — це основа запобігання корупції: посадовці, яких найняли платники податків, мають показувати, що вони не використовують свою роботу у власних інтересах. Щорічно декларації подають керівники держави, держслужбовці, керівники держпідприємств та посадовці органів місцевого самоврядування. 

«Реєстр декларацій є найкращим інструментом для забезпечення несумісності публічної служби та корупції. Адже відкритість інформації про майно посадовців — один із ключових елементів для забезпечення доброчесності у владі», — зазначає Голова НАЗК Олександр Новіков.

Після перезавантаження НАЗК розпочала перевіряти декларації з травня 2020 року за новим юстованим порядком перевірки. Завдяки новому Порядку НАЗК перевіряє саме ті декларації, де можуть бути найвищі ризики корупції. 

Так, підставами для перевірки є:

  • Висока посада декларанта. Першими перевірялися декларації Президентів, Прем'єр-міністрів, членів Кабінету Міністрів України та їхніх заступників, суддів КСУ, Верховного Суду і Верховного Суду України, Вищого антикорупційного суду та інших. 
  • Визначення декларації ризикованою за результатами здійсненого логічно-арифметичного контролю (ЛАК). Усі щорічні декларації за 2019 рік були проранжовані в автоматичному режимі системою ЛАК, яка використовує дані державних реєстрів. На підставі конкретних показників було визначено найбільш ризиковані декларації, які за декілька тижнів до рішення КСУ було взято для повної перевірки. На жаль, перевірка комп’ютера поки не здатна замінити повну перевірку декларації працівником НАЗК, зокрема тому, що дані в більшості реєстрів є неповними.    
  • Заяви та повідомлення від фізичних і юридичних осіб, в тому числі  журналістів. 
Через рішення Конституційного Суду України від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. НАЗК позбавлено можливості проводити повні перевірки декларацій, складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, здійснювати перевірки організації роботи із запобігання корупції в державних установах тощо.

Ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання ситуації, спричиненої рішенням КСУ, і це допоможе відновити повноцінний функціонал НАЗК. 

 

Як реєстр декларацій допомагає виявляти порушення на сотні мільйонів гривень? 

Останні новини

14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua