НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 впливає на роботу антикорупційних уповноважених

23.11.2020
Як рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 впливає на роботу антикорупційних уповноважених

Законність утворення та діяльності інституту уповноважених підрозділів (осіб) не викликає жодного сумніву попри рішення Конституційного Суду України від 27.10.2020 № 13-р/2020, що визнав неконституційною частину їхніх основних завдань, передбачених ч. 2 ст. 13 Закону України «Про запобігання корупції».

Залишаються чинними інші положення статті ст. 13–1 Закону України «Про запобігання корупції», зокрема:

  • частина 1, у якій передбачено утворення (визначення) уповноважених підрозділів (осіб) та визначено мету їхньої діяльності;
  • частини 3 та 4, у яких визначено місце керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) в організаційній структурі державного органу або органу місцевого самоврядування та гарантії незалежності його діяльності;
  • частина 5, у якій визначено повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції (далі — Національне агентство) приймати нормативно-правові акти з питань організації діяльності уповноваженого підрозділу (особи).
Національне агентство наділене повноваженнями затверджувати Типове положення про уповноважений підрозділ (особу), а отже, і визначати їхні завдання, права та обов’язки. Типове положення про уповноважений підрозділ (особу) з питань запобігання та виявлення корупції, затверджене 17.03.2020, є чинним та підлягає виконанню.

Також чинні положення Закону України «Про запобігання корупції» визначають, виконання яких заходів організовують та контролюють уповноважені:

  • прийняття антикорупційної програми органу влади, змін до неї (ст. 19);
  • запобігання корупційним та пов’язаним із корупцією правопорушенням (розділ IV Закону);
  • запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст.ст. 28 — 34, 36);
  • дотримання правил етичної поведінки (розділ VI);
  • фінансовий контроль (ст.ст. 45, 52–1);
  • організація роботи внутрішніх та регулярних каналів повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону (ст.ст. 53, 53–1, 53–9);
  • отримання та розгляд повідомлень про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення (ст.ст 53 — 53–2, 53–9);
  • співпраця з викривачами, забезпечення дотримання їх прав та гарантій захисту, передбачених Законом (ст. 53–3 — 53–9);
  • надання працівникам відповідного органу чи юридичної особи або особам, які проходять у них службу чи навчання, чи виконують певну роботу, методичної допомоги та консультацій із питань щодо здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону, захисту викривачів (ст. 53–9);
  • дотримання заборони на одержання пільг, послуг і майна (ст. 54);
  • своєчасне надання Національному агентству відомостей про притягнення осіб до дисциплінарної відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень для внесення до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (ст. 59);
  • забезпечення прозорості та доступу до інформації (ст. 60);
  • своєчасне виявлення та скасування актів та правочинів, які видані, прийняті та укладені з порушенням вимог Закону (ст. 67).
Отже, уповноважені продовжують виконувати свою роботу, користуючись при цьому всіма наданими їм повноваженнями, правами та виконуючи обов’язки, визначені Типовим положенням.

Національне агентство готове надавати методичну підтримку та необхідні роз’яснення для належної роботи уповноважених.

 

Через рішення КСУ від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. НАЗК позбавлене можливості проводити повні перевірки декларацій, отримувати заяви фізичних та юридичних осіб про порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції», проводити за власною ініціативою перевірку можливих фактів порушення вимог цього Закону, складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, здійснювати перевірки організації роботи із запобігання корупції в державних установах тощо.

Попри це ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після повноцінного відновлення повноважень НАЗК.

Як рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 впливає на роботу антикорупційних уповноважених

Останні новини

05.02.2025
10:30
НАЗК поновило роботу функції “Дані для декларації” в Реєстрі декларацій, відтепер можна автозаповнити чернетку декларації за 2024 рік
04.02.2025
16:30
Реформа медико-соціальної експертизи: роз’яснення про декларування для членів експертних команд
03.02.2025
15:15
Підтримка викривачів у суспільстві досягла історичного максимуму: дані дослідження
14:30
Результати роботи НАЗК у 2024 році: антикорупційна політика
31.01.2025
15:30
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: неподання або несвоєчасне подання декларацій
30.01.2025
17:30
Бізнес проявив рекордну активність у повідомленні про корупцію минулого року: результати опитування
16:51
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: спеціальні перевірки публічних службовців
15:15
Кампанія декларування-2024: для кого відтерміновано обов’язок подачі декларацій
29.01.2025
16:03
Перевірка організації роботи щодо запобігання корупції у Полтавській міськраді: непрацюючий антикорупційний підрозділ та ризики в закупівлях
11:30
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: контакт-центр прийняв 50,5 тис. дзвінків та 23 тис. емейлів, а відділи роз’яснень опрацювали майже 3 тис. листів
28.01.2025
12:22
Результати проведення повних перевірок декларацій за 2024 рік: у кожній другій із перевірених декларацій виявлено ознаки недостовірних відомостей
27.01.2025
17:30
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: розбудова доброчесності у секторі безпеки та оборони
24.01.2025
15:45
Колишньому митнику з Львівщини повідомили про підозру за матеріалами НАЗК
15:38
Українці стали активніше повідомляти про корупцію: НАЗК презентувало дослідження «Корупція в Україні 2024: розуміння, сприйняття, поширеність»
22.01.2025
16:00
Цивільна конфіскація: 2 млн грн начальника відділу з питань нотаріату у Закарпатській області можуть стягнути в дохід держави за матеріалами НАЗК
13:45
Анонс НАЗК представить результати соціологічного дослідження «Корупція в Україні 2024: розуміння, сприйняття, поширеність»
12:30
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: просвітницькі проєкти для публічних службовців, освітян і молоді
10:48
Надровидобування та публічні закупівлі, зокрема, в сфері освіти - заступник Голови НАЗК розповів про найвразливіші до корупції сфери на Кіровоградщині
21.01.2025
16:55
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: формування доброчесності політичних фінансів
16:12
Контакт-центр НАЗК тимчасово не приймає дзвінки. Оновлення: з 16:45 телефонну лінію відновлено
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua