НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 впливає на роботу антикорупційних уповноважених

23.11.2020
Як рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 впливає на роботу антикорупційних уповноважених

Законність утворення та діяльності інституту уповноважених підрозділів (осіб) не викликає жодного сумніву попри рішення Конституційного Суду України від 27.10.2020 № 13-р/2020, що визнав неконституційною частину їхніх основних завдань, передбачених ч. 2 ст. 13 Закону України «Про запобігання корупції».

Залишаються чинними інші положення статті ст. 13–1 Закону України «Про запобігання корупції», зокрема:

  • частина 1, у якій передбачено утворення (визначення) уповноважених підрозділів (осіб) та визначено мету їхньої діяльності;
  • частини 3 та 4, у яких визначено місце керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) в організаційній структурі державного органу або органу місцевого самоврядування та гарантії незалежності його діяльності;
  • частина 5, у якій визначено повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції (далі — Національне агентство) приймати нормативно-правові акти з питань організації діяльності уповноваженого підрозділу (особи).
Національне агентство наділене повноваженнями затверджувати Типове положення про уповноважений підрозділ (особу), а отже, і визначати їхні завдання, права та обов’язки. Типове положення про уповноважений підрозділ (особу) з питань запобігання та виявлення корупції, затверджене 17.03.2020, є чинним та підлягає виконанню.

Також чинні положення Закону України «Про запобігання корупції» визначають, виконання яких заходів організовують та контролюють уповноважені:

  • прийняття антикорупційної програми органу влади, змін до неї (ст. 19);
  • запобігання корупційним та пов’язаним із корупцією правопорушенням (розділ IV Закону);
  • запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст.ст. 28 — 34, 36);
  • дотримання правил етичної поведінки (розділ VI);
  • фінансовий контроль (ст.ст. 45, 52–1);
  • організація роботи внутрішніх та регулярних каналів повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону (ст.ст. 53, 53–1, 53–9);
  • отримання та розгляд повідомлень про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення (ст.ст 53 — 53–2, 53–9);
  • співпраця з викривачами, забезпечення дотримання їх прав та гарантій захисту, передбачених Законом (ст. 53–3 — 53–9);
  • надання працівникам відповідного органу чи юридичної особи або особам, які проходять у них службу чи навчання, чи виконують певну роботу, методичної допомоги та консультацій із питань щодо здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону, захисту викривачів (ст. 53–9);
  • дотримання заборони на одержання пільг, послуг і майна (ст. 54);
  • своєчасне надання Національному агентству відомостей про притягнення осіб до дисциплінарної відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень для внесення до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (ст. 59);
  • забезпечення прозорості та доступу до інформації (ст. 60);
  • своєчасне виявлення та скасування актів та правочинів, які видані, прийняті та укладені з порушенням вимог Закону (ст. 67).
Отже, уповноважені продовжують виконувати свою роботу, користуючись при цьому всіма наданими їм повноваженнями, правами та виконуючи обов’язки, визначені Типовим положенням.

Національне агентство готове надавати методичну підтримку та необхідні роз’яснення для належної роботи уповноважених.

 

Через рішення КСУ від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. НАЗК позбавлене можливості проводити повні перевірки декларацій, отримувати заяви фізичних та юридичних осіб про порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції», проводити за власною ініціативою перевірку можливих фактів порушення вимог цього Закону, складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, здійснювати перевірки організації роботи із запобігання корупції в державних установах тощо.

Попри це ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після повноцінного відновлення повноважень НАЗК.

Як рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 впливає на роботу антикорупційних уповноважених

Останні новини

15.04.2025
15:22
НАЗК запрошує до обговорення законопроєкту щодо автоматизації подання фінансової звітності учасників референдумів
15:20
НАЗК запрошує взяти участь у обговоренні проєкту наказу щодо видалення кандидатських декларацій з Реєстру
14.04.2025
18:02
МВФ підтримує збереження напряму моніторингу способу життя, який реалізує НАЗК
11.04.2025
14:02
Перезавантаження митниці й закупівлі Міноборони: НАЗК з початку року провело моніторинг понад 800 актів та 40 антикорупційних експертиз законодавства
10.04.2025
19:04
Корупційні ризики під час відбудови та експертна підтримка майбутньої антикорстратегії: Голова НАЗК обговорив зі Світовим банком розширення співпраці
16:18
Повні перевірки декларацій за березень: НАЗК виявило порушення на понад 234 млн грн
11:30
Портал викривачів: оцінка користувачів та плани подальшого вдосконалення
09.04.2025
16:15
7,8 млн грн стягнули в дохід держави з харківського поліцейського за матеріалами НАЗК
12:02
Перевірка організації роботи щодо запобігання корупції в Держрибагентстві: ініційовано п’ять розслідувань
08.04.2025
12:57
Моніторинг способу життя за перший квартал 2025 року: незаконне збагачення на 117 млн грн і цивільна конфіскація на 51,3 млн грн
07.04.2025
18:13
НАЗК представило план заходів для усунення корупційних ризиків в тилових закупівлях для ЗСУ
04.04.2025
17:00
Цивільна конфіскація понад 5 млн грн: у депутата селищної ради Київщини можуть конфіскувати автівки та земельні ділянки
15:32
НАЗК почне перевірку декларацій за 2024 рік у травні
15:09
НАЗК запустило новий онлайн-курс про конфлікт інтересів «Спільна робота близьких осіб»
14:38
НАЗК модернізувало та створило нові антикорупційні інструменти під час війни - Віктор Павлущик
02.04.2025
12:45
Квартири, авто та будинок в Іспанії: НАЗК виявило ознаки незаконного збагачення на понад 81 млн грн у депутата Одеської міськради та його сім’ї
01.04.2025
11:08
Кампанія декларування-2024: декларації подали майже 627 тисяч публічних службовців
31.03.2025
15:41
Норвегія підтримуватиме НАЗК в розробці та імплементації досліджень корупційних ризиків у сфері оборони
15:09
Україна втілює антикорупційні стандарти ОЕСР завдяки вимірюваній політиці та вдосконаленим інструментам - Віктор Павлущик
28.03.2025
17:15
Повний текст інтерв'ю Голови НАЗК Віктора Павлущика для NV
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua