НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як рішення КСУ ускладнило перевірку інформації у звітах політичних партій?

12.11.2020
Як рішення КСУ ускладнило перевірку інформації  у звітах політичних партій?

Нещодавнє рішення Конституційного Суду України (КСУ) суттєво ускладнило процес аналізу фінансових звітів політичних партій. 

Так, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) втратило право спрямовувати запити про надання інформації до підприємств та фізичних осіб, а отже й повноцінно верифікувати інформацію у звітах. 

Розповідаємо про основні наслідки такої зміни. 

Чому це важливо? 

До рішення КСУ НАЗК могло з’ясувати, чи відповідають дані у звітах політичних партій їхнім фактичним надходженням та витратам, зокрема завдяки запитам до підприємств та фізичних осіб.

Наприклад, одна партія вирішила використати складну епідеміологічну ситуацію, спричинену COVID-19, для підняття власного рейтингу серед населення перед місцевими виборами. 

Політична сила розмістила у соціальних мережах інформацію про те, що вона начебто закупила апарати штучної вентиляції легень (ШВЛ) та інше медичне обладнання для лікарень на понад 9 млн грн. 

НАЗК звернулося до цих лікарень із запитами чи дійсно такі апарати були отримані в рамках благодійної допомоги від партії. 

У відповідях ми виявили, що така допомога надходила деяким лікарням від громадської організації із такою ж назвою, а не від самої партії. 

Інші ж лікарні надали інформацію про отримання допомоги від партії, але ці витрати не було відображено у її фінансовому звіті за відповідний період. На додаток, партія навіть не мала таких доходів (внесків), згідно з даними звіту.

На підставі цієї інформації НАЗК направило зібрані матеріали до Національної поліції, яка відкрила кримінальне провадження. 

Нагадаємо, що політичні партії загалом не мають займатися благодійністю

Чому прозоре фінансування партій одна з основ для запобігання корупції?

Політичні партії щоквартально надсилають до НАЗК звіти про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, де надають інформацію про свою діяльність та ресурси для її фінансування.

Раніше НАЗК мало змогу перевіряти цю інформацію зокрема за допомогою запитів.

Повноцінний аналіз цих звітів є важливим елементом запобігання корупції, адже це допомагає виявляти різні правопорушення, такі як подання політичною партією завідомо недостовірних відомостей у звіті. Виборцям це дає можливість зрозуміти, чи ведуть політичні партії  чесну фінансову політику.

Через рішення Конституційного Суду України від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. НАЗК позбавлено можливості проводити повні перевірки декларацій, складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, здійснювати перевірки організації роботи із запобігання корупції в державних установах тощо.

Ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після відновлення повноцінного функціонала НАЗК.

Як рішення КСУ ускладнило перевірку інформації у звітах політичних партій?

Останні новини

13.10.2025
14:31
НАЗК презентує Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026-2030 роки
11:00
Предмет лобіювання: на що може впливати лобіст і які передбачені винятки
10.10.2025
15:23
Україна вдосконалює механізми запобігання конфлікту інтересів та інструменти фінансового контролю - результати оцінки ОЕСР
14:36
НАЗК запрошує до обговорення наступних двох підрозділів Розділу І проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр
09.10.2025
19:38
НАЗК представило прогрес України у сфері запобігання корупції Моніторинговому комітету ПАРЄ
17:50
Open Government Awards відзначило НАЗК за розробку комплексної системи впровадження Антикорупційної стратегії та ІСМ ДАП
16:00
Повні перевірки декларацій у вересні 2025 року: НАЗК виявило порушення на майже 474 млн грн
10:57
Антикорупційна експертиза: НАЗК надало рекомендації щодо усунення корризиків у сфері оборони, регіонального розвитку, будівництва та правопорядку
08.10.2025
19:18
НАЗК запрошує до обговорення першого підрозділу Розділу ІІ проекту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки
13:00
Реєстр прозорості: найпопулярніші сфери лобіювання – економічний розвиток, регуляторна, правова, фінансова, податкова, митна політики
12:03
Ваша думка має значення: як НАЗК готується до наступної кампанії декларування
07.10.2025
10:14
Кандидати на посаду: які недоліки в деклараціях можуть стати на заваді для призначення на посаду публічної служби
06.10.2025
15:15
Моніторинг способу життя: результати за третій квартал 2025 року
03.10.2025
14:47
Результати контролю щодо повноти заповнення декларацій: встановлено порушення вимог фінансового контролю на понад 180 млн грн
13:50
Моніторингова команда ОЕСР відзначила прогрес України у сфері антикорупційної політики - деталі звіту
02.10.2025
17:40
Депутати - ФОПи: НАЗК виявило численні порушення у деклараціях на десятки мільйонів гривень
17:15
Моніторинг способу життя: з посадовця Управління стратегічних розслідувань в Одеській області можуть стягнути в дохід держави майже 3 млн грн
17:00
Хто не може бути лобістом в Україні: обмеження закону “Про лобіювання”
14:28
Віктор Павлущик: політична нейтральність НАЗК – запорука довіри громадян і міжнародних партнерів
01.10.2025
18:39
НАЗК розпочинає збір вдалих практик антикорупційної діяльності організацій
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua