Попри значні бюджети, які держава виділяє на закупівлю й будівництво нового житла для військовослужбовців Збройних Сил України (ЗСУ), квартирне питання досі не вирішене для більшості сімей наших оборонців.
За останні 5 років на будівництво нових квартир і забезпечення житлом військовослужбовців виділено понад 4 млрд гривень.У квартирній черзі станом на 2021 рік перебувало 46 тис. осіб. Навіть з врахуванням її скорочення на 1,1 тис. позицій, забезпечити квартирами всіх військовослужбовців вийде приблизно через 209 років.
Пришвидшити цей процес може зменшення корупційних ризиків, які закладені в недосконалому законодавстві, та контроль використання бюджетних коштів.
Експерти Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) спільно з аналітичним центром StateWatch та за підтримки Міжнародного Фонду «Відродження» дослідили проблеми забезпечення житлом військовослужбовців ЗСУ та виявили найбільш поширені корупційні ризики.
«НАЗК разом із партнерами дослідили, які корупційні ризики виникають під час забезпечення житлом ЗСУ. Ми запропонували Уряду та Міністерству оборони, як вирішити ці проблеми та використовувати кошти на будівництво житла ефективно для якомога більшої кількості сімей наших захисників і захисниць.Корупція не може існувати там, де стільки героїв. Наше завдання зробити все, щоб наші оборонці отримали новий дім і вдячність від своєї держави», — зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков.
Які проблеми виявило НАЗК?
Дослідження показало, що на сьогодні в Україні, зокрема, відсутні:
- концепція забезпечення житлом військовослужбовців;
- єдиний орган управління в Міністерстві оборони України, відповідальний за політику у сфері будівництва житла для військовослужбовців;
- прозора система управління квартирним обліком;
- стратегічний план розпорядження об’єктами незавершеного будівництва.
Експерти НАЗК і StateWatch пропонують Міноборони:
- розробити та внести на розгляд Кабінету Міністрів України (КМУ) проект концепції забезпечення житлом військовослужбовців, що включатиме цифровізацію процедур та автоматизацію систем;
- розробити та внести на розгляд КМУ новий проект порядку реалізації інвестиційних проектів на так званих землях оборони (землях, наданих для розміщення військових частин, установ, підприємств та організацій ЗСУ);
- внести зміни до наказів, які регулюють питання закупівлі квартир на умовах пайової участі та на вторинному ринку. Ці зміни мають унормувати діяльність робочих груп із питань перевірки технічного та якісного стану квартир.
Важливо розробити алгоритм, який зафіксує процедуру врахування пільг і черговості при отриманні військовослужбовцями житла. Також усі без винятку конкурси на закупівлю й будівництво житла мають бути організовані через електронні майданчики закупівель. Це дозволить уникнути зловживань посадових осіб своїми повноваженнями.
Нагадаємо, що Антикорупційна стратегія до 2025 року наголошує на проблемі зловживання під час забезпечення житлом військовослужбовців.
Крім того, в Указі Президента України «Про першочергові заходи щодо зміцнення обороноздатності держави, підвищення привабливості військової служби в Збройних Силах України та поступового переходу до засад професійної армії» наголошується на необхідності прискорення розробки Міноборони проекту концепції забезпечення житлом військовослужбовців ЗСУ. Відповідна постанова має передбачати спеціальну накопичувальну програму для отримання військовослужбовцями власного житла.
З дослідженням «Топ-10 корупційних ризиків під час забезпечення житлом військовослужбовців та шляхи їх подолання» можна ознайомитись за посиланням: https://bit.ly/3fC8Kxd
[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/77f56bcb-3dbf-4508-8d3b-e00a53e6e758.pdf"]