НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту

За результатами оцінки Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) у межах п’ятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій Україна за напрямом «Незалежність судової влади» отримала 57,4 балів зі 100, що вважається високим показником досягнення відповідності стандартам ОЕСР.

Моніторингова команда відзначила, що протягом оцінюваного періоду Україна розробила інституційну та правову базу для відновлення зупинених процесів щодо суддівської кар'єри та дисциплінарних процедур. 

У Звіті констатується, що Україна переважно відповідає критеріям до процедур добору та призначення суддів на конкурсній основі. Експерти позитивно відзначили, що Україна вдосконалила нормативну базу щодо добору суддів, а процес їх призначення відновлено із залученням нових складів органів суддівського врядування (ВРП та ВККС), сформованих на основі прозорої конкурсної процедури за участі міжнародних експертів.

Констатовано, що судді в Україні обираються на основі конкурентних процедур із чітко визначеними вимогами та відкритим оголошенням вакансій. Серед досягнень також затверджені наприкінці 2024 року  Єдині показники для оцінки доброчесності та професійної етики судді (кандидата на посаду судді), які застосовуються ВРП, ВККС та ГРД, що дозволить уніфікувати підходи цих органів. Водночас викликом є успішне впровадження Єдиних показників на практиці та заповнення вакантних посад суддів.

Позитивно відзначено, що рівень судової винагороди встановлюється законом та не включає будь-які дискреційні виплати. 

Однією з ключових подій протягом оцінюваного періоду став запуск нової системи дисциплінарного провадження та початок роботи Служби дисциплінарних інспекторів. Це забезпечило розділення здійснення дисциплінарного провадження та прийняття рішень: інспектори Секретаріату ВРП здійснюють перевірку дисциплінарної скарги, а рішення ухвалюють дисциплінарні палати ВРП. Також відзначено, що ВРП затвердила пріоритетність дисциплінарних справ, розглядаючи їх у хронологічному порядку, з пріоритетом найбільш серйозним справам та справам, що становлять значний суспільний інтерес.

Законодавство закріпляє всі основні етапи процедури дисциплінарної відповідальності суддів та підстави для неї, а Україна відповідає критеріям забезпечення процедурних гарантій належного розгляду скарги (право бути заслуханим, надавати докази, право на захист та оскарження). Серед викликів залишається потреба удосконалити підстави для притягнення до дисциплінарної відповідальності.

Основними напрямками для подальшого розвитку судової системи окреслено: завершення процедур кваліфікаційного оцінювання суддів, призначених до 2016 року; заповнення вакантних посад суддів на основі конкурсних процедур; удосконалення дисциплінарної відповідальності суддів.

Нагадаємо, що предметом оцінювання стала система запобігання та протидії корупції в Україні за дев’ятьма ключовими сферами: «Антикорупційна політика», «Конфлікт інтересів та декларування активів», «Захист викривачів», «Доброчесність у бізнесі», «Прозорість публічних закупівель», «Незалежність судової влади», «Незалежність прокуратури», «Спеціалізовані антикорупційні органи», «Відповідальність за корупційні правопорушення».

Особливістю п’ятого раунду стало застосування індикаторів ефективності, визначених у Методології моніторингу. Для оцінки досягнення індикаторів використовуються критерії відповідності, які базуються на міжнародних стандартах та кращих практиках, а також включають рекомендації, надані ОЕСР в межах попереднього раунду моніторингу. Така система оцінювання забезпечує об’єктивність, послідовність і прозорість висновків.

Про прогрес України у сфері антикорупційної політики, сфері конфлікту інтересів та декларування активів, у сфері захисту викривачів, у сфері доброчесності бізнесу , а також у сфері прозорості публічних закупівель - на сайті НАЗК.

Повний текст звіту за результатами п’ятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції доступний за посиланням.

Довідково. АКМ ОЕСР — регіональна програма роботи в рамках Робочої групи ОЕСР з питань хабарництва, заснована в 1998 році. Її місія полягає в підтримці країн-членів у запобіганні та боротьбі з корупцією через аналізи країн, мережі практиків, а також індивідуальну технічну допомогу.

Стамбульський план дій з боротьби проти корупції – це регіональна програма експертної оцінки, започаткована в 2003 році в рамках АКМ ОЕСР, яка підтримує реформи шляхом проведення аналізу та моніторингу впровадження рекомендацій, які просувають найкращі міжнародні стандарти.

Стамбульський план дій з боротьби проти корупції передбачає проведення оглядів десяти країн Антикорупційної мережі ОЕСР: України, Вірменії, Грузії, Казахстану, Киргизстану, Молдови, Монголії, Таджикистану, Азербайджану та Узбекистану. Україна приєдналася до Програми у 2003 році і пройшла п'ять раундів моніторингу. Усі попередні звіти доступні на сайті АКМ.

У березні 2024 року ОЕСР опублікувала Звіт антикорупційних реформ в Україні за результатами пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції (протягом 2023 року Україна пройшла скорочений огляд за 5 сферами з 9: «Антикорупційна політика», «Декларування активів», «Незалежність судової влади», «Спеціалізовані антикорупційні органи», «Відповідальність за корупційні правопорушення». Звіт засвідчив, що Україна продемонструвала суттєвий прогрес у різних сферах боротьби з корупцією та розбудови доброчесності.

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua