Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство соціальної політики України | Мета проєкту постанови – зміна напрямів використання коштів, що надійшли в національній та іноземній валюті на поточний рахунок Мінсоцполітики, відкритий у Національному банку України, від фізичних та юридичних осіб, резидентів і нерезидентів як благодійна пожертва, гуманітарна допомога, гранти та дарунки для задоволення потреб соціальної сфери | Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: організація роботи комісії з питань розподілу коштів для надання допомоги в умовах воєнного стану (далі – Комісія) у непрозорий спосіб з порушенням принципу відкритості проведення засідань; встановлення надмірної та невиправданої дискреції в роботі Комісії, зокрема за результатом визначення механізму прийняття рішення про розподіл коштів відповідно до напрямів фінансування, у спосіб, який суперечить Закону України «Про центральні органи виконавчої влади»; неузгодженість між собою положень, пропонованих проєктом Закону, які врегульовують придбання ремонтних робіт, меблів, побутової техніки та інших предметів тривалого вжитку, що може мати наслідком встановлення непрозорих умов здійснення закупівель.Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1.1. У проєкті постанови пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 220 «Питання надання гуманітарної та іншої допомоги цивільному населенню в умовах воєнного стану в Україні», зокрема затвердити Порядок надання гуманітарної та іншої допомоги цивільному населенню в умовах воєнного стану в Україні (далі – проєкт Порядку), який визначає механізм надання гуманітарної та іншої допомоги населенню в умовах воєнного стану в Україні для задоволення потреб соціальної сфери. У п. 6 проєкту Порядку визначено, що розподіл коштів здійснюється Комісією, утвореною Мінсоцполітики. Персональний склад Комісії затверджується Мінсоцполітики. Формою роботи Комісії є засідання, регламент роботи якої визначається головою Комісії. Однак проєкт Порядку не дає змоги встановити формат проведення засідання, що, у свою чергу, сприяє створенню умов для проведення засідань у закритий спосіб. Крім того, у проєкті Порядку відсутні положення, що визначають загальний кількісний склад Комісії. Як наслідок, відсутність уточненого формату проведення засідань та невизначеність щодо загальних характеристик діяльності Комісії сприяють встановленню непрозорого порядку прийняття рішень зазначеним органом, а також можуть стати підставою для ведення діяльності Комісії з порушенням загальноприйнятих принципів відкритості та прозорості діяльності уповноважених органів. Рекомендації НАЗК: визначити загальний кількісний склад Комісії; встановити обов’язковість відкритого проведення засідань Комісії. 1.2. У п. 7 проєкту Порядку визначено, що Комісія приймає рішення про розподіл коштів. Згідно з абз. 1 п. 10 проєкту Порядку Мінсоцполітики на підставі прийнятого Комісією рішення щодо розподілу коштів з гуманітарного рахунка перераховує кошти з поточного рахунка Мінсоцполітики, відкритого у Національному банку, на рахунки одержувачів коштів. Як наслідок, Комісія наділяється повноваженнями щодо прийняття рішення в частині визначення напрямів розподілу коштів. Проте згідно з нормами ст. 14 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» при міністерствах можуть утворюватися колегії, консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи міністерства. Повноваження цих органів обмежені підготовкою рекомендацій щодо виконання завдань міністерства. Створення у межах міністерств органів, наділених владними управлінськими функціями, цим Законом не передбачено. Таким чином, визначені у проєкті Порядку повноваження Комісії не узгоджуються з правовою природою та функціональними обов’язками консультаційно-дорадчих органів. Рекомендації НАЗК: привести норми п. 7 та п. 10 проєкту Порядку у відповідність до ст. 14 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади»; визначити, що підставою для розподілу коштів за напрямами використання коштів є відповідне рішення Кабінету Міністрів або Мінсоцполітики згідно з відповідними рекомендаціями, підготовленими Комісією. 1.3. Відповідно до абз. 7 п. 7 проєкту Порядку Комісія може запитувати додаткову інформацію від суб’єкта або одержувача коштів. У випадку ненадання відповіді на запит Комісії або надання її з порушенням терміну, який визначений у запиті, Комісія може залишити пропозиції без розгляду. При цьому проєкт Порядку не містить чітких вимог щодо роботи Комісії. Зокрема, відсутні положення, які б визначали перелік випадків, у яких Комісія запитує додаткову інформацію, підстави та/або критерії для прийняття рішення про залишення пропозицій без розгляду (відмови у задоволенні пропозицій). Також проєкт Порядку не врегульовує питання формування черговості розгляду поданих пропозицій, а також не містить порядку та строків повідомлення Комісією суб’єкта звернення про результати розгляду його пропозиції. Отже, невизначеність правових норм, відсутність чіткого механізму розгляду Комісією поданих пропозицій створює умови для суб’єктивної процедури прийняття рішень та корупційних зловживань. Рекомендації НАЗК: в абз. 7 п. 7 проєкту Порядку виключити оціночні поняття, які унеможливлюють вичерпність та однозначність застосування регулювання, зокрема – «може запитувати» та «може залишити пропозиції без розгляду», та замінити їх чіткими формулюваннями – «запитує» та «залишає пропозиції без розгляду»; встановити виключний перелік випадків, у яких Комісія витребовує додаткову інформацію, та встановити право запитувати додаткову інформацію виключно з питань, які пов’язані з предметом розгляду поданої пропозиції; визначити порядок формування черговості розгляду поданих пропозицій; передбачити порядок повідомлення суб’єкта, який подав пропозицію, про прийняті Комісією рішення. 2. Нечітка з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь якій сфері правового регулювання. У п. 11 проєкту Порядку визначено, що публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються в порядку, установленому законодавством для проведення таких процедур. Однак в абз. 3 п. 8 проєкту Порядку визначено, що придбання ремонтних робіт, меблів, побутової техніки та інших предметів тривалого вжитку відбувається на конкурсній основі. Запропонована неузгодженість положень проєкту Порядку зумовлює використання одержувачами коштів різних підходів до придбання відповідних товарів, робіт та послуг, що може сприяти порушенню принципів здійснення публічних закупівель, визначених нормами ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Рекомендації НАЗК: в абз. 3 п. 8 проєкту Порядку виключити положення «Придбання ремонтних робіт, меблів, побутової техніки та інших предметів тривалого вжитку відбувається на конкурсній основі».Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ